« حضرت آیت الله نورمفیدی:حوزه‌های علمیه باید پاسخ‌گوی شبهات باشندلوبياي رومي »

 

حضرت آیت الله نورمفیدی درخطبه نماز جمعه این هفته :شرح روايتي از نبي مكرم اسلام(صلي الله عليه)

پيامبر اكرم(ص) :أفْضَلُ الجِهادِ مَن أصْبَحَ لا يَهُمُّ بظُلْمِ أحدٍ: برترين جهاد، جهاد كسى است كه صبح خود را با اين نيت آغاز كند كه به احدى ستم روا ندارد.

چند توصیه‌ای است که پیامبر بزرگوار اسلام به شخصیتی چون امیرالمؤمنین (ع) داشتند. قطعاً وقتی امیرالمؤمنین (ع) مورد این سفارش‌ها باشد، همه ما هم مورد این سفارش خواهیم بود. چند مطلبی است که رسول خدا به امیرالمؤمنین (ع) توصیه می‌کند. می‌دانید که در اسلام، جهاد از مهم‌ترین وظایف اسلامی است. یکی از نشانه‌های ایمان، جهاد در راه خداست. این‌که انسان این حساسیت را داشته باشد که در راه خدا قدمی بردارد، حرفی بزند، کاری انجام دهد. جهاد به معنای عام کلمه است. هر کاری که انسان بتواند انجام دهد و به راه خدا کمک کند تا راه خدا تقویت بشود، جهاد کرده است. در حدیثی که اشاره کردم رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین (ع) سفارشی می‌کند که خیلی قابل‌توجه است؛ أفْضَلُ الجِهادِ مَن أصْبَحَ لا يَهُمُّ بظُلْمِ أحدٍ: برترين و با فضیلت‌ترین جهاد در راه خدا این است که وقتی انسان صبح سر از خواب بلند می‌کند به فکر ظلم به کسی نباشد. اگر به همین یک توصیه رسول خدا (ص) همه مسلمانان توجه کنند و این که در مخیله مسلمانان نگنجد که به کسی ظلم نکند، جهان خوبی خواهیم داشت. کلام رسول خداست، معلوم می‌شود که ظلم و ستم به هر نوعش اتفاق بیفتد؛ آدم به کسی بی‌احترامی کند، ظلم است؛ آبروی کسی را ببرد، ظلم است؛ مال کسی را بخورد، ظلم است؛ خدایی‌نکرده خیانتی بکند، ظلم است. همه‌کس می‌توانند هم عادل باشند و هم ظالم، از کوچک‌ترین فرد تا بزرگ‌ترین فرد جامعه، کاسب و بازاری و کشاورز و کارمند و همه و همه. این سفارش رسول خدا را جدی بگیریم:

أفْضَلُ الجِهادِ مَن أصْبَحَ لا يَهُمُّ بظُلْمِ أحدٍ:برترين جهاد، جهاد كسى است كه صبح خود را با اين نيت آغاز كند كه به احدى ستم روا ندارد.

پیامبر باز فرمودند؛یا عَلی، مَن خافَ النّاسُ لِسانَهُ فَهُوَ مِن أهلِ النّارِ:ای علی، کسی که مردم از زبانش بترسند او اهل آتش است.

یا علی! کسی که مردم از زبانش بترسند، دیدید بعضی‌ها را که بددهن و بد زبان‌اند، مردم از آنها به‌خاطر زبانشان می‌ترسند. پیامبر (ص) می‌فرماید این آدم اهل جهنم است.

یا عَلی، شَرُّ النّاسِ مَن أکرَمَهُ النّاسُ إتّقاءَ شَرّهِ:ای علی، بدترین مردم کسی است که مردم برای حفظ از شرّش او را احترام کنند.

بعضی از آدم‌ها هستند که مردم از شرشان می‌ترسند، آدم‌های بدکینه و بدطینتی هستند و همه‌اش دنبال اذیت مردم‌اند. پیامبر فرمود که بدترین مردم کسانی هستند که مردم از آنها بترسند و احترام کنند چون از شرشان می‌ترسند. متأسفانه در جامعه ما این‌ها هست؛ ما اسماً جامعه اسلامی هستیم. به خدا به قیامت و به قبر همه ما انشاء‌الله اعتقاد داریم اما این دستورات اسلامی بین ما کم‌رنگ شده است.

پیامبر (ص) باز می‌فرماید؛شَرُّ النّاسِ مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنیاهُ وَ شَرٌّ مِن ذلِک مَن باعَ آخِرَتَهُ بِدُنیا غَیرِهِ:ای علی، بدترین مردم کسی است که آخرتش را به دنیایش بفروشد و بدتر از او کسی است که آخرتش را به دنیای دیگران بفروشد.

کسی که آخرتش را فدای دنیایش کند، از آخرت دست بکشد برای رسیدن به دنیا. آخرتش را از دست بدهد برای اینکه به منافع و مقام و پول دنیا برسد. اینها آدم‌های بدی‌اند، پیامبری که رحمه اللعالمین بود و همه چیز را خوب می‌دید، این را می‌گوید. باز می‌فرماید، بدتر از این کسی است که آخرتش را به دنیای دیگران از دست بدهد. برای اینکه دیگران به چیزی برسند، آخرت خودش را تباه کند. برای دیگران، خلاف‌هایی را مرتکب بشود. کسی که آخرتش را به دنیا بدهد بالأخره چیزی در این چند روزه پست دنیا چیزی گیرش می‌آید ولی بدتر از آن کسی است که آخرتش را از دست بدهد برای دنیای دیگران! عبدالله سلام که از یهودی‌های مدینه بوده و بعد مسلمان شده می‌گوید، پیامبر تازه به مدینه آمده بود، من هم شنیدم. کسی هم در کوچه‌ها جار می‌زد که محمد پیامبر خدا آمده است. من هم رفتم وقتی چهره پیامبر را دیدم، دیدم این چهره، چهره دروغ‌گوها نیست. بعد اولین جمله‌ای را که از رسول خدا از مدینه شنیدم این‌ها بود. اول فرمود:

افشوا السّلام: سلام را آشکار کن.

اصلاً سلام می‌دانید یعنی چه؟ سلام علیک، یعنی خاطرت جمع باشد که از من به تو هیچ اذیتی نمی‌رسد. در واقع اعلام امنیت می‌کنیم به کسی که با او سلام می‌کنیم. معنی سلام این است که از جانب من هیچ زیانی به تو نخواهد رسید. مسئله خیلی مهمی است در جامعه‌ای همه افرادش، وقتی به هم می‌رسند این تأمین و امنیت را به یکدیگر بدهند. شاید در فرهنگ‌های دیگر این بار معنوی خیلی بالا را نداشته باشند. مثلاً به‌جای سلام بگویند صبح به‌خیر و ظهر به‌خیر و … آن هم خیلی خوب است اما خیلی فرق دارد با سلام و معنای سلام. اولین جمله پیامبر این بود:

افشوا السّلام و اطعموا الطّعام و صلوا الارحام و صلّوا باللّيل و النّاس نيام تدخلوا الجنّة بسلام:

سلام فاش دارى و طعام بدهى، و رحم بپيوندى، و به شب نماز كنى در وقتی که مردم خفته‌اند(نماز شب) تا به بهشت روى به سلامت.

امیدواریم خداوند به همه ما توفیق دهد، بالأخره ما فردا امید شفاعت از رسول خدا را داریم. ریشه شفاعت در دست رسول خداست، سر نخ دست پیامبر است. توصیه‌های پیامبر (ص) را گوش بدهیم و به اندازه توانایی خود عمل کنیم به این توصیه‌ها.در این حالت می‌شود اطمینان داشت که به شفاعت پیامبر (ص) می‌توان رسید. شما گوش به توصیه‌های پیامبر داشته باشید، از آن طرف هم حتماً پیامبر در آخرت شفیع خواهد بود.


موضوعات: زندگینامه
   پنجشنبه 9 آبان 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31