« از دل بگو كه به دل بنشيند.....شيرين زندگي كن..... »

«حضرت آیت الله سید کاظم نورمفیدی» نماينده ولي فقيه در استان گلستان و موسس محترم موسسه آموزش عالي الزهرا(س) گرگان در جمع طلاب اين مدرسه در ادامه سلسله نشست های اخلاقی خود در جمع کارکنان و طلاب این مدرسه با استناد به موعظه حضرت رسول(ص) خطاب به عبدالله بن مسعود در کتاب«مکارم الاخلاق» آیت الله طبرسی به بحث در مورد اقسام و حقیقت گناه پرداخت و بیان داشت: «گناه و معصیت» به لحاظ شکلی به«صغیره» و «کبیره» تقسیم می شود که از نظر ظاهر این دو با هم متفاوتند ولی به لحاظ روح و حقیقت هر دو مخالف فرمان خدا هستند.

فلسفه اینکه در روایات بر کوچک ندانستن گناه تاکید و سفارش شده است همین است که هرگناهی چه کوچک و چه بزرگ موجب نافرمایی خداوند خواهد شد.

وی افزود: ازجمله توصیه های نبی مکرم اسلام(ص) خطاب به ابن مسعود است که می فرمایند: «هيچ گناهی را سبک و کوچک مشمار و از گناهان کبيره نيز اجتناب نما؛ زيرا بنده، روز قيامت وقتي که به گناهان خود نگاه می کند از چشمانش خون جاري مي شود» . در واقع حقیقت گناه آنقدر سوزاننده است که موجب خارج شدن خون از چشم گناهکار خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه با استناد به«آیه 30 از سوره مبارکه آل عمران» گفت: «روزی برای انسان پیش خواهد آمد که هر آنچه در دنیا انجام داده است در روز قیامت در برابر خود حاضر مي بيند، کأنّه اعمال انسان وجهه ملکوتی یافته و در برابرش قابل رویت می شود. لذا آرزو مي کند که ای کاش ميان او و اعمال بدش فاصله مشرق و مغرب بود حال آنکه دیگر نمی تواند از آنها جدا شود چرا که اعمال انسان از خودش جداشدنی نیستند» .

آیت الله نورمفیدی اذغان داشت: از دیگر توصیه های پیامبر اکرم(ص) به ابن مسعود این است که پیامبر(ص)           می فرمایند: «من برای امتم از دو چیز می ترسم؛ پیروی از هوی  نفس و آرزوی دور و دراز»  پیروی از هوای نفس انسان را از حق باز می دارد و آرزوی دراز موجب غفلت انسان از یاد آخرت می شود.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در ادامه توصیه می کنند براینکه« دل به این دنیا نبندید چراکه دل بستن به دنیا موجب بی رغبتی انسان به لقاءالله می شود» اگر بنده دیدار با خدا را دوست داشته باشد خداوند متعال نیز دیدار با بنده را دوست خواهد داشت، کأنّه ریشه محبوبیت لقاء الله این است که انسان دل به این دنیا نبندد.

امام جمعه این شهرستان ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) در ادامه سفارش خود  به ابن مسعود با استناد به آیه 36 از سوره مبارکه زخرف  می فرمایند: براساس آیه فوق« هر کس از یاد خدا غافل شود  شیطانی را بر او برانگیزیم تا یار و همنشین دایم وی باشد» .در این جا مراد از ذکر واقعی، ذکر قلبی است به طوری که یاد خدا همیشه در دل انسان باشد، اگر در روایات و کلام بزرگان بر ذکر لفظی توصیه شده به این دلیل است که موجب ذکر قلبی شود.

آیت الله نورمفیدی افزود: از جمله اذکاری که بزرگان دین برآن مداومت داشته و بر تکرار آن توصیه نموده اند«ذکر یونسیه» است که این ذکر هم«ذکر توحید» است و هم«انسان به ظالم بودن و ستم نمودن در حق خودش» معترف می شود لذا مداومت بر این ذکر، آثار بسیاری  را با خود به همراه دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر توصیه های پیامبر اکرم(ص) ،توصیه به خلوص در اعمال است. «خلوص» به این معناست که انگیزه ای جز رضای حق در کارها نباشد. لذا آنچه دارای ارزش است و برای انسان مفید خواهد بود آن است که با خلوص همراه باشد. «آیات 19 و 20 از سوره مبارکه لیل» نیز دلالت بر این مطلب دارد.

موسس مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان یادآورشد: داشتن خلوص در اعمال کار دشواری است منتهی  با تمرین و ممارست، این عمل برای انسان راحت شده و با دور شدن از هرگونه تعلقات و حرکت در جهت رضایت پروردگار می تواند دل را به سمت درک حقیقت اخلاص سوق دهد.

 

 

کلیدواژه ها: خلوص, صغيره, كبيره, لقا, گناه

موضوعات: زندگینامه
   پنجشنبه 30 فروردین 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31