« در مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان مطرح شد: اولین گامی که یک طلبه باید در مسیر طلبگی برای خود ایجاد نماید، تغییر در افعال و اعمال استاستاد حوزه:امام حسین(ع) دارای کرامت های اخلاقی بسیاری است که از جمله آنها"کنترل غضب" است که با شناخت سیره رفتاری و عملی حضرت این ویژگی به خوبی فهمیده می شود. »

“خانم فرحناز رجب زاده” مشاوره مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، در ادامه بحث خود پیرامون “غضب” در جمع طلاب این مدرسه بیان داشت: در آیات قرآن کریم واژه"غضب” با لفظ"حمیّت” استفاده شده است به طوری که خشم و تعصبات جاهلی را ره آورد افکار نادرست و عملکرد غلط کافران می داند.

وی افزود: لفظ"والکاظمین الغیظ” که در قرآن بکار رفته است حاکی از این می باشد که اسلام درصدد رفع غیظ نیست بلکه اگر چنین بود به جای کاظمین الغیظ، الفاقدین الغیظ استفاده می شد بلکه اسلام خواهان فرو بردن و کنترل غضب در حیطه عقل و شرع است.

مشاوره حوزه گفت: روایات عدیده ای از ائمه هدی(علیهم السلام) نیز پیرامون غضب وارد شده که حاکی از اهمیت و ضرورت توجه به این قوه است، در روایتی از امیرمومنان علی(ع) وارد است که می فرمایند: “غضب  موجب تغییر گفتار شده، اساس استدلال را برهم زده و تمرکز فکری را از بین می برد” .

خانم رجب زاده در ادامه به بیان آثار سوء غضب بر جسم و روان انسان پرداخت و خاطر نشان کرد: با توجه به مطالعات پزشکی و روانشناسی، ورزش و برنامه غذایی سالم زمانی مفید خواهد بود که انسان بتواند عصبانیت خود را کنترل نماید.

وی گفت: عصبانیت جزو احساساتی است که بدترین تاثیر را روی بدن بخصوص بر قلب می گذارد، در واقع یکی از عوامل ناخوشی ها و بیماریها"غضب” می باشد.

استاد حوزه اظهار داشت: از دیگر آثار سوء غضب؛ از بین رفتن عقل و منطق، آشکار شدن عیوب، سلب اعتماد دیگران و نیز از بین رفتن رابطه دوستی با دیگران است.

رجب زاده افزود: کینه توزی و تلافی گری، حسد، کبر، افشای اسرار، استهزای مردم و احساس حقارت و درماندگی از پیامدهای اجتماعی خشم و غضب می باشد.

وی در پایان سخنان خود در بحث مهارت مدیریت غضب در سیره بزرگان به بیان نمونه های بسیاری از سبک زندگی آنان را در این زمینه پرداخت .

 

کلیدواژه ها: غضب, کظم غیض

موضوعات: اخبارمدرسه
   پنجشنبه 5 مهر 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31