« زندگي يعني فقط بايد نگهداري كنم آبرويي را كه دارم از دعاي مادرمخودت را هر چند شب يكبار ورق بزن »

 خانم مریم میر کریمی در نشست علمی با عنوان؛ “تبیین جلوه های زیبا و ملکوتی عاشورا “که با حضور طلاب مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، هدف از برپایی مجالس امام حسین(ع) را آشنایی با راه و رسم ائمه معصومین(ع) دانست و بیان داشت: حماسه عاشورا؛ بزرگترین حماسه تاریخ و حماسه عشق، هویت انسانی و حقیقت است.

وی حماسه عاشورا را پاسخ به سوال امیرالمومنین(ع) برشمرد و ادامه داد: اگر کسی در واقعه کربلا دقیق شود متوجه خواهد شد که مقصد کجاست، از کجا آمده و به کجا خواهد رفت، “رحم الله امرءً عَلم مِن أین و فی أین و إلی أین ” .

مدیر مجموعه حوزوی الزهرا (س) گرگان، با اشاره به اینکه عاشورای اباعبدالله(ع) ظرفیت بسیار زیادی برای رشد انسان دارد افزود: اگر در تاریخ هیچ حادثه ای جز حادثه کربلا وجود نداشته باشد، همین حادثه برای رسیدن انسان به رشد و کمال کفایت خواهد کرد، البته زمانی این ظرفیت برای رشد بشر ایجاد می شود که بتوانیم عاشورا را از تحریفات حفظ کنیم.

خانم میرکریمی، نهضت عاشورا را نهضتی عمیق، عقلانی، عاشقانه و عارفانه نامید و بر احیای فرهنگ عاشورا تاکید نمود و گفت: فرهنگ عاشورا عبارت است از؛ مجموعه مفاهیم، سخنان، اهداف، انگیزه ها و رفتارهایی که در عاشورا صورت گرفته، لذا وظیفه همگان حفظ خاصیت عاشورا و احیای فرهنگ عاشوراست.

وی خطاب به طلاب یادآورشد: معرفی چهره ناب محرم در حوزه معرفتی و رفتاری از مهمترین مسئولیت ما در این عرصه است. در حوزه معرفتی؛ تفاسیر و برداشت های نادرستی که نسبت به عاشورا ایجاد می شود و در حوزه رفتاری؛ رفتارهایی که در عزای حسینی موجب وهن دین و اعتقادات مردم خواهد شد.  

 

مدیر مرکز پژوهشی الزهرا (س) گرگان، یکی از ماندگارترین جملات در حماسه عاشورای حسینی را سخن گوهربار حضرت زینب کبری (س) برشمرد و اضافه کرد: یکی از نکاتی که در جمله” ما رَأَیتُ إِلاّ جمیلای حضرت زینب سلام الله علیها نهفته این است که؛ افق دید اهل بیت علیهم السلام با دیگر انسانها متفاوت است به طوری که آنچه دیگران بلا می بینند آنان رحمت الهی می دانند.

خانم میرکریمی اظهار داشت: جمله ما رأَیتُ إِلاّ جمیلای حضرت زینب سلام الله علیها برای انعکاس اوج عظمت زن مسلمان کافی است. یک زن با اینکه جنبه احساسی و عاطفی اش قوی است ظرفیتی دارد که میتواند بسیاری از چالش های جامعه را در بدترین مشکلات مدیریت نماید.

وی در بحث از زیبایی های حادثه کربلا، به بیان معنای زیبایی پرداخت و ابراز کرد: زیبایی در نگاه استاد مطهری از الفاظی است که درک می شود ولی تعریف نشدنی است. افلاطون نیز زیبایی را هماهنگی میان اجزا می داند. در حادثه عاشورا نیز حضرت زینب سلام الله علیها با امام خود و خداوند هماهنگ بود و این هماهنگی با خالق هستی که خود زیباست موجب زیبابینی و زیبا آفرینی خواهد شد.  

استاد حوزه با بیان این مقدمه که بلاهایی که برای انسان ایجاد می شود دلایل متعددی به همراه دارد خاطر نشان کرد: گاهی بلاها کفاره گناهان انسان است و برخی بلاها برای ترفیع مقام و ورود به ضیافت الهی است لذا بلاهای حادثه عاشورا برای اهل بیت علیهم السلام ترفیع درجه و ورود به ضیافت و رحمت الهی بود.

خانم میرکریمی در ادامه به بیان جلوه های زیبایی حادثه کربلا پرداخت و گفت: یکی از زیبایی های حادثه کربلا؛ بندگی است چنانچه ذره ای خلاف بندگی در رفتار امام حسین و اهل بیت آن حضرت مشاهده نشد به طوری که می توان گفت: بندگی زیباتر از بندگی سیدالشهداء و اهل بیت ایشان نمی توان ترسیم کرد.

وی” رضای الهی” را از دیگر زیبایی های کربلا دانست و افزود: رضای الهی از مقام عالی اخلاقی است که در امام حسین و اهل بیت و یارانش تجلی داشت چنانچه حضرت سیدالشهدا علیه السلام رضا و پسند خداوند را رضا و پسند خود می داند و می فرماید: “إلهِى رِضاً بِقَضائِـکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبـودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ ” .

عضو شورای علمی پژوهشی استان تصریح کرد: از دیگر جلوه های زیبایی در حادثه کربلا؛ تجلی ادب و اخلاق است. مدیریت و رهبری حضرت زینب سلام الله علیها از ابتدای وقوع کربلا تا انتها الگوی کاملی برای برخورد انسان در هنگام مصائب و مشکلات است. در واقع رمز پيروزي حضرت زينب سلام الله علیها  در مديريت ایشان  نهفته است که شامل؛ مديريت ایشان بر خود، مديريت بر ديگران و بر عالم هستي است.

خانم میرکریمی” خیرخواهی"را از دیگر زیبایی های عاشورا برشمرد و اضافه کرد: امام حسین علیه السلام نه تنها خیرخواه یاران و خانواده خویش بود، بلکه برای دشمن نیز طلب خیر می‌کرد، درخواست مهلت از دشمن و پذیرش توبه” حر” توسط ایشان نمونه مستدل و روشنی از خیرخواهی امام برای هدایت مردم است. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا نهایت خیرخواهی را به منصه ظهور گذاشت.


موضوعات: زندگینامه
   چهارشنبه 1 آبان 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31