« نماینده ولی فقیه در استان گلستان: رشد و تکامل حقیقی انسان، شناخت بُعد معنوی انسان استمعاون آموزش مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص)، میزان اکبر و شخصیت ایشان، تجسم آیات الهی است. »

 آقای دكتر محمد حکیمی در همایشی با عنوان” راهبردهای پیامبر اکرم(ص) در همگرایی بین مسلمین” که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با مشارکت مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور و از طریق سامانه سیما و پخش زنده(لایو) برگزار شد، بیان کرد: عامل اصلی وحدت در جوامع اسلامی، توحید( ایمان به خدا) است که اگر به خوبی درک شود، مشکلات اخلاقی حل خواهد شد.

وی، وحدت اسلامی را"همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون در مشترکاتی همچون توحید، نبوت و… در برابر دشمنان مشترک دانست و افزود: با توجه به این که بین دو مذهب، اختلاف اعتقادی است، با حفظ عقاید، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند.

استاد حوزه، وحدت را عامل قدرت و تفرقه را عامل تضعیف قدرت برشمرد و ادامه داد: امام خمینی(ره)، در سال 57 با استناد به داستان مولوی، وحدت اسلامی را به تمثیل کشاند و به مردم ایران تفهیم کرد در صورت وحدت، به قدرت خواهند رسید.

دکتر حکیمی، با استناد به آیه 21 احزاب، بر ضرورت الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) تاکید و اضافه کرد: دعوت یهودیان مدینه به وحدت و ایجاد پیمان اخوت و برادری بین مسلمانان، نمونه هایی از سیره رفتاری حضرت در بحث از وحدت آفرینی است.

وی، قومیت گرایی را از عوامل تفرقه برشمرد و خاطرنشان کرد: براساس آیه 13 از سوره حجرات” قومیت، نژاد، تفاوت در رنگ ها و ….از لوازم شناخت انسان ها است وإلا همه انسان ها در اصل و نسب با هم مشترک هستند، چنانچه نبی مکرم اسلام(ص)، در خطبه سال هشتم در فتح مکه، بارها بر این مطلب اشاره داشتند.

استاد دانشگاه، با اشاره به عصر امام صادق(ع) و شیوه حضرت در ایجاد وحدت، راه منطقی وحدت را،گفت و گوی علمی، احترام به عقاید یکدیگر و پرهیز از توهین برشمرد.

حکیمی اظهار کرد: انسان ها به لحاظ انسان بودن دارای حقیقت واحد بوده و مشترکات فطری بسیاری دارند، چنانچه همه دارای فطرت، توحید، اخلاق و حقیقت جویی هستند که در صورت بیدارشدن این فطرت، همه تابع یک حقیقت واحد یعنی توحید می شوند.

وی، با استناد به آیه دو از سوره مبارکه نحل، عبادت و بندگی خداوند ونیز اجتناب از طغیانگری، ظلم و ستمکاری را دو پیامی دانست که همه پیامبران حامل آن بودند که در صورت عبادت و بندگی خداوند، نفس واحد ایجاد می شود.

پژوهشگر فعال استان، قرآن کریم را حبل و ریسمانی معرفی کرد که همه مسلمانان باید بدان چنگ زده تا در برابر دشمنان مشترک، قدرت و پایداری خود را حفظ نمایند.

حکیمی تصریح کرد: در اهمیت و ضرورت وحدت همین بس که امام زمان(عج)، بعد از ظهور خود، همگان را به وحدت دعوت می کند، همچنین از فتاوای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که اقتدا کردن در نماز جماعت به اهل سنت را برای ایجاد وحدت جایز می داند.

وی، با تاکید بر بزرگداشت هفته وحدت افزود: در اهمیت وحدت همین بس که حضرت امام خمینی(ره) ” کسانی را که اهل تفرقه هستند، نه شیعه می داند و نه سنی” همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند: “هفته ی وحدت را یک هفته ی پر محتوا قرار دهید…. این قضیه ی اتحاد مسلمین را همه ی فِرَق اسلامی چه شیعه و چه سنی، چه مذاهب مختلف اهل سنّت، چه مذاهب شیعه، باید جدی بگیرند".

کلیدواژه ها: اتحاد, همبستگي, وحدت

موضوعات: زندگینامه
   چهارشنبه 14 آبان 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31