« علامه طباطبايي (ره):گاهی یک تلنگر کافی است!!! »

“آیت الله علی نظری منفرد” در نشست اخلاقی که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(علیه السلام) بیان داشت: دانش و ادب بهاى جان انسان است لذا در آموختن آن دو باید کوشا بود، به طوری که هر چه بر دانش و ادب انسان افزوده شود بر قيمت و قَدْرش افزوده خواهد شد.

وی دانش را برای رسیدن به خداوند و ادب را برای بندگی و خدمت به پروردگار لازم دانست  و افزود: علم کمال است و بهائی که دین اسلام به علم داده است در هیچ یک از ادیان آسمانی مشاهده نمی شود چنانچه روایات زیادی وجود دارد که بر کمال بودن علم دلالت دارد.

مدرس درس خارج فقه و اصول با استناد به بیان آیات متعدد در مقام و منزلت علم  ادامه داد: ترديدي نيست كه مقام علما نزد خداوند، همچون ساير مردم نيست و هرچه انسان عالم‌تر باشد، مقام و منزلت او نزد او بيشتر است. چنانچه آیه9 از سوره مبارکه زمر بر  اين مطلب اشاره دارد: “هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ” .

آیت الله نظری منفرد گفت: شرافت علم یا به موضوع آن است و  یا به اهداف و غایاتی که بر آن علم مترتب  می شود، هرچه فایده علم بیشتر باشد آن علم از اهمیت بیشتری برخوردار است همچون علم اعتقادات که موضوع آن کلام است و معارف را از دید عقل و شرع مورد بررسی قرار می دهد.

وی با استناد به حدیثی از رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه) علم را بر سه قسم دانست و خاطر نشان کرد: علم بر سه قسم است؛ آیه محکمه، فریضه عادله، و سنّت قائمه و آنچه غیر از اینهاست زیادت و فضل است که نیاز به تأمل و تفقه دارد، علوم دیگر نیز زیر مجموعه این سه اصل هستند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار نمود: اساس دین در همین روایات فوق از پیامبر(صلی الله علیه) خلاصه می شود  چراکه سعادت بشر با این سه چیز گره خورده است، انسان با کسب علوم دینی به کمال و سعادت انسانی خواهد رسید

آیت الله نظری منفرد به تبیین معنای سعادت پرداخت و اضافه کرد: سعادت عبارت از؛ اعتقاد درست، اخلاق خوب و عمل صالح است، هرکس در این مسیر حرکت کند انسان سعادتمندی خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به طلاب سفارش نمود: سعی کنید قدر نعمت طلبگی را بدانید و علوم حوزوی را بخوبی فراگیرید، اگر اعتقادات را به خوبی کسب نکنید چه بسا موجب گمراهی مردم شوید.

این محقق افزود: در مسائل اعتقادی محکم شوید به طوری که ابتدا در مباحث اعتقادی خود به باور درست برسید که در این صورت است که موجب هدایت دیگران خواهید شد.

 

 

 

   

 


موضوعات: زندگینامه
   شنبه 8 دی 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31