« نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: حضرت امام(ره) دین و ادیان الهی را مجدد وارد عرصه زندگی کرده و به دین ارزش داد، بطوری که دنیا فهمیدند دین خیلی می تواند نقش ایفا کند.سردار دلها يادت گرامي است »

حضرت آیت الله سید کاظم نورمفیدی در  جلسه اخلاق هفتگی خود که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان و بصورت پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، در ابتدای سخنان خود بر مراقبت و مرزبانی از کشور وجودی، در مقابل شیطان و ایادی شیطان تاکید کرد.

 وی، علاوه بر معاهده، مراقبه و مشارطه، محاسبه را نیز از ارکان مرابطه برشمرد و گفت:  هر چیز ارزشمندی باید مورد محاسبه قرار گیرد، بنابراین اگر انسان بخواهد خود را محاسبه کند، مورد محاسبه باید یک چیز ارزشمند همچون وجود او باشد.

 نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با استناد به آیات پایانی سوره احزاب ادامه داد: با توجّه به این آیات، استعداد تحمّل امانت فقط در انسان وجود دارد، امّا بسیاری از انسان‌ها این مقام را نشناختند و با نرسیدن به آن، نسبت به خود ظلم کردند و از این نظر، مصداق ظلوم و جهول گشتند، چنانچه می فرماید: “إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا “.

 آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: آنچه انسان پذیرفت، چیزی غیر از تسبیح ذات اقدس الهی بود، زیرا تسبیح و قنوت را زمین و آسمان‌ها نیز به راحتی پذیرفتند، چنانچه آیه” وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ” دلالت بر این مطلب دارد، همچنین مراد از این امانت، دین حق نیز نمی تواند باشد، چراکه دین حق را بسیاری از انسان ها قبول نکرده و قبول ندارند، در حالی که در آیه، عبارت” حملَها الانسان” آمده است.

 عضو مجلس خبرگان رهبری، با استناد به روایات عدیده، مراد از امانت را در آیه فوق” ولایت الهی” دانست و اضافه کرد: ولایت الهی بدین معنا است که خداوند متعال، در وجود انسان زمینه و استعدادی قرار داده که از این عالم ماده و تعلقات و جاذبه های آن، خود را آزاده کرده، اوج گرفته وتحت ولایت الهی قرار می گیرد، بطوری که کأنَّه خداوند مستقیماً ولی و سرپرست او خواهد شد” اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ".

 وی با استناد به کلام علامه طباطبایی، در تفسیر عبارت” ظلوماً جهولا” ادامه داد: “ظَلُوم و جَهُول ” به این معنا است که انسان به خودى خود فاقد علم و عدالت بوده، ولى قابلیت آن را دارد که خدا آن دو را به وى افاضه کرده و در نتیجه از حضیض ظلم و جهل به اوج عدالت و علم ارتقاء پیدا کند.

آیت الله نورمفیدی، با توجه به تفسیر علامه طباطبایی، در بیان این مطلب که چرا در ادامه آیه عبارت” عالماً و عادلاً” آورده نشده، تصریح کرد: با وجود اینکه این زمینه و استعداد در وجود انسان نهفته است اما” ما یومن اکثرهم بالله و هم مشرکون” است. 

امام جمعه شهرستان گرگان، نتیجه عرضه امانت را” لیعذب المنافقین و المنافقات” برشمرد و تصریح کرد: انسان ها در مقابل امانتی که خداوند به آنان سپرده است، منافق، مشرک و یا مومن هستند، بنابراین” لام"در “لیعذب المنافقین” چه لام علت باشد یا غایت، دلالت براین مطلب دارد که خداوند این شایستگی را به انسان داده، ولی اگر کسی قدر خود را نشناسد، یا منافق خواهد شد و یا مشرک!

وی در پایان، با استناد به کلام علامه طباطبایی از قول مرحوم کافی، مراد از آیه 72 احزاب را ولایت امیرالمومنین(ع) دانست و تصریح کرد: مراد از این ولایت، به معنای محبت یا پذیرش امامت نیست بلکه بدین معنا است که” امیر مومنان علی(ع) اولین کسی است که در امت اسلامی، باب این ولایت را باز کرد و خود حضرت، تحت ولایت کامل الهیه قرار گرفت".


موضوعات: زندگینامه
   چهارشنبه 1 بهمن 1399
نظر از: امیرِعباس(حسین علیه السلام) [عضو] 

از وبلاگ من هم دیدن کنید و به دوستانتون معرفی کنید.
https://mahdion73.kowsarblog.ir/

1399/11/19 @ 03:00


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31