حضرت آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و موسس محترم مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان در جلسه اخلاق هفتگی خود در جمع طلاب این مدرسه به شرح فرازی از دعای مکارم اخلاق آنجا که حضرت می فرمایند : “اللهم صل علی محمد و ال محمد  و ابدلنی من بغضة اهل الشنان المحبة و من حسد اهل البغی المودة” بار خدایا کینه و عداوت شدیدی را که دشمنان من نسبت به من دارند ،  به محبت و دوستی آنان مبدل کن و حسدی را که اهل ستـــم نسبت به من دارند به دوستی مبدل کن ”  بیان داشت: توجه در دعاهای ماثوره از ائمه (ع)  دریچه هایی را به روی انسان باز می کند و دایره دید  انسان  را بالا می برد و به انسان چگونه خواستن و چه خواستن را از خداوند متعال تعلیم می دهد. همان گونه که در فرازهای قبلی دعاگذشت، امام سجاد علیه السلام بسیاری از معارف و صفات نیک و بد را به زبان دعا مطرح کرده و از خدای متعال اصلاح یا تقویت آن ها را درخواست نموده است. 

وی با اشاره به این فراز از دعا که امام زین العابدین از خداوند درخواست می کنند ” عداوت دشمنان را به محبت و دوستی مبدل کن ” به عوامل مختلف دشمنی اشاره نمود و افزود:  برای عداوت و دشمنی علل و موجباتی ذکر شده است ، ولی با توجه به تاریخ زندگی ائمه (ع) چنین بدست می آید که دشمنی با ائمه (ع) اغلب  از روی جهل و نادانی است که بر اثر تبلیغات و جوسازی دشمنان اسلام  ایجاد می گردید.

وی عمده‌‏ترین دلیل روی آوردن مردم به مدعیان دروغین مهدویت را جهل و نادانی عنوان کرد و گفت:  جهل و نادانی برخی افراد از مهمترین عواملی است که سبب روی آوردن آنان به جریانات و فرقه های انحرافی شده است. باور و اعتقاد مسلمان به بحث مهدویت باعث شده تا برخی از افراد سودجو مدعی مهدویت شده و عده ای هم به آنها گرایش پیدا کنند .در این راستا تلاش در جهت شناخت صحیح امام زمان(عج) و ترویج درست وظایف منتظران لازم و ضروری است.

نماینده ولی فقیه در ادامه سخنان خود به بیان معنای  حسد و تفاوت آن با غبطه پرداخت و خاطر نشان کرد: حسادت حالتی از انسان است که در آن شخص خواهان داشتن نعمتی می‌شود که در دست دیگری است و می‌کوشد تا آن را به دست آورد به طوری که خود از آن بهره مند باشد و شخص دیگر از آن محروم شود .غبطه عبارت است از: آرزو کردن آن چه مایه صلاح دیگری است برای خود بدون این که اراده زوال ازدیگری را داشته باشد.

 

 

 

موضوعات: معرفی اساتید
[دوشنبه 1394-01-31] [ 08:41:00 ق.ظ ]