« مشاور حوزه:"غضب موجب تغییر گفتار شده، اساس استدلال را برهم زده و تمرکز فکری را از بین می برد" .پای درس رهبر معظم انقلاب : «تقوا» محصول ماه مبارک رمضان »

“خانم فرحناز رجب زاده” از اساتید و مشاورین مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان در  مراسم ویژه محرم بیان داشت: زیارت عاشورا حاوی مضامین بلند و راهبردهای بسیاری است که هرکدام از آنها می تواند مبنای یک تحول باشد اما عمیق ترین و اوج آن ها آن جاست که از خداوند درخواست می کنیم “حياتمان و مرگمان را حیات و مرگ محمّد و خاندان محمّد(علیهم السلام)  قرار دهد” لذا اگر کسی زندگی اش را زندگی “محمدگونه” قرار دهد قطعا از مرگ” محمدگونه” نیز برخوردار خواهد شد.

وی افزود: امام حسین(ع) دارای کرامت های اخلاقی بسیاری است که از جمله آنها"کنترل غضب"  است که با شناخت سیره رفتاری و عملی حضرت این ویژگی به خوبی فهمیده می شود.

مشاوره حوزه"غضب” را از مَساوی اخلاقی برشمرد و ضمن تاکید بر رعایت مکارم اخلاق و اهمیت توجه به این امر ادامه داد: از وصایای نبی مکرم اسلام(ص) خطاب به امیرمومنان علی(ع) که حدیث 22 از چهل حدیث امام خمینی(ره) نیز بدان اشاره دارد وارد است که می فرمایند: ” از مَساوی اخلاق اجتناب نموده و ارتکاب به محاسن اخلاقی  نمایید” .

خانم رجب زاده در بیان راههای اجتناب از مَساوی اخلاق خاطر نشان کرد: از جمله راههای اجتناب از مَساوی اخلاقی این است که ریشه مشکلات اخلاقی بررسی شود و بعد از علت یابی در صدد پرهیز برآییم تا آنچه از خوبی ها مرتکب می شویم تاثیر مطلوب را بدنبال داشته باشد.

وی گفت: یکی از مَساوی اخلاق"غضب” است ، به طور کلی در انسان سه قوه باطنی وجود دارد و تاکید بر قوه غضب بدین جهت است که اگر کسی بتواند قوای غضبیه خود را کنترل نماید یک سوم قوای باطنی خود را مهار نموده است که روایات عدیده ای بر این مطلب دلالت دارد.

استاد حوزه در بحث اهمیت و ضرورت کنترل غضب به تعریف واژه غضب پرداخت و اظهار داشت: در درون انسان هیجانهای متعددی همچون ترس، خشم، نفرت، غم، شادی و …وجودد ارد که پرشورترین و خطرناکترین هیجان آدمی"غضب ” نام دارد.

رجب زاده در خصوص ضرورت وجود قوه غضب در انسان به کلامی از امام خمینی (ره) استناد نمود و افزود: از امام خمینی(ره) وارد است که غضب را یکی از نعمت های بزرگ الهی می داند و تعمیر دنیا و آخرت را بواسطه قوه غضب می دانند.حفظ و بقای شخص بواسطه غضب است، اگر غضب نبود انسان خود را در مقابل ناملایمات حفظ نمی نمود.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر در سایه غضب است، اگر غضب نبود انسان از رسیدن به کمالات و ترقیات باز می ماند و سرمایه زندگی مُلکی و ملکوتی و مفتاح خیرات و برکات می باشد.

مبلغ حوزه خاطر نشان کرد: از نظر روان شناسی، “خشم” همچون شمشیر دولبه است که علاوه بر بُعد تخریب کارکردهای مختلفی دارد و تنها  تحت فرمان عقل و شرع راه اعتدال را طی خواهد نمود و موجب زیبایی صورت باطنی و سیرت می شود.

 

کلیدواژه ها: غضب, مَساوی

موضوعات: اخبارمدرسه
   پنجشنبه 5 مهر 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31