امان ازدل زینب(س) »

خطبه ی درخشان و روشنگر زینب(س) را مرحوم طبرسی در کتاب ارزشمند خویش آورده و سید بن طاووس نیز در کتاب خود آن را نوشته است ،که میان این دو روایت تفاوتهایی به چشم می خورد .مرحوم طبرسی خطبه ی شورانگیز بانوی اسلام را با این عنوان آورده است : سخن روشنگرانه ی زنب(س) آن گاه که دید یزید با چوبدستی بر لب و دندان امام حسین (ع) می زند.مرحوم صدوق از بزرگان بنی هاشم و دیگران آورده است که : وقتی امام سجاد (ع) با کاروان اسیران بر مجلس یزید وارد شد ، سر نازنین امام حسین (ع) در تشتی در برابر یزید نهاده شد ، آن فرومایه ی روزگار باچوبی که در دست داشت بر لب و دندان امام حسین (ع) می نواخت و چنین می خواند : بنی هاشم  فرمانروایی و قدرت را بازیچه ی رسیدن به هدف های خود ساختند وگرنه نه پیامی از سوی خدا آمد و نه وحیی فروفرستاده شد.ای کاش بزرگان من که در جنگ بدر کشته شدند زاری کردن قبیله ی خزرج را از زدن نیزه می دیدند.ان گاه بود که از شور و شادمانی فریاد سر  می دادند که : هان ای یزید !بزن که دستت چلاق و بریده مباد.ما سروران و رهبران آنان را کشتیم .ما انتقام خود را گرفتیم و این کشتار به جای کشته های جنگ بدر بود که اینک سر به سر شد و انتقام گرفته شد.من اگر انتقام کارهایی را که احمد انجام داد از فرزندان و خاندنا او نگیریم از ریشه و تبار “حندف” نخواهم بود.

هنگامی که زینب(س) آن منظره ی غمبار و آن شرارت شرم آور را دید و چشم مبارکش بر سر سرفراز پیشوای آزادگان افتاد از شدت اندوه دست برد و گریبان چاک زد و با ناله ای پر درد و فریادی که دل ها را جریحه دار می ساخت ندا داد که : آه! ای حسین عزیز! هان ای محبوب دل پیامبر خدا ! ای فرزند راستین مکه و منا ! ای گرامی فرزند فاطمه سرور و سالار بانوان گیتی ! ای پسر فرزانه ی حضرت محمد برگزیده ی بارگاه خدا !

از روشنگری و نوحه سرایی این بانوی خرد و شجاعت هرکس در ان مجلس حضور داشت به گریه افتاد ، اما یزید به سان سنگی ساکت نشسته بود و می نگریست.سپس ان بانوی دانش و شهامت به پاخاست و برمجلس اشراف یافت و سخنان روشنگر خویش را در بیان ویژگی ها و کمال محمد (ص) آغاز نمود و به صراحت اعلام داشت  که: ما خاندان پیامبر در برابر رخدادهای ناگوار تنها برای خشنودی خدا شکیب می ورزیم نه از ترس و هراس!(کتاب  زندگانی حضرت زینب(س)  از ولادت تا رحلت /آیت الله سید محمدکاظم قزوینی /ص 409)


موضوعات: زینبیون
   شنبه 1 آبان 1395
نظر از: محافظین حریم زینبی(س) [عضو] 

سلام دوست عزیز!
ضمن سپاس از حضور فعال شما در وبلاگ محافظین حریم زینبی؛ در مطلب ارسال شده دو نکته مدنظر قرار گیرد:
آنچه که در یکی از محورهای مسابقه مطرح شده (تفسیر خطبه های حضرت زینب سلام الله می باشد) حال آنکه مطلب ارسالی پیش مقدمه آغاز خطبه بانو زینب کبری می باشد. شما می توانید یکی از فرازهای خطبه شام یا کوفه حضرت را انتخاب نموده سپس تفسیر آن را با توجه به منابع معتبر ثبت نمائید.
بهتر است در اینگونه مطالب منبع اصلی ذکر شود که امتیاز ویژه ای محسوب می شود. منبع خطبه های حضرت، مقاتل می باشد که معتبرترین آن لهوف می باشد.
بازهم منتظر حضور عارفانه شما در جمع محافظین حریم زینبی هستیم.

1395/08/08 @ 20:10


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31