« برای تهذیب نفس اتصال به ریسمان مکارم اخلاقی امری ضروری است.در واقع وسیله رسیدن بنده به خدا متصف شدن او به صفات الهی (مکارم اخلاقی ) است.(2)موعظه »

برگزاری جلسه اخلاق نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان حضرت آیت الله نورمفیدی در مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان
جلسه اخلاق هفتگی نماینده ولی فقیه در استان گلستان ، امام جمعه گرگان ، موسس موسسه آموزش عالی و مدرسه علمیه الزهرا(س) حضرت آیت الله نورمفیدی در جمع طلاب این موسـسه و مدرسـه برگزار شد. آیت الله نورمفیدی در این جلسه بیان داشت : تمامی مخلوقات عالم دارای کمالاتی هستند. انسان نیز به عنوان اشرف مخلوقات دارای کمال است.از دیدگاه انبیاء عظام کمال انسان ، رسیدن به خداست.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود: برای رسیدن انسان به خدا راههایی وجود دارد که از جمله این راهها ، مکارم الاخلاق است، به طوری که با شناخت مکارم اخلاقی و عمل به آنها بتواند راه رسیدن به خدا را در پیش گیرد و به کمال برسد.در حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص) نیز وارد است که هدف از بعثت خود را اتمام مکارم اخلاق دانستند” انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ” که این حاکی از اهمیت این موضوع است.
وی در ادامه با استناد به روایتی از امام صادق (ع) به برخی از مکارم اخلاقی که خداوند به پیامبر(ص) عطا فرمود اشاره کرد و خاطر نشان نمود: از جمله این مکرمت های اخلاقی می توان به یقین ، قناعت ، صبر ، شکر، حلم و بردباری ، حسن خلق ، غیرت ، شجاعت ، حیا ، مراعات حق دیگران و جبران نیکی ها اشاره نمود که البته این موارد به عنوان ریشه و اصول مکارم دیگر محسوب می شوند.
امام جمعه گرگان ادامه داد : قناعت که یکی از مکارم اخلاقی است از صفات بسیار مهم در زندگی انسان محسوب می شود که آرامش را برای انسان بدنبال دارد.مقابل قناعت حرص است . عدم قناعت و حرص آرامش را از آدمی سلب می کند .همچنین صفت غیرت که جزء مکارم اخلاقی است نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان دارد.در واقع غیرت به مواردی برمی گردد که باید حرمتش حفظ شود.دین از چیزهایی است که باید در مقابل آن غیرت داشته باشیم .
وی تصریح کرد :در روایتی از نبی مکرم اسلام وارد است که خداوند مکارم اخلاقی را وسیله اتصال بین خود و بندگانش قرار داده است.در واقـــع آنچه انسان را به خدا نزدیـــک کرده و صـــفات الهــی را در انسان تحـــقق می بخشد مکارم اخلاقی است.

 


موضوعات: زندگینامه
   پنجشنبه 13 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31