چه کنیم خود را از وسوسه های شیطان نجات دهیم ؟

ابلیس که دشمن بیرونی انسان است و از بیرون حمله می کند ، تا پایگاه درونی نداشته باشد وعده ای از درون اورا حمایت نکند هرگز در انسان اثر نمی گذارد . شیطان کارش وارد کردن سم به درون انسان است . مثل اینکه کسی بخواهد با سم دیگری را از پای درآورد . اگر سم را در جیب او بگذارد ، بدیهی است اثر نمی کند . اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد و تحویل نگیرد ، باز هم اثر نمی کند ، باید دستگاه گوارش سم را بپذیرد و آن را جذب کند و پساز ورود به خون اثر زیان آور خود را بگذارد . وسوسه ها هم چنین است . هوی و هوس و شهوترانی های گوناگون که رقیقترین و سبک ترینش در جوان هاست و سنگین ترینش در سالمندان است و به صورت ” حب جاه و مقام “دیده می شود ، نشانه تاثیر آن سم است . فرمود : ( آخر ما یخرج من قلب الصدیقین حب الجاه ) واپسین عقبه ای که بزرگان سیر و سلوک می  توانند از آن  "مقام خواهی” است.یعنی همین بازی هایی که بسیاری به آن گرفتارند.

اگر کسی از تعریف کرده ها والقاب خوبی که بهاو میدهند لذت ببرد،معلوم میشودسم در درون بدنش اثر کرده است.

اگر ازاین حرفها لذت نبرد ،باید شاکر باشد که دستگاهش این سم را قبول نمیکند.



موضوعات: پرسش وپاسخ
   جمعه 15 شهریور 13922 نظر »

اگر دوست شدن با یک دختری باعث شود که او با حجاب وسنگین شود ودست ازکار های خود برادرد، آیا شرعی است که این کار را انجام دهم؟

ازاینکه به فکر هدایت دیگران هستید ، باعث خوشبخحتی است وداشتن چنین روحیه ای ، بیانگر روحیه ی مسئولیت پذیری وتعهد وپایبندی شما به موازین شرعی است .امیدوارم که همواره در صراط مستقیم حافظ حریم الهی والگوی مناسب برای هدایت جوانان باشید .همانطور که میدانید ، اسلام برای جلو گیری از گناه ونشر وگسترش کارهای شایسته راه کارهایی را ارائه می دهد که اگر ازآن طریق ، وارد عمل شویم ، هم با عث جلو گیری از گناه میشود وهم خودمان از آلوده شدن به گناه مصون خواهیم ماند .راه کار اسلام تحت عنوان امر به معروف ونهیا از منکر، وظیفه مارا مشخص نموده است وما مجاز نیستیم، از هر راهی جلوی گناه دیگران را بگیریم!شمابرای اینکه وظیفه خودرا انجام داده باشید،می توانید آن دختر را نهی از منکر کنید .انجام چنیمن کاری،مستلزم طی کردن مراحلی است که در زیر به آن اشاره میشود.

1-مودبانه ازا وبخواهید از آن گناه پرهیز کند

2-اگر تاثیر نگذاشت ، به صورت جدی تر به او تذکر دهید؛اگر دیدید برخورد مودبانه ومنطقی وجدی شما موثر واقع نشده ،مسئله را به مراجع ذی صلاح تذکر دهید که انها اقدام کنند ووظیفه شماهمین است.

اگر موثر واقع شد قطعا شما نزد خداوند اجر وپاداش دارید واگر هم هدایت نشد ، باز هم به دلیل اینکه وظیفه شرعی خورد را انجام داده اید ،نزد خداوند مأجور هستید.

اما اینکه نوشته اید:"آیا از طریق دوستی با او، میتوانید جلو گناه اورا بگیرید وباعث شوید که اود ختری با حجاب وسنگین شود"پاسخ منفی است!چرا اینکه اولا اسلام دوستی با نانحرم را منع کرده است وفرموده است :با زنان یا دختران دوست نشوید.دوم اینکه ،این دوستی م میتواند تبدیل به دامی برای خود شما گردد وما حق نداریم خودمان را با دست خودمان به هلاکت اندازیم."لا تلقوا بایدکم الی التهلکه"(بقره/195)

علت اینکه اسلام حتی قرار گرفتن زیر یک سقف ودریک جای تنها با نامحرم را -اگر احتمال گناه داده شود-حرام میداند واگر احتمال گناه داده نشود مکرو ه میشمارد ؛نشانگر حساسیت ارتباط بین زن ومرد نامحرم است ،وراهی خطر ناک است .پس بکوشید فقط از طریق امر به معروف ونهی از منکر، وارد شوید؛ آن هم در صورت موثر واقع شدن ، در غیر اینصورت شما تکلیفی ندارید.



موضوعات: پرسش وپاسخ
   دوشنبه 11 شهریور 13921 نظر »

چه کنیم برافکار خود بویژه بر افکار شیطانی پیروز شویم؟

مراقبت برای همین است.به ما گفته اند هر کاری انجام می دهید بگویید"بسم الله الرحمن الرحیم:یعنی هر کاری می خواهید انجام دهید طوری  باشد که مدخل ورودی آن بتوان گفت :خدا یا به نام تو.این عمل دو دستور به ما میدهد یکی این که هر کاری را بدون مطالعه وتفکر وعاقبت سنجی انجام ندهیم ،دوم اینکه کاری انتخاب کنیم که بتواینم بگوییم خدایا به نام تو.چنین کاری،یا واجب است یا مستحب.حرام ومکروه راک ه نمیتوان به نام خدا انجام داد.اگر ما اینکاررا انجام دادیم شیطان در اسارت ما قرار می گیرد.


موضوعات: پرسش وپاسخ
   چهارشنبه 6 شهریور 13921 نظر »

علم اخلاق را باید از کجا شروع کرد؟ به خصوص ما که به استاد اخلاق دسترسی نداریم.

علم اخلاق یک بخش نظری دارد که با مطالعه ودرس وبحث تأمین می شود ویک بخش عملی که به هدایت وراهنمایی معلم اخلاق وابسته است.اگر انسان هرچه را که میداند عمل کند،اولا اثر مثبت این اعمال ظهور می یابد ؛وثانیا ،ذات اقدس اله آنچه را نمی داند به وی می آموزد .اهل بیت فرمودند :"من عمل بما علم ورثه الله علم مالم یعلم”

(الخرائج الجرائح ج3ص1058)اگر عمل به دنبال علم باشد ،علم افزون بر ماندگاری، شکوفایی نیز می باد.اگر انسان بکوشد واجبات را انجام دهد ،مستحبات را در حدی که ملالت وخستگی نیاورد به انجام رساند ،محرمات را ترک کند ،از مکروهات در حد توان دوری جوید وکلا در کار هایش افراط وتفریط را کنار بگذارد،بسایر موثر است.


   سه شنبه 5 شهریور 13921 نظر »
جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31