« رجوع به متخصص در بازگشایی مساجد در دوران بیماری کروناییمعاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان: حضرت امام(ره) تجسم عینی و عملی تسلیم در برابر خداوند است. »

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، جلسه هم اندیشی علمی پژوهشی با عنوان” کرونا فرصت یا تهدید”  با حضور معاونین و کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار گردید.

 در ابتدای جلسه، خانم لادن یونسی به عنوان دبیر جلسه به بیان توضیحاتی از تأثیرگذاری  کرونا در جامعه انسانی در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی پرداخت و ویروس کرونا را هم فرصت دانست و هم تهدید و ادامه داد: با بررسی های انجام شده چنین بدست می آید که بیشترین آسیب در جهان در بُعد اقتصادی است منتهی در کشور ایران به دلیل گرایشات مذهبی و اعتقادی و با رعایت جانب رأفت در بُعد اقتصادی مردم کمتر آسیب دیدند.

در ادامه خانم زهره میراحمدی در اشاره به تاثیرات فرهنگی کرونا گفت: فرهنگ به مجموعه سنن و آدابی گفته        می شود که از پیشینیان به ما رسیده است، فرهنگ از لحاظ مذهب، ارزشها و ضد ارزشها، تحصیلات، سازمان های اجتماعی، زبان و فناوری و زیباشناسی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: ویروس کرونا باعث شد غالب اقشار جامعه نگرش الهی پیدا نموده و توجه بیشتری نسبت به خدا و ائمه معصومین( علیهم السلام)پیدا نموده و رابطه قلبی بین مردم و ائمه ایجاد شود، حال آنکه این رابطه قبل از وضع موجود، فقط در قشر مذهبی وجود داشت اما در مواجهه با این بحران، جامعه به این سمت و سو سوق پیدا نمود که می توان با توسل و دعا از این مهلکه و سایر مهالک نجات یافت.

کاربر مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در پایان تغییر در ارزش ها و طرز فکرانسانها را از دیگر آثار این ویروس دانسته و گفت: در این ایام کمک های مردمی افزایش یافته بطوری که همچنان ادامه دارد.

در ادامه خانم فریده ساوری به تبیین اثرات کرونا در خانواده، آموزش و فضای مجازی پرداخت و با استناد به آیه 35 از سوره مبارکه انبیا، فلسفه بلاها را امتحان و آزمایش الهی دانست و گفت: در هر رویداد تلخی، نعمت‌ها و شیرینی‌هایی نهفته که می توان رشد و پیشرفت را در گرو افتادن در ورطه سختی‌ها و دشواری‌ها معرفی کرد البته زمانی که این سختی و تهدیدها را به فرصت تبدیل نمود.

وی ادامه داد: انسانها در سختی و مشکلات است که به ‌فکر ابتکار افتاده و خلاقیت به‌ خرج می‌دهند، نمونه بارز آن هشت سال دفاع مقدس است که رشد و پیشرفت موشکی برای ما حاصل شد، همچنین کرونا سبب شد تا مردم از زندگی ماشینی فاصله گرفته و در کنار هم قرار گیرند.

مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان افزود: توسعه و گسترش ارتباطات در حوزه فضای مجازی، فرصتی است که از دل این تهدید بیرون آمد و این نقطه ی آغازی بود بر تجربه دورکاری ها و استفاده از فضای مجازی که به نحو گسترده، در همه ی امور مورد استفاده قرار گیرد.

ساوری در ادامه تصریح کرد: ویروس کرونا اگرچه آسیب‌های زیادی را به اقتصاد و سلامت جامعه وارد کرد اما فوایدی و تجاربی بدنبال داشته که چیدمان دوباره خانه و خانواده در کنار هم و استفاده از فضای اینترنتی برای کسب و کار از جمله آنهاست، در یک نگاه کلان می توان گفت کرونا دو چهره مثبت و منفی از خود نشان داده است.

وی در ادامه به بیان فواید مثبت کرونا در بحث تحکیم خانواده پرداخت و اضافه کرد: گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده و بیان تجربیات و خاطرات، انجام فعالیت های تفریحی و با نشاط در کنار اعضا خانواده، پر کردن ساعات فراغت با مطالعه و تحقیق، تمرین رعایت بهداشت فردی، یافتن فرصت هایی برای تفکر، تغییر در سبک زندگی از جمله فواید کرونا است لذا می توان نتیجه گرفت؛ کرونا  می تواند فرصتی برای تمرین تغییر سبک زندگی به سمت ایده ال، پربازده و کم خطر باشد.

طلبه سطح چهار این مدرسه گفت: تمرین انجام فعالیت های مذهبی و فرهنگی در فضای مجازی، گسترش آموزش های مجازی در بین طلاب، دانشجویان و دانش آموزان، اطلاع‌رسانی به استادان، تهیه کلیپ، اسلاید، فایل و اپلیکشین‌های راهنمای مورد نیاز، کلاسهای مجازی و … از جمله آثار مثبت کرونا در بحث آموزشی است.

ساوری اضافه کرد: در بحث فضای مجازی باید به ضرورت مقابله با شایعه پراکنی و موج سواری رسانه ای توجه کرد، بازار داغ شایعه‌پراکنی تا آنجا پیش می‌رود که می‌تواند جامعه را به مرز هرج و مرج بکشاند و بی نظمی و هرج و مرج، یک جامعه بحرانی ر ‌مستعد پذیرش هر نوع آسیبی از جنس روانی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، حقوقی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و غیره می شود، بر همین اساس می‌توان اهمیت مضاعف و چندبرابری سواد رسانه‌ای در آحاد کاربران و مخاطبان را جهت بهره‌برداری در موقعیت‌های بحران گوشزد کرد.

وی لطمه جسمی را پیامد ضعف سواد رسانه ای در شرایط کرونا دانست و گفت: مشروبات الکلی به خیال پیشگیری از کرونا، استفاده خودسرانه از داروهای غیرمرتبط و بعضاً مخرب در زمان بروز علائم کرونا و صدها مورد دیگر نمونه‌هایی از این لطمه هستند، مصرف الکل با هدف پیشگیری که یقیناً یکی از منابع شکل‌گیری چنین تصوری اخبار فضای مجازی بوده، نشان از لزوم سواد رسانه‌ای در حفظ سلامت جسمی دارد.

مبلغ جهادی این مدرسه لطمه روحی و روانی را از دیگر آسیب های ضعف سواد رسانه ای برشمرد و اظهار کرد: ایجاد ترس افراط گونه منتهی به اضطراب می‌تواند سبب بروز خشونت در جامعه و بی‌نظمی بشود، بوجود آمدن وسوسه‌های ذهنی و  رفتاری پیامدهای چنین آسیبی است.

وی از دیگر آسیب های نداشتن سواد رسانه های را لطمه‌ اقتصادی و سیاسی معرفی نمود و عنوان کرد: در ایام کرونا، شبهه عدم قرنطینه کردن قم به عنوان اولین شهر کرونایی و همچنین شایعه عدم توقف پروازهای شرکت ماهان که در لایه‌های عمیق به دنبال تضعیف‌ نهادهای دینی و انقلابی است، دو محور موضوعی مهم سیاسی در پدیدة کرونا بود.

ساوری در پایان تصریح کرد: لزوم پایبندی رسانه های رسمی به دو اصل صداقت و صراحت از جمله فرصت های کرونا است، اصل صداقت و صراحت می‌تواند مبنایی‌ترین راهبرد رسانه‌های رسمی کشور باشد، همچنین توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان فرهنگی و ارتباطی به وضعیت نابسامان و نامطلوب سواد رسانه‌ای، بوجود آمدن پویش همگانی آموزش در نظام تعلیم و تربیت، استفاده از ظرفیت داخلی در آموزشی از دیگر فرصت های بوجود آمده از ویروس کرونا است.

در پایان این جلسه خانم مریم میرکریمی با اشاره به اینکه ویروس کرونا یک فرصت است بیان داشت: هر حادثه و رویدادی می تواند هم فرصت باشد و هم تهدید، همچون ویروس کرونا که علاوه بر شیوع و شدت انتقال آن، فرصت خوبی برای انسانها و نهادهای دینی است تا بیاموزند که باید در بحران ها باید به باطن دین مراجعه کنند.

وی گفت: تعطیلی مساجد و اماکن مشرفه به معنی تعطیلی دین نیست بلکه انسان باید به فکر جایگزینی برای آن باشد، یکی از جایگزین های آن فضای مجازی است که باید آن را قوی و از آن برای تقویت دینداری مردم استفاده کرد.

مدیر مجموعه حوزوی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان از دیگر آثار مثبت کرونا را نشان دادن هویت جامعه دینی به مردم دانست و بیان کرد: با وجود این ویروس هویت جامعه دینی از خانه به جامعه وارد شده و خود را نشان داد و در این زمان است که باید با انجام کارهای میدانی و کالبدشناسی جامعه وضعیت جامعه را تشخیص داد و متناسب با آن برای وضعیت بحرانی کشور برنامه ریزی کرد.

میرکریمی در ادامه بیان کرد: برای حفظ جامعه باید به دنبال تقویت بنیان های علمی و تکنولوژی کشور بود و متناسب با شرایط زمان و مکان، آمادگی کامل پیدا نمود، زیرا فقط کشورهایی مانند آمریکا و اسرائیل کشور ما را تهدید نمی کنند بلکه گاهی از ناحیه ویروسی مانند ویروس کرونا مورد تهدید قرار خواهیم گرفت که برای مقابله با آن نیازمند تجهیزات پزشکی و… می باشیم که لازمه آن آمادگی کامل از همه جهات است.

وی انتخاب مدیر بحران را از اموری دانست که باید بدان توجه داشت و اضافه کرد: مدیر باید مدیر شرایط بحرانی باشد نه مدیر شرایط عادی، خطرناکتر از شرایط نابسامانِ بوجود آمده، مدیریت غلط می باشد.

مدیر مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان از دیگر فرصت های به وجود آمده را تبدیل شدن آن از مسئله فردی به مسئله اجتماعی و توجه به قدرت و حاکمیت خداوند برشمرد و خاطر نشان کرد: کرونا باعث شد قدرت ها به خاک ذلت نشسته و متوجه شوند قدرت و حاکمیت مطلق از آن خداوند است و توحید بدون هزینه برای حاکمیت های دینی در دنیا نهادینه گشت و نیز فرصتی برای ملت های ضعیف شد که آنان چند ماهی از دست انسان های مستکبر و پلید آسوده باشند.

 

کلیدواژه ها: فرصت

موضوعات: زندگینامه
   شنبه 24 خرداد 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31