« در احادیث متعددی از معصـومین (ع) وارد است که " دل را حرم الهی معرفی کرده و بر مواظبت از این حریم سفارش نموده است.​آنچه انسان را به خدا نزدیـــک کرده و صـــفات الهــی را در انسان تحـــقق می بخشد مکارم اخلاقی است.(1) »

برگزاری جلسه اخلاق نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان حضرت آیت الله نورمفیدی در مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان
جلسه اخلاق هفتگی نماینده ولی فقیه در استان گلستان ، امام جمعه گرگان ، موسس موسسه آموزش عالی و مدرسه علمیه الزهرا(س) حضرت آیت الله نورمفیدی در جمع طلاب این موسـسه و مدرسـه برگزار شد .در این نشست نماینده ولی فقیه در استان گلستان در ادامه سلسله مباحث اخلاقی خود با بیان این مقدمه که ” آنچه انسان را به خدا نزدیـــک کرده و صـــفات الهــی را در انسان تحـــقق می بخشد مکارم اخلاقی است ” ادامه داد: برای تهذیب نفس اتصال به ریسمان مکارم اخلاقی امری ضروری است.در واقع وسیله رسیدن بنده به خدا متصف شدن او به صفات الهی (مکارم اخلاقی ) است.
امام جمعه گرگان افزود: نقش دعوت عملی در سازندگی فرد بسیار مهم و مؤثر است، تا آنجا که حضرت صادق(ع) می فرماید: “کونوا دعاةً الناس بغیر السنتکم"با رفتار و اخلاق خود مردم را به سوی دین دعوت کنید. الگوهای متعددی به عنوان شاخص رفتارهای مطلوب در مکتب اسلام وجود دارند که از مهمترین آنان سیره انسان ساز پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصوم (ع) می باشند .
وی خاطر نشان کرد : بررسی سیره اخلاقی ائمه معصومین (ع) نشان می‌دهد که آنان نه تنها از خطای دوستان و یاران می‌گذشتند، بلکه دشمنان را نیز می‌بخشید و عذر آنان را می‌پذیرفتند و خطایشان را مورد عفو قرار می‌دادند.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان افزود: مکارم اخلاقی برای کفار هم دارای ثواب است. در سیره نبی مکرم اسلام (ص) وارد است که ایشان از خطای کفاری که دارای کرامت اخلاقی بودند چشم پوشی می نمود و این حاکی از اهمیت و فضیلت تخلق به مکارم اخلاقی است .
وی در بیان راههای کسب مکارم اخلاقی بیان داشت : خداوند متعال در قرآن کریم در ارتباط با تکالیف و وظایفی که متوجه بندگان کرده است می‌فرماید: “لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها"لذا همانطوری که خداوند در شریعت و تکالیف شرعیه بیش از ظرفیت از انسان نخواسته است ، در مسیر کمال نیز راه آسان را بر بندگان نهاده چرا که در این مسیر ظرفیت وجودی انسانها متفاوت است. لذا از جمله راههای رسیدن به خوبیهای اخلاقی (مکارم اخلاق) ، تاسی به سیره و روش اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است .
موسس موسسه آموزش عالی و مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان تصریح کرد : در روایات عدیده از ائمه معصومین(ع) وارد است که می فرمایند : هیچ طاعت و معصیتی را کوچک نشمارید چرا که ممکن است در همان طاعت اندک رضایت خدا و در معصیت کوچک خشم الهی نهفته باشد لذا در مسیر بندگی و کسب مکارم الهی توجه به این اصل بسیار حائز اهمیت است.


موضوعات: زندگینامه
   پنجشنبه 13 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31