روشن شدن هر مفهوم، قبل از هر چیزی برای درک صحیح آن مفهوم می تواند کمک کند. سواد رسانه ای مشتکل از دو عبارت است: «سواد».«رسانه»
برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا «خواندن و نوشتن» را یاد بگیریم و دیگر «بی سواد» نباشیم. در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم؛ یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آنها و نحوه نوشتن آنها «دانش» پیدا می کردیم. سپس «مهارت» کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجّی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب «باسواد شدیم»! مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم، ما را با سواد کرد.

رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی، رسانه های جمعی شکل گرفتند. مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.

همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آن ها برداشت کنیم، سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند.

 


موضوعات: اجتماعی
   جمعه 20 بهمن 1396نظر دهید »

چکيده:

اين مطالعه با هدف بررسي مؤثر بر اشاعه خشونت در خانواده انجام شده و سؤال اساسي اين بوده که چه عواملي در خانواده باعث اشاعه خشونت مي شود و چه پيامدهايي را به دنبال دارد؟

تحقيق از نوع تحقيقات توصيفي و روش انجام مطالعه اسنادي مي باشد در اين روش محقق با مراجعه به منابع مکتوب، متناسب با اهداف و سؤالات، مطالب را جمع آوري و مورد نقد و بررسي قرار مي دهد.

از مهم ترين نتايج مطالعه مي توان به موارد ذيل اشاره ننمود:

1- خانواده را از حيث کيفيت روابط دورني و ميزان استحکام آن مي توان به 5 نوع تقسيم نمود: خانواده فروپاشيده، متزلزل، سالم، متعادل، متکامل.

2- عوامل تحکيم خانواده عبارتند از: احترام و تکريم يکديگر، اطاعت زن از شوهر، عشق و محبت، خوش اخلاقي و خوش کلامي.

3- وظايف متقابل زوجين نيز به اين قرار است: شناخت حقوق متقابل، ادب، احترام و گذشت.

صدمات خشم در خانه عبارتند از: احترام و حرمت زوجين را از بين مي برد، سردي و بي محبتي را بين زوجين حاکم مي سازد، با کمرنگ شدن روابط عاطفي به ابعاد مختلف زندگي لطماتي وارد مي شود.

عوامل اشاعه خشونت در خانواده عبارتند از: عدم درک متقابل، روابط کلامي غير صحيح، روابط غير کلامي ناهنجار، خودداري مرد از دادن نفقه و خرج خانواده، تحميل سلطه زن و خيانت.

کليد واژه: استحکام، اسلام، خانواده، خشم، خشونت.

محقق:زینب خانی


   سه شنبه 5 شهریور 1392نظر دهید »

موضوع رساله باعنوان«مقایسه تطبیقی جاهلیت قبل ازبعثت وجاهلیت مدرن»می باشدکه هدف ازآن جهل زدایی است.زیرااین مسئله دغدغه اساسی مسلملن معاصراست بنابراین چگونگی شیوه جهل زدایی است وسازوکاررسیدن به یک جامعه اسلامی پرسش جدی فراروی گرایش ها،بینش ها،دانش ها ودانشمندان مسلمان است.

امادرموردمسئله جهل زدایی عده ای ازاندیشمندان به دلیل ارائه تعریفی ازجاهلیت برعدم علم بودن جاهلیت اصرارمی ورزدومعتقدندکه جاهلیت یعنی امی ودرس نخوانده .لذاگمان می کندکه باظهوروبروزعصرعلم وتکنولوژی وپیشرفت علوم،جاهلیت درعصرکنونی ازمیان می رود.اماعده ای ازاندیشمندان باادله ای چون ادله نقلی وعقلی برعام بودن معنای جاهلیت مقابل اسلام وتسلیم شدن برهوای نفس وپذیرش حاکمیت غیرالهی است تأکیدمی ورزند.بنابرتعریف ارائه شده ازسوی این اندیشمندان،جاهلیت مصادیق ومظاهرمتعددی داردکه ازآن جمله انحراف اخلاقی،اعتقادی،اجتماعی،اقتصادی وسیاسی رادربرمی گیردکه دراین تحقیق به طورمشخص به گوشه ای ازاین انحرافات جاهلی پرداخته شده است.ودرفصل آخربه دنبال پاسخگویی به این پرسش است که علل بازگشت مردم به عصرجاهلیت چیست؟و…اشاره شده است.ونیزدرپی پاسخ به این پرسش است که شیوه گذارپیامبرازجاهلیت به اسلام به چه شیوه ای بوده است؟که دراین تحقیق مشخص می شودپیامبرباتوسعه فرهنگ ناب اسلامی که درآن جایگاه اعتقادات ذراذهان مردم مشخص می شودوهم چنین اخلاق اسلامی که درغالب اخلاق اسلامی می گردد،اقتصادوسیاست راکه بازتاب عقایدواخلاق اسلامی است تبیین کرده وبرای جلوگیری ازانحرافات اقتصادی،سیاسی،اجتماعی اسلام راه حل های گوناگونی راارایه نموده است تااینکه پس از23سال زحمت بی وفقه پیامبرتوانست اجتماع اسلامی راازدل عرب جاهلی بیرون آوردکه درهمه زمینه هاازسایرملل گوی سبقت رابگیرندوزبن زدعصرخودشد.

محقق:پروین حسن زاده

   شنبه 15 تیر 13922 نظر »
جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31