« مشاور امور بانوان اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان گفت: هرچه شناخت انسان نسبت به خالق بیشتر باشد، در حوزه مسئولیت فردی واجتماعی نیز موفق تر خواهد بود.تاریخ نگار انقلاب و دفاع مقدس در استان گلستان: قیام پنجم آذر، شناسنامه انقلابی جوانان گرگانی است. »

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در ادامه سلسله جلسات اخلاق هفتگی خود که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد به بحث پیرامون” حیا” پرداخت و بیان داشت: حیا در فرهنگ اسلامی از جایگاه والایی برخوردار بوده و روایات متعددی از ائمه معصومین(علیهم السلام) پیرامون این صفت اخلاقی وارد است.

وی حیا را حالتی نفسانی و روحانی و آن را پرهیز نفس از كارهای زشت دانست و گفت: حیا و دین مقرون هم هستند بطوری که اگر کسی حیا نداشته باشد دین هم ندارد، لذا اگر کسی تدین واقعی داشته باشد، در برخورد با قبیح خود را کنار می کشد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان به بیان اقسام حیا پرداخت و افزود: حیا به حیای در مقابل خدا، در مقابل مردم و حیای در مقابل دو مَلکی که همیشه همراه انسان است تقسیم می شود، در روایتی وارد است که” از این دومَلک حیا کنید همانطور که از دو انسان صالح حیا می کنید” .

 آیت الله نورمفیدی در بحث از حیای در مقابل مردم گفت: انسان گاهی از خدا حیا نمی کند ولی از خلق خدا حیا           می کند که این نوع حیا ریشه در ایمان ندارد.

وی با اشاره به این مطلب که اگر حیا را ده قسم کنند 9 قسم آن مربوط به زنان است اظهار داشت: امروز در دنیا یکی از  کارهایی که انجام می شود، ” از بین بردن حیای بانوان” است همچون  مسئله کشف حجاب که هدف، از بین بردن حیایی بود که در فرهنگ اسلام مورد تاکید بسیار قرار گرفته حال آنکه در زندگی غربی حیا هیچ جایگاهی ندارد.

امام جمعه گرگان در تقسیم بندی دیگری به حیای ممدوح و مذموم اشاره کرد واذعان داشت: حیای ممدوح ریشه اش ایمان است که در روایات برآن سفارش شده ولی حیای مذموم حیایی است که در روایات از آن منع شده است.

آیت الله نورمفیدی خاطر نشان کرد: رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه) “رحمت خدا را از آنِ کسی می داند که در مقابل خدا حیا دارد و سرش و آنچه در سردارد حفظ کند ” مراد از سر و آنچه در سر است علاوه بر اعضای ظاهری چون گوش، چشم، زبان و …تفکر و اندیشه است.

 وی تفکر و تعقل  را مقدمه اعتقادات انسان دانست وگفت: در برخورد با مسائل نباید اختیار و تفکر خودرا رها کرده و به شنیده ها اکتفا کنید بلکه مسائل را تجزیه و تحلیل نمایید.

 عضو مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: در روایتی از امام علی(علیه السلام) وارد است که حیای در سه چیز را جایز نمی داند، یکی؛ در خدمت به مهمان، بلند شدن و احترام نسبت به پدر و مادر و استاد و نیز در مطالبه حق که حیا در این سه مورد جایی ندارد.  

 وی در بخش دیگری از سخنان خود و ادامه به بحث از حُسن خلق پرداخت و عنوان داشت: از دیگر فضایل اخلاقی که موجب خیر در انسان می شود” حسن خلق” به معنای خاص آن است بدین معنا که این صفت اخلاقی در ارتباط با مردم مورد توجه قرار گیرد.

 نورمفیدی در پایان پیامبر اکرم(ص) را مجسمه کامل اخلاق معرفی کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه) دارای مقامی است که حتی حضرت ابراهیم (علیه السلام) هم به آن مقام نمی رسد، عایشه همسر پیامبر(صلی الله) به شخصی که از اخلاق پیامبر در خانه سوال کرد فرمود: “تمام قرآن در اخلاق پیامبر(صلی الله علیه) پیاده شده است ” .

کلیدواژه ها: ایمان, حیا, فرهنگ اسلامی

موضوعات: زندگینامه
   سه شنبه 12 آذر 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31