آیتالله سیدکاظم نورمفیدی در جلسه اخلاق هفتگی در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان، به تبیین ابعاد گوناگون رسالت حوزههای علمیه، اهمیت معرفت دینی صحیح، خطر معرفت نادرست، نقش حیاتی اجتهاد منطبق با زمان و مکان و ضرورت توجه به اخلاق در دین پرداخت.
وی، هدف نهایی حوزه را تفقه در دین برشمرد و ادامه داد: تفقه صرفاً به معنای یادگیری احکام فقهی نیست، بلکه شامل درک کلی معارف الهی، اصول اعتقادی و حکمت احکام است.
نماینده ولیفقیه در استان گلستان، فلسفه وجودی حوزههای علمیه را کسب«معرفت دینی» دانست و تأکید کرد: این ضرورت علمی و ایمانی، مختص به قشر خاصی نیست، بلکه برای تمام آحاد بشر، اعم از زنان و مردان، حیاتی است، چنانچه آیه «وَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون» بر این مطلب دلالت دارد.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: تفقه صرفاً به معنای یادگیری احکام فقهی نیست، بلکه شامل درک کلی معارف الهی، اصول اعتقادی و حکمت احکام است.
وی، فلسفه وجودی حوزههای علمیه را در گرو کسب «معرفت دینی» دانست و تأکید کرد: این ضرورت علمی و ایمانی، مختص به قشر خاصی نیست، بلکه برای تمام آحاد بشر، اعم از زنان و مردان، حیاتی است، چنانچه آیه «وَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون» بر این مطلب دلالت دارد.
امام جمعه گرگان در ادامه بر«معرفت نادرست» از دین هشدار داد و گفت: تاریخ اسلام مملو از نمونههایی است که نشان میدهد سطح بالای عبادت یا تظاهر به دینداری، ضمانتی برای صحت مسیر نیست؛ بلکه «صحت مبانی فکری» شرط اساسی است، خوارج نمونه بارز این خطر بودند که با وجود شدت عبادت و تقوای ظاهری و حفظ ظواهر شرعی، به دلیل عدم فهم صحیح معارف، دچار انحراف فکری شده و امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) که مظهر دین بودند را کافر دانستند.
آیت الله نورمفیدی بر نقش محوری «اجتهاد» در نظام فکری شیعه تأکید کرد و اجتهاد را ابزار زنده نگه داشتن دین و استنباط احکام و معارف دینی متناسب با شرایط متغیر دانست.
وی به تحول بنیادین در نگرش به اجتهاد اشاره کرده و با استناد به دیدگاه حضرت امام خمینی(رحمةاللهعلیه) بر ضرورت انطباق اجتهاد با زمان و مکان تاکید کرد.
مؤسس مجموعه حوزوی الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان در بخش پایانی سخنان خود به مهمترین رکن دینداری یعنی اخلاق پرداخت و تصریح کرد: تمام اعمال عبادی، نظیر نماز، روزه، حج و جهاد، دارای فلسفهای درونی هستند و این فلسفه در نهایت به اخلاق ختم میشود.
آیتالله نورمفیدی، پیامبراسلام (صلیاللهوعلیهوآله) را الگوی کامل اخلاق، مهربانی، مدارا و رحمت معرفی کرد و خطاب به طلاب خاطرنشان کرد: طلاب در کنار تحصیل علوم عقلی و نقلی، نهایت دقت را در تهذیب نفس و کسب صفات حسنه به کار ببرند؛ چرا که طلاب؛ مبلغان اخلاق عملی دین در جامعه خواهند بود.
فرم در حال بارگذاری ...