« اگر خداوند به بنده ای اراده خیر کند او را فقیه در دین و دانشمند در دین قرار می دهد و به او یقین عطا می کندآثارسجده »

حضرت آیت الله نور مفیدی ( نماینده ولی فقیه در استان گلستان) طی جلسه ای اخلاقی در جمع کلیه طلاب سطح دو و سه مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان اظهار داشت: منظور از احسن الاعمال در ذیل آیه شریفه ( لیبلوکم ایکم احسن عملا) به فراوانی اعمال نیست که عده ای چنین تصور می کنند بلکه مراد از آن با استناد به روایتی از امام صادق (ع) این است که عمل انسان اسبق باشد ، یعنی به ثواب ، حقیقت و واقعیت و به آنچه مطلوب ذات خداوند است نزدیک تر باشد.

وی افزود: بسیاری از کارهایی که در جامعه انجـام می پذیرد وقتی با نگــرش عمیــق به آنها پرداخته می شود ، چنین برداشت مــی گردد که بسیاری از این کارها ، توام با یک سری مسائل خرافی است که جزء دین اسلام نیست بلکه جعلیات و خرافاتی است که به اسم دین وارد شده است ، لذا طلاب به عنوان مبلغان و مفسران دین مبین اسلام باید بر این مساله اهتمام وافر داشته باشند که به مسائل سطحی ننگرند بلکه مسائل را بسیار عمیق بررسی کنند مخصوصا به مسائل دینی با نگرش واقه بینانه بنگرند. از جمله مسائلی که در آن خرافات و جعلیات وارد شده مسئله عزاداری سیدالشهداء است که با آنچه به عنوان سنت اهل بیت که مورد تایید و تاکید آنها بوده است بسیار متفاوت می باشد . عزاداری یک سنت اسلامی است. ائمه معصومین ( ع) اقامه بر آن را دستور داده اند ، آیا این سنت که ائمه (ع) بر آن تاکید داشتند و مقصود ائمه بوده است همین عزاداری است که اهتمام بر آن داشته و در خیلی مکانها شاهد برگزاری آنیم؟ متاسفانه اینگونه نیست ، پس یکی از شرایط احسن الاعمال بودن این است که کار انسان مطابق با چیزی باشد که شارع مقدس خواسته اند ، از کم و زیاد کردن و حاشیه پردازی خودداری شود.

وی تصریح نمود: از دیگر شرایط احسن الاعمال این است که انسان گاهی در شرایطی قرار می گیرد که دو کار که هر دو خوب و پسندیده می باشد و لی شرایط طوری است که باید از بین دو کار ، یکی را انتخاب نمود و دیگری را رها نماید.مانند داستان کربلاو عاشورا ، خیلی ها به امام حسین (ع) پیشنهاد می دادند که قیام را رها کرده و به مدینه آمده مشغول زیارت ، طواف و عبادت شود.اما شرایط چه اقتضاء می کرد؟ اینکه امام (ع) بماند مشغول زارات، طواف ، نماز و …. شود یا مسئولیت بزرگتر را انجام دهد؟ باید دید در این همچنین شرایطی ،احسن الاعمال کدام است؟ هر دو خوب است ولی الان در این شرایط دیگر جای نشستن ، نماز ، طواف و … نیست بلکه باید قیام را مقدم داشت .

امام جمعه گرگان افزود: گاهی هم امر دائر بین دو کار خوب است ولی شرایط طوری نیست که از بین دو امر ،یکی مطلوبیت خود را از دست داده و دیگری انتخاب گردد ، بلکه در حدی است که هر دو خوب است ولی یکی بهتر است . در اینجا چه باید کرد؟ این انتخاب بصیرت ، معرفت و دل آگاه می خواهد .از باب مثال می توان اشاره به روایتی از پیامبر نمود که روزی وارد مسجد شدند دو گروه را دیدند که یکی مشغول بحث علمی و دیگری مشغول دعا و عبادت بودند ، حضرت به گروهی پیوستند که مشغول بحث علمی بودند و فرمودند : هولاء افضل . نه اینکه عبادت و دعا مطلوب نباشد بلکه این عبادت و دعا نیز نیاز به شناخت ، معرفت و علم دارد ، پس علم مقدم بر آن می شود ، هر چه شناخت انسان بیشتر شود عبادت او نیز بهتر می گردد لذا انتخاب مسیر برایش راحت تر انجام می پذیرد.

وی در پایان از دیگر شرایط تشخیص احسن الاعمال را حفظ اعمال و مرافبت از آن عنوان نموده و بیان داشتند: گاهی انسان توفیق انجام کار خوب را بدست آورده ، مبادرت برآن می نماید ولی بعد از آن با انجام گناه ، آن کار خوب از بین می رود. آیات زیادی در این زمینه وارد شده که تاکید بر حفظ اعمال دارد از جمله می فرماید: صدقات خود را با منت نهادن و یا به رخ کشیدن از بین نبرید( ولا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الاذی )

 

 


موضوعات: مناسبتهاي روز
   دوشنبه 12 دی 1390
نظر از: ثریا [عضو] 
ثریا

با تشکر موفق باشید

1390/10/13 @ 01:50


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31