« پيوند با دوستاناولين منزل آخرت »

بیان اخلاقی حجه الاسلام والمسلمین سیدمجتبی نورمفیدی عضوهیات امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)

از موسي بن عمران (ع) روايت شده که «رُوي انّ موسي قال: يا ربّ اخبرني عن آية رضاک عن عبدک فأوحي الله تعالي اليه إذا رأيتني اُهيّئُ عبدي لطاعتي و اََصرِفه عن معصيتي فذلک آيةُ رضاي» ؛ موسي بن عمران (ع) به خداوند تبارک و تعالي عرض مي‏کند پروردگارا به من از نشانه رضايتت از عبدت خبر ده؟ خداوند تبارک و تعالي به او وحي کرد که اگر ببيني من عبدم را براي طاعت خودم کمک مي‏کنم و در مسير بندگي او را ياري مي‏کنم نشانه رضايت من از اوست و همچنين اگر مي‏بيني که من عبدم را از معصيت باز مي‏دارم، نشانه رضايت من از اوست.

رضايت الهی همه سرمايه يک مسلمان و مؤمن است يعنی عمر انسان اگر در راه امور دينی و تحصيل علوم اسلامی صرف شود، صبح تا شب به کار ترويج قرآن و روايات مشغول باشد اما رضايت الهی را در پی نداشته باشد فايده‏ای به حال او نخواهد داشت چون همه آن کارها در صورتی ارزش دارد که رضايت الهی را کسب کرده باشد، مقام رضا، مقامی است که همه خلقت و آنچه مربوط به خلقت است به خاطر اين است که انسان به اين مقام برسد و اين مقام هم دارای مراتب است که ما فعلاً قصد نداريم وارد آن شويم، خداوند تبارک و تعالی نسبت به همه انسان‏ها اين لطف عام را دارد. انزال کتب، ارسال رسل، جعل فطرت در انسان سرمايه‏ای است که خداوند در اختيار همه انسان‏ها قرار داده برای اينکه در مسير طاعت او گام بردارند و از معصيت دوری کنند پس به يک معنی همه انسان‏ها اين سرمايه را دارند که در مسير اطاعت خداوند و دوری از معصيت گام بردارند اما گاهی خداوند تبارک و تعالی نسبت به بعضی بندگان نظر ويژه‏ای دارد و آنها را در انجام طاعت الهی و دوری از معصيت کمک مي‏کند که اين دال بر اين است که خداوند متعال عنايت ويژه به او دارد و از او راضی است پس انسان بايد ببيند اگر موفق به طاعت و ترک معصيت شد يقين داشته باشد که خداوند تبارک و تعالی از او راضی است، علامات ديگری هم برای رضايت الهی ذکر شده ولی مهمترين علامت همين است که انسان طاعت الهی را انجام دهد و از معاصی دوری کند. اميرالمؤمنين (ع) هم در روايتی به يکی ديگر از علامات رضايت الهی اشاره کرده و فرموده‏اند: «علامة رضی الله سبحانه عن العبد رضاه بما قضی به سبحانه له و عليه»؛ علامت رضايت الهی از عبد اين است که انسان به قضای الهی راضی باشد چه به نفع او باشد و چه به ضرر او. البته اين به معنای جبر نيست که انسان بگويد خدا چنين امری را برای ما مقرر کرده و هيچ تلاش و کوششی برای جلب رضايت الهی انجام ندهد. انشاء الله خداوند متعال ما را به مقام رضای خودش واصل کند.

«والحمد لله رب العالمين»


موضوعات: نکات اخلاقی
   دوشنبه 17 تیر 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31