« معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا( س) گرگان به مناسبت هفته عفاف و حجاب مبادرت به برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان" حجاب، اجباری یا اختیاری" کرد."مشاور مدرسه علمیه الزهرا( س) گرگان "گفت :وجود ائمه (ع ) یکی از نعمتهای الهی است چنانچه اگر ائمه هدی( ع) نبودند حیات معنوی و فکری ما متزلزل میشد. »

1-حجاب چه تاثیری در امنیت روانی جامعه دارد؟

پایبندی به اصول اخلاق انسانی یکی ازضروری ترین نیازهای آدمی در رسیدن به امنیت روانی است. انسان زمانی می تواند به سلامت و آرامش وامنیت روانی برسد که در سایه ی ایمان و اخلاق زندگی کند. اگر زن حجاب و پوشش مناسب نداشته باشد، عامل به وجود آمدن فساد در جامعه و نابودی اخلاق می شود. بی حجابی می تواند به بسترمناسبی برای به وجود آمدن بیماریهای روانی برای مردم تبدیل شود. وقتی ما برای روابط بین زن و مرد،حریم و قانوین چون حجاب قرار دهیم و لذتهای جنسی را محصور در خانواده کنیم هرگز به این مشکلات درمان ناپذیر روانی و روحی مبتلا نمی شویم و بهتر می توانیم زمینه ی رشد و شکوفا شدن استعدادهای انسانی و رسیدن به سلامت و امنیت روانی جامعه را آماده کنیم.

2- آیا حجاب و عفاف زن با حضور و فعالیت سازنده او در جامعه در تعارض است؟

بر خلاف تبلیغات سوئی که پیرامون بحث حجاب و مانعیت آن برای حضور زن در اجتماع وجود دارد دین مبین اسلام، نه تنها حجاب و عفاف زن را با حضور سازنده وی در جامعه در تعارض ندانسته بلکه این حضور متعهدانه و سازنده را موجب تعالی و پیشرفت جامعه می داند. حضور زنان در طول تاریخ در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نیز تجربه کنونی زنان فعال مسلمان و خصوصاً تاریخ انقلاب اسلامی بهترین گواه بر این مطلب است که حضور و فعالیت زن در جامعه براساس موازین شرعی و الهی موجب موفقیت و سعادت آن جامعه نیز خواهد شد.

 3-بهترین راه ترویج حجاب چیست؟

بهترین راه ترویج حجاب در جامعه رواج سبک زندگی دینی مبتنی بر اصل حیا و عفاف و نیز نهادینه کردن معنویات است. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) بزرگ‌ترین مشکل را دوری جامعه از قرآن و معارف دانسته‌اند، بنابراین باید به سمت دین رفت. مراکز فرهنگی و رسانه های جمعی مثل مطبوعات  و صدا و سیما به عنوان گسترده ترین وسیله ارتباط جمعی نقش مهمی در تبیین مسائل مختلف مربوط به حجاب دارد. ضمن آنکه رعایت پوشش اسلامی خانم ها در فیلم ها و برنامه های تلویزیون نقش مهمی در ارائه الگوی صحیح حجاب به مخاطبین و خصوصاً نسل جوان دارد.

4- آیه حجاب یک امر شخصی است یا مربوط به عرصه عمومی جامعه است؟

برخی براین باورندکه حجاب و چگونگی رعایت آن در محدودۀ حریم خصوصی است و زن می تواند آزادانه نوع پوشش خود را انتخاب کند بنابراین این مسئله یک تکلیف شخصی محض است نه یک مسئله اجتماعی و قانون گذار نمی تواند برای آن قانون وضع کند.نگرش عمیق و بی غرضانه به حجاب به روشنی می نمایاند مسئله پوشش حق شخصی نیست که بتوان آن را در حوزه حریم خصوصی جای داد بلکه حق الناس است و اگر در تشریع حکم تعامل فرد با دیگران لحاظ شود حکم اجتماعی می باشد؛ حجاب با ملاحظه تعامل فرد با خودش تشریع نشده زیرا اگر چنین بود زن مسلمان باید در تنهایی حجاب را رعایت می نمود در حالی که حجاب اسلامی در تعامل با دیگران معنا پیدا می کند و درست رعایت نکردن آن تجاوز به حقوق دیگران محسوب           می گردد.مسائلی درحوزة حریم خصوصی جای می گیرند که با منافع اجتماعی ارتباط نداشته وقبول یا رد آن به منافع دیگر افراد جامعه آسیب نرسانده و مضر آنان نمی باشد. بنابر این هر رفتاری که به منافع دیگران خدشه وارد نماید می تواند مشمول مقررات اجتماعی شود و قانون گذار می تواند برای آن قانون وضع کند.

5-حوزه های علمیه خواهران در زمینه عفاف و حجاب چه نقشی می توانند ایفا نمایند؟

تبلیغ و گسترش مسأله حجاب و عفاف، یکی از وظایف اصلی حوزه های علمیه به ویژه حوزه های خواهران است که باید در این راستا به وظایف خود به نحو احسن عمل کنند تا ان شاءالله شاهد شکوفایی این فرهنگ در سطح جامعه باشیم. طلاب برای اثرگذاری در جامعه، ابتدا باید از هدف و چرایی حجاب آگاهی یابند و آن را  به دیگران نیز منتقل کنند.

 

 

 

 

 

 


موضوعات: زندگینامه
   دوشنبه 24 تیر 1398
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  
5 stars

سلام دوست عزیز
تصمیم داریم دراین وبلاگ کارگاه آموزشی پایان نامه نویسی(مساله شناسی) برگزار کنیم .
کارگاه از تاریخ 98/1/1 هفته به طور منظم برگزار می شود.خوشحال می شویم با ماهمراه باشید.
شرکت شما در این جلسه منوط به انجام و ارسال تکالیف داده شده از طریق نظرات است.
https://kosar-esfahan.kowsarblog.ir/

1398/04/24 @ 12:37


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31