« چکیده پایان نامه با موضوع آسیب شناسی روابط دختروپسرشیوه صحیح بهره‌مندی از نیروی جوانی »

 

تعریف و تبیین

امروزه پیشرفت چشمگیری در علوم پزشکی صورت گرفته است و علم پزشکی دقیقه به دقیقه به پیش می رود و کشفیات جدیدی را عرضه می کند به صورتی که حتی پیوند صورت هم انجام شده است . یکی از مواردی که امروزه در سراسر دنیا مرسوم است جراحی ها و دستکاری هایی که بر روی بدن انجام میشود که به هدف زیبایی بوده است .مثل جراحی بینی ، پروتز ، جراحی پلاستیک و …

و آنها می خواهند با این کار اعضاء و جوارح خود را تغییر دهند و به شکل دلخواه خود در آورند که اینها به ندرت برای سلامت جسم ضرورت دارد و عوارض جانبی بسیاری دارد ، حتی گاهی اوقات باعث مرگ خود میشود اما با این وجود بسیاری از افراد با تحمل هزینه های سنگین این عمل را انجام می دهند .

البته این مسئله ، یک مسئله پزشکی صرف نیست بلکه به دین و احکام تکلیفی و وضعی و وظایف شرعی افراد نیز سرایت می کند ، مانند اینکه حکم نمازهایی که قضا می شود چیست؟ آیا لمس و نظر نامحرم به این قسمت های بدن اشکال دارد ؟

اهمیت و و ضرورت تحقیق

بسیاری از افراد مخصوصاً مونث ها با وجود اینکه عوارض جانبی جراحی های زیبایی و دستکاری بر روی بدن را می دانند ولی باز هم خود را به تیغ جراحی می سپارند و حس می کنند که بعضی از قسمت های بدن آنها شکل غیر طبیعی دارند و باید آنها را تغییر دهند و این مسئله چنان دغدغه ای برای آنها می شود که باعث مشکلات روانی می شود و چه تعداد بیماران روانی و روحی که تنها مشکلشان ظاهرشان است اما آیا این مسئله به اینجا ختم می شود یا خیر و این سکه دو رو دارد ؟

بله این عمل نه تنها باعث سود بشر می شود بلکه به ضرر افراد هم هست و همچنین تاثیراتی که در وظیفه شرعی دارد باعث می شود که راحت از کنار این مسئله رد نشویم و بررسی دقیقی انجام دهیم.

 

پیشینه

این مسئله یکی از مسائل روز و مبتلا به، هست که متاسفانه کتابی در این مورد کار نشده است و تنها چند مقاله صورت گرفته و یا استفتائاتی که از مراجع به دست رسیده و  آن هم فقط حکم شرعی را بیان کرده است .مثلاً در کتاب استفتائات جدید آیت الله مکارم ج 1 ، ص 478 حکم را بیان کرده ولی شرط کرده است که نباید با حرام دیگری آمیخته شود در این صورت جایز است ، یا در کتاب نکاح آیت الله مکارم نیز آن هم در ذیل بحث شبیه سازی فرمود ه جایز است .در این نوشته سعی میشود که به طور خلاصه به مسئله حکم فقهی دستکاری بر اعضاء و جوارح پرداخته شود .

اهداف کلی :

1)  بررسی فقهی دستکاری بر اعضاء و جوارح .

2) مشخص نمودن دلایل قائلین به جواز این عمل .

3) تعیین نمودن دلایل مخالفین این عمل .

4) مشخص نمودن حکم عبادات انجام شده و قضا شده افراد .

5) تعیین نمودن حکم نظر و لمس نا محرم .

سوال اصلی :

حکم فقهی دستکاری روی اعضاء و جوارح چیست ؟

سوالات فرعی :

1) دلایل موافقان و مخالفان این عمل ؟

2) حکم شرعی نظر و لمس نا محرم به این مواضع  چیست ؟

3) آیا عبادات انجام شده توسط افراد عمل شده صحیح می باشد ؟

4) حکم نمازهایی که نتوانستند در دوران عمل انجام دهند چیست ؟

 پایان نامه خانم زینب نوری


موضوعات: پایان نامه
   شنبه 18 خرداد 1392
نظر از: سعدا [بازدید کننده]
سعدا

با سلام

من دانشجوی ارشد فقه ومبانی حقوق هستم خواستم بدونم موضوع پایان نامتون چقدر تازگی داره وایا بجز شما افراد دیگری هم در این مورد کار کردن؟

1393/07/07 @ 22:24


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
 
مداحی های محرم