بررسي راز ماندگاري امام خميني(ره) »

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد در نشست اخلاقی تربیتی که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب مجموعه حوزوی الزهرا(سلام الله علیها) و اعضای موسسه قرآنی این مجموعه برگزار شد در مقدمه سخنان خود، صلوات را ذکری کامل و جامع  برشمرد که برکات همه ذکرها را در بردارد.

وی با استناد به کلام آیت الله بهاء الدینی، ذکر صلوات را بالاتر از تلاوت قرآن دانست وافزود: ذکر صلوات، عمل به خود قرآن است” صَلُّوا علیه و سَلِّموا تسلیما” در فضیلت و جایگاه ذکرصلوات، روایات بسیاری ازائمه معصومین(علیهم السلام) وارد است، چنانچه پیامبر اکرم(صلی الله علیه) شفاعت خود را بر کسانی که شب و روز بر او صلوات می فرستند واجب دانسته است.

کارشناس برنامه سمت خدا در ادامه به بیان القاب حضرت فاطمه(س) پرداخت واز جمله القاب ایشان را محدثه دانست وگفت: “محدثه “کسی است که ملائکه بر او نازل شده و با او حدیث و گفتگو می کنند و در عظمت این بانوی بزرگوار همین بس که جبرئیل امین بعد از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه) بر حضرت زهرا(سلام الله علیها) نازل شده، با ایشان گفتگو نموده و خدمتگزاری ایشان را می کرد.

حجت الاسلام فرحزاد با استناد به زیارتنامه حضرت زهرا(س) از مهمترین مقامات ایشان را مقام صبر برشمرد و بیان کرد: در آیات قرآن کریم، واژه صبر با تعابیر مختلف، بیش از صد بار بکار رفته که حاکی از اهمیت آن است.

وی خاطر نشان کرد: به فرموده نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه) تمام ایمان، صبر است، همچنین به تعبیر امیرمومنان علی(علیه السلام) صبر در دین به منزله سر در بدن است و همانگونه که سر در بدن ارزش حیاتی داشته و بدون سر، خیری در آن بدن نخواهد بود، مومنی هم که صبر ندارد، خیری از او صادر نمی شود.

کارشناس دینی صدا و سیما، عاقبت انسان صبور، بردبار، با استقامت و پشتکار را فتح و پیروزی دانست و اضافه کرد: به مصداق کلام نورانی از امام علی(علیه السلام) در غرر الحکم، اگر کسی در هر کاری استقامت و بردباری داشته باشد موفق خواهد شد ولو زمان برده و طولانی شود” لَا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ".

حجت الاسلام فرحزاد با بیان نمونه های متعددی از سیره علما و بزرگان دین پیرامون صبر در هدایت و ارشاد دیگران ادامه داد: مراد از واژه” اصطبر” در آیه” وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا” صبر در مقاومت و استقامت است، انسان باید با بکارگیری راهکارهای صحیح، صبر و استقامت، به وظیفه خود در امر هدایت و ارشاد خانواده و دیگران پرداخته و در این مسیر از سیره ائمه معصومین(علیهم اسلام) و بزرگان دین استفاده نماید.

وی در بحث از تربیت دینی فرزندان ابراز کرد: چه بسا یک رفتار و برخورد نادرست، نه تنها فرزندان را به دین جذب نکرده بلکه از اصل دین دور نماید لذا باید با صبر، حوصله و پشتکار به ارشاد و تربیت فرزندان پرداخته و با رفتار و برخورد صحیح، معارف دینی را به آنان القاء نمایید.

این مبلغ دینی اظهار کرد: در ارزش هدایت دیگران همین بس که پیامبر اکرم(صلی الله علیه) خطاب به امام علی(علیه السلام) می فرمایند:"یاعلی! اگر خداوند بوسیله تو، یک نفر را هدایت کند بهتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد “.

حجت الاسلام فرحزاد در پایان با تاکید بر مطالعه کتاب های نهج البلاغه و سفینة البحار توصیه کرد: اصل مهم در امر تبلیغ و ارشاد دیگران، ادای تکلیف و رساندن پیام است، بداخلاقی، پافشاری در رسیدن به نتیجه مقصود، عدم صبر و بردباری از آسیب های تبلیغ است، اصل مهم در ارشاد و هدایت دیگران، محبت، صبر و استقامت است.

 


موضوعات: اخلاقی
   شنبه 5 بهمن 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31