« نماز صبح مانع ازابتلابه سرطان4- تربیت در خانواده قرآنی »

 

آنچه در روایات اسلامی به ویژه در رساله حقوق امام سجاد (ع) به عنوان یکی از مسئولیت های بزرگ والدین مطرح گردیده ، مسئله آشنا کردن فرزند با خدا و آفریدگار جهان هستی است . والدین باید با الهام از مکتب اهل بیت (ع) به زبان ساده و قابل فهم فرزند را با خدا و صفات خدا و نعمت های الهی آشنا سازند .  بدیهی است که آشنایی کودک با خدا از همان سنین کودکی تاثیر فراوانی در شخصیت او می گذارد و به زندگی آینده او جهت می دهد .
امام سجاد (ع) در باره وظیفه پدر فرمود :« وانک مسئول اما ولیته به من حسن الادب و الدلاله ربه » (مکارم الاخلاق ص 421 ) و تو نسبت به سرپرستی فرزند خود مسئولیت داری که او را خوب تربیت کنی و پروردگارش را به او بشناسانی  .
یاد خدا در همه حال
از سفارشات لقمان حکیم به فرزندش :
فرزندم سخن کم گوی و خدا را در همه جا به یاد آور، زیرا او تورا هشدار داده و برحذر داشته و بینا و آگاه ساخته است .
ایجاد حالت خوف و رجا
همچنین امیرالمومنین (ع) به فرزندش امام حسن (ع) فرمود : فرزندم از خدا به گونه ای بترس که بدانی اگر تمام حسنات و خوبی های اهل زمین را به محضرش ببری از تو قبول نخواهد کرد و به گونه ای به خدا امیدوار باش که اگر تمام گناهان اهل زمین را به درگاهش آورده باشی همه اش را خواهد بخشید .
آگاهی های دینی درست و متناسب با نیاز های کودکان و نوجوانان ، نقش مهمی در سرنوشت آینده آنان ایفا می کند ، زیرا اساس انسان را فکرو فرهنگ او می سازد و اگر این فکرو فرهنگ مبتنی بر آگاهی های مستند و مستدل دینی باشد زندگی جهت دینی و الهی پیدا می کند . از این رو تعلیم مسائل دینی  و احکام مذهبی به کودکان در روشنگری ذهن آنان و ایجاد علاقعه به امور دینی و استواری در دینداری بسیار حائز اهمیت است .
روزی پیامبر اکرم (ص) با دیدن بعضی از کودکان فرمود : وای به حال کودکان آخر الزمان از دست پدرانشان ، عرض شد: یا رسول الله ، از پدران مشرک آنها ؟ فرمود : نه از پدران مسلمان شان که چیزی از فرائض مذهبی را به آنان نمی آموزند و اگر فرزندان بخواهند خود در صدد آموزش مسائل دینی باشند ، آنان را از این امر باز می دارند و تنها به این دل خوشند که فرزندانشان بهره نا چیزی از دنیا به دست آورند . من از این قبیل پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند .
مبادا فرزندانمان را که برای بهشت آفریده شده اند ، با سهل انگاری در آموزش مسائل دینی با دست خودمان از مسیر بهشت دور و طعمه جهنم سازیم . از وقتی که کودک زبان به تکلم باز می کند دوره آموزش او شروع می شود و تاسنین رشد مراحلی را طی می کند  و سیر آموزش کودک در روایات معصومین (ع) مرحله بندی شده است  .
اهمیت دادن به نماز فرزندان
یکی از وظایف اصلی پدر و مادر این است که به نماز فرزندان خود فوق العاده اهمیت قائل شوند و فرزند خود را از دوران کودکی با اهمیت آن آشنا سازند و به او تعلیم دهند که نماز یاد خداست و زندگی بی یاد خدا تاریک است . نماز نردبان تعالی روح به ملکوت معنویت است . همچون رودی زلال و شفاف است که آلودگی های روحی و روانی را می شوید و دل را طهارت و نورانیت می بخشد . نماز جهاد اکبر و پیکاری بزرگ با دشمنان انسان است ، به همین دلیل ، شیطان بیش از هر زمانی به هنگام نماز به سراغ انسان آمده و می کوشد ذهن نمازگزار را از خدا غافل سازد و به امور روزمره و مشکلات و نیازهای آن متوجه سازد .
تشویق فرزندان به عبادات و کارهای نیک
از دیگر وظایف والدین در خانواده قرآنی تشویق و ترغیب فرزندان به عبادات و کارهای نیک است . تشویق و ترغیب دو شیوه دارد : نخستین شیوه آن است که والدین با کردار و عمل خود مشوق فرزندانشان به عبادات باشند . بدین معنا که قلب عزیزان خود را نسبت به حالات معنوی و عبادی اماده و علاقمند نمایند و رغبت و علاقه والدین به امور مذهبی و اعمال عبادی ،  خود بهترین مشوق عملی فرزندان به این فعالیت هاست . وقتی کودکان و نوجوانان مشاهده می کنند که پدر و مادرشان به امور مذهبی حساسیت و دقت نظر دارن و به عبادات اهمیت فراوان نشان می دهند و در اوقات نماز با اشتیاق به سوی عبادت می شتابند ودر مناسبت های مذهبی و مراسم عبادی شرکت فعال دارند خود به خود به این قبیل امور احساس علاقه و نشاط می کنند و مجذوب حالات ملکوتی دعا و مناجات می شوند .
دومین شیوه تشویق با زبان است . نقش گفتار در کنار نقش عمل موثر و مهم است . گفتار خود جزئی ار عمل است . جهاد لسانی هم در جای خود حائز اهمیت است و تاثیر تربیتی سخنان دلگرم کننده و پرجاذبه و توصیه های خردمندانه والدین به کودکان در تحریک و تشویق آنان به اعمال عبادی بر کسی پوشیده نیست .
حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت علیهم السلام  محمد جواد مروجی طبسی

موضوعات: مناسبتهاي روز
   شنبه 18 دی 1389
نظر از: گروه فرهنگی تبلیغی نحل [بازدید کننده] 
گروه فرهنگی تبلیغی نحل

بسم الله الرحمن الرجیم
عن مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنِ ابْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْقَاسِمِ الْهَاشِمِيِّ
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ :
مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ…
کسي که اهتمامي به امور مسلمانان نداشته باشد مسلمان نيست.(اصول کافی/ بحارالانوار ، جلد هفتاد و یک ، صفحه سیصد و سی و هشت)

اینها مسلمان نیستند که به امورشان اهتمام نمی شود؟؟؟!!!…
ویا
ما مسلمان نیستیم که به امورشان اهتمام نمی کنیم؟؟؟!!!…
(عکسهائی از مناطق محروم)
www.NAHL.IR
*صلوات*

1390/03/22 @ 01:27
نظر از: همکلاسی [بازدید کننده]   
همکلاسی

سلام
به ماهم سری بزنیدونظربدید

1390/01/26 @ 10:21
نظر از: پشتیبانی 2 کوثر بلاگ [عضو] 

از تلاش شما در بروز رسانی سامانه متشکریم . با مراجعه به صفحه پشتیبانی مطالب آموزشی را دنبال کرده و مسائل مورد نیاز رادر بخش نظرات عنوان نمائید تا به آنها بپردازیم . با تشکر

1389/10/25 @ 07:32
نظر از: کوثر [عضو] 
کوثر

ba salam

// ba 2 matlabe jadid be rozam…
montazere hozore garmeton hastam

1389/10/19 @ 23:04


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31