حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد در نشست اخلاقی تربیتی که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب مجموعه حوزوی الزهرا(سلام الله علیها) و اعضای موسسه قرآنی این مجموعه برگزار شد در مقدمه سخنان خود، صلوات را ذکری کامل و جامع  برشمرد که برکات همه ذکرها را در بردارد.

ادامه »


موضوعات: اخلاقی
   شنبه 5 بهمن 1398نظر دهید »

« خانم فرحناز رجب زاده» در ویژه مراسم سی امین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی رحمت الله علیه که از سوی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان و با حضور اساتید، کارکنان و طلاب این مدرسه و نیز جمعی از بانوان برگزار شد امام خمینی رحمت الله علیه را جامع تمام خوبیها دانست و با استناد به کلمات قصار رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به بیان رمز محبوبیت حضرت امام پرداخت و گفت: همه جهانیان امام را باور داشتند ولی در بیان شخصیت حضرت امام خمینی رحمت الله علیه کسی بهتر از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نمی توانست ایشان را معرفی کند، در کلام حضرت آیت الله خامنه ای وارد است که می فرمایند: “خمینی عزیز ما را کیست که نشناسد و کیست که به شایستگی بشناسد ” .

ادامه »


موضوعات: اخلاقی
   شنبه 18 خرداد 1398نظر دهید »

رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان حجه الاسلام سیدمجتبی نورمفیدی درمورد راه ورسم ائمه فرمودند:

قالَ الصّادِقُ عليه السلام : «مِنْ دينِ الْأَئِمَّةِ الْوَرَعُ وَ الْعِفَّـةُ وَ الْصَّلاحُ (…اِلى قَوْلِهِ) وَ اِنْتِـظارُ الْفَـرَجِ بِالصَّـبْرِ » 
از راه و رسم ائمه ورع وعفت و پاکدامنی و درستی و از جمله انتظار فرج به سبب صبر است.
راه و رسم ائمه اين است که ورع پيشه کنند، پاک دامن باشند و صلاح و درستی اختيار کنند. و نيز انتظار فرج به سبب صبر داشته باشند. 
«انتظار الفرج بالصبر» می تواند همان فرج کلی باشد که با ظهور حضرت ولی عصر تحقق پيدا می کند و هم مي تواند فرج به معنای لغوی يعنی فرج در مقابل بن بست باشد که انسان با صبر می تواند مشکلات را حل کند.
در معارف ائمه به هر ميزان که بر عفت و ورع و تقوا تاکيد شده بر صلاح هم تاکيد شده است. صلاح يک معنای عامی دارد به معنای درستی که هم عمل صالح را در بر می گيرد و هم راه درست را. اين که اگر کسی فکر کند ورع يا عفت به تنهايی برای رسيدن به مقصود کافی است، فکر درستی نيست. بلکه ورع و عفت به ضميمه صلاح و درستی در کار باعث به سرانجام رسيدن امور است.
هر ورعی و هر عفيفی لزوما اهل صلاح نيست يا به عکس هر کسی که درست حرکت می کند و اهل صلاح است لزوما عفت و ورع ندارد. آن چه که به عنوان راه و رسم ائمه است هر دو است، عفت و ورع و صلاح. ما در برداشت از راه و رسم ائمه متاسفانه يا گزينشی عمل می کنيم يا ناقص عمل مي کنيم و آن جامعيتی که بايد در فهم سيره اهل بيت بايد در نظر بگيريم متاسفانه نداريم.
اما در کنار اين ها آن چه که به عنوان راه و رسم ائمه شمرده شده، انتظار الفرج بالصبر است. چه معنای اصطلاحی فرج را در نظر بگيريم که حضرت بيايند و چه معنای لغوی آن را و کليد آن نيز صبر است؛ اين جزء راه و رسم ائمه است ما نيز بايد اين چنين باشيم و انتظار آن فرج کلی را داشته باشيم به انضمام صبر و البته می تواند به معنای لغوی خودش باشد که در مشکلات و گرفتاری ها و بن بست ها با کليد صبر می توانيم امور را آسان کنيم و بن بست ها را بشکنيم و گشايش در امور فراهم کنيم. فرقی نمي کند چه در زندگی شخصي  و چه در جامعه. خدا انشاأ الله توفيق ورع و صبر در مشکلات به ما عنايت بفرمايد.
«الحمد لله رب العالمين»


موضوعات: اخلاقی
   شنبه 15 مهر 13963 نظر »

مقام معظم رهبری (مدظله العالی): كار در داخل خانه از كار بیرون سخت تر است

 برخلاف تصور بعضی كه خیال میكنند این‌هایی كه بیرونِ خانه كار میكنند، كارشان سخت است، آنهایی كه در خانه‌اند راحتند؛ نه، خانم داخل خانه كار جسمانی‌اش هم سخت است، كار فكری‌اش هم سخت است؛ چون مدیر داخلی خانواده، خانم است ـ طبعاً چالشهایی دارد. این چالشها تلاطم‌هایی در روح او به‌وجود می‌آورد.
به مجرد اینکه شوهر می‌آید در خانه، مثل اینکه فرشته نجات از آسمان نازل شد برایش. برای هر دوتان، این محیط میشود بهشت. بَد است؟ این اساسی‌ترین نیاز انسان است. این را سعی کنید تأمین کنید.
 البته خب شرایطی دارد، زحماتی دارد، البته خیلی زحمتی ندارد، عقل یک خرده‌ای میخواهد؛ هم زن باید عقل به خرج بدهد، هم مرد باید عقل به خرج بدهد. ۷۸/۱۲/۲۲


موضوعات: اخلاقی
   یکشنبه 22 مرداد 13961 نظر »

حضرت آیت الله نورمفیدی ( نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان ) : اگر عزت می خواهید باید بنده خدا باشید ، پول و قدرت عزت نمی آورد.


موضوعات: زندگینامه, اخلاقی
   شنبه 1 آبان 1395نظر دهید »

تاثیرنیایش برآرامش(خلاصه پایان نامه )

دردوران کنونی هرچندعلم وصنعت دررشته های مختلف پیشرفت چشمگیری داشته امابردغدغه های روح وروان بشرنیزافزوده است.شاهداین امرآمارروزافزون استفاده ازقرصهای آرام بخش واسترس زا،روی آوردن به انواع مخدرهاوهمچنین افزایش جرم وجنایتهاو…می باشدوهیچ پیشرفت مادی ودنیوی نتوانسته آرامش روح نامحدودگرای انسان راتامین کند.

لذاتوجه به آیات وروایات اسلامی وحتی مسلمانان سایرادیان ویافته های علمی وتحقیقات تجربی محققان وروانشناسان،نیایش وارتباط باذات فناناپذیرالهی به عنوان اصلی ترین راه حل این معضل معرفی می شود.

بنابراین بررسی این موضوع دراین رساله،درواقع تفسیری کوچک برآیات وروایات اسلامی که هریک ازجنبه های یادخداوارتباط بااو راعامل تعالی وآرامش روح وروان انسان وبهترین یاوردرسختیهاومشکلات معرفی می کنندمی باشد.مخصوصاآیه28سوره رعدکه می فرماید«الابذکرا…تطمئن القلوب»آگاه باشیدکه یادخداتنهاآرامبخش دلهاست.

ازجهت دیگریک کارکلامی است که درکلام جدیدبه عنوان آثاروفوایداین ونیایش وهمچنین ایمان وتجربه دینی بررسی می شودهرچندبه دنبال این نیست که تجربه دینی رابه عنوان تنهاخواستگاه وپشتوانه ایمان دینی مطرح کند.

ودرمقوله روانشناسی دینی یعنی بررسی آثاردین گرایی درروح وروان انسان قرارمی گیردوبابررسی وارائه نظریات علمی وتجربی دانشمندان وروانشناسان ونیزپزشکان درکنارشواهدومسلمات دینی می تواندبطلان افکارونظریات کسانی رااثبات کندکه امورمعنوی وماوراء الطبیعی وارزش جایگاه آن راانکارمی کنند.

نیایش به معنای ارتباط انسان موجودسراپافقرونیازباذات غنی وبی نیازی که اداره همه عالم به دست اوست دارای سه مصداق اصلی دعا،ذکروتوسل به اولیای الهی است که آثارمختلفی برجسم وجان انسان وامورفردی واجتماعی اوحتی جایگاه اخروی اوداردکه آرامش درواقع یکی ازآثارفردی ومعنوی نیایش است ولی ازآنجاکه اجتماع وگروههای منسجم اجتماعی تشکیل می دهدآرامش راحتی هرعضوبرآرامش کل اجتماع وازبین رفتن ناهنجاریهای ان موثرمی باشد.

آرامش یک حالت روحی وروانی وحتی یک شان ودرجه ازدرجات نفسانی بشراست که رسیدن به آن خواست ونیازهمه انسان هامی باشد.عوامل متعددی درایجادآرامش وحتی اضطراب نقش دارندامابعضی عوامل تاثیراصلی دارندکه نیایش وارتباط باخدامنحصرترین عامل تاثیرگذاراست که بودن آن سایرعوامل نیزکارآیی شایسته ای ندارند.

درعلم روان شناسی تضادبین قوای درونی انسان به همراه عوامل متعدددیگربامرکزیت حس آسیب پذیری واحساس خطرغیرقابل رفع شدن دریکی ازدوبعدفردی واجتماعی انسان سبب اضطراب عنوان شده است که آثارمخربی برروح وروان انسان وسیستم های شناختی،عاطفی،رفتاری وفیزیولوژیکی اوبرجامی گذاردکه نیایش عوامل اضطراب آورانواع ناشی ازآن راتحت تاثیرقرارمی دهد.نوع وشدت وکیفییت نیایش نیزعامل مهمی درجهت میزان اثرگذاری آن دررفع یامحدودکردن علل ناآرامیهای روانی است.بنابراین هرچه نیایش عمیق ترودائمی تروبارعایت شرایط بیشتری انجام شودتاثیرگذاری آن به مراتب بیشترخواهدبود.

نیایش تامین کننده نیازفطری،ذاتی وعمومی تمامی بشریت ودورکننده اوازتزاحمات ومحدودیت هاودغدغه های پیچیده دنیای مادی است.

نیایش باتعالی روح واخلاق وخارج ساختن انسان ازبن بستهای زندگی روزمره واتصال اوبه تکیه گاهی شکست ناپذیرو…هسته اصلی اختلالات اضطرابی وناآرامیهای ناشی ازاحساس ضعف وزبونی وشکست وناامیدی و…راازبین می برد.

دعاونیایش بابسیاری ازاصول روانشناسی جهت آرامش ازقبیل بیان مشکلات وتخلیه عقده های درونی،روشن شدن زوایای ناپیدای آن وایجادانگیزه جهت تلاش مجددنیروی تلقین مثبت و…مطابقت می کند.نیایش علاوه برروح برجسم نیزتاثیرمی گذاردوباقدرت بی نظیربسیاری ازرنجهای جسمی وروحی راشفامی دهدچنانچه که درآمارشفایافتگان بانیایش این امربه چشم می خورد.

محقق:نصیبه محمدیان



   جمعه 11 مرداد 1392نظر دهید »
جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31