« سیاست حقیقیاقسام شيعه »

حق عبادت خداوند براي هر کس به حسب طاقتش معنا دارد، يعني به حسب طاقت و وسع و ظرفيت وجودي و امکاني هر فردي. خوب معلوم است در حد وسع خودمان حق اطاعت خدا را اتيان کنيم.

بیان اخلاقی حجه الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان

قال الامام حسين بن علی (ع): «من عبد الله حق عبادته آتاه الله فوق امانيه و کفايته» کسی که خداوند تبارک و تعالی را آنگونه که شايسته و بايسته است عبادت کند خداوند تبارک و تعالی بيش از آنکه او آرزو دارد و بيش از آنچه که نياز دارد به وی عطا مي­کند.

حق عبادت خداوند را که امير المؤمنين (ع) مي­فرمايد من هم نمي­توانم انجام دهم، حق عبادت خداوند و عبادت مناسب و متناسب با عظمت خداوند را حتی حضرت (ع) هم مي­فرمايد ما نمي­توانيم انجام دهيم ما که ديگر جای خود داريم.

اما حق عبادت خداوند برای هر کس به حسب طاقتش معنا دارد، يعنی به حسب طاقت و وسع و ظرفيت وجودی و امکانی هر فردي. خوب معلوم است در حد وسع خودمان حق اطاعت خدا را اتيان کنيم.

اگر حق عبادت خدا انجام شود مي­فرمايد «آتاه الله فوق امانيه» بالاتر از آرزوهايش «و کفايته» و احتياج و نيازش يعنی واقعاً عبادات ما آيا آن نشاطی که بايد ايجاد کند دارد يا ندارد؟ آيا عبادات را با کسالت انجام مي­دهيم؟ آيا برای رفع تکليف انجام مي­دهيم؟ آيا عبادت را آن طور که مناسب با حق خدا باشد انجام مي­دهيم يا نه؟

اين فرمايش امام حسين (ع) است، اگر مي­خواهيم خدا ما را کفايت کند در همه چيز مسائل معنوی و مادي، به معنای عام و تمام کفايت محقق شود، ببينيم که عبادات ما تا چه حد اين نقش را در زندگی ما دارد. والحمد لله رب العالمين.



موضوعات: نکات اخلاقی
   دوشنبه 14 مرداد 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
خرداد 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31