استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان: عمل امام علی(ع)، معیار سنجش اعمال است | ... | |
آقای دکتر محمد حکیمی در ویژه مراسم میلاد امام علی(ع) که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان و با حضور کارکنان و شماری از اساتید این مدرسه برگزار شد، با استناد به روایتی از پیامبر مکرم اسلام(ص) ،امام علی (ع) را همچون کفه دو ترازوی قیامت دانست که اعمال انسان ها با عمل ایشان سنجیده می شود. وی، از مهمترین شاخصه و ویژگی امام علی(ع) را تربیت کننده بشر و تربیت را فن و مهارت تشکیل عادت های نیک و ترک دادن عادت های زشت و معنا کرد و براساس روایتی از امام علی(ع) “عادت را طبیعت دوم بشر “برشمرد و افزود: در اهمیت تربیت همین بس که امام علی(ع) در نامه 31 خطاب به امام حسن(ع) به بیان اصول تعلیم و تربیت می پردازد. ادامه مطلب : استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، اولین مولفه تربیتی از دیدگاه امام علی(ع) را رشد عقل و کسب حکمت و دانش دانست و خاطرنشان کرد: انسان دارای دو بُعدِ علم و شعور، اخلاق و انسانیت است. حکیمی، لازمه رشد عقل را کسب آگاهی برشمرد و ادامه داد: از امیرمومنان علی(ع) وارد است که” دانش را غذا و روشن کننده عقل” می داند، موید این مطلب روایتی از پیامبر(ص) خطاب به امام علی(ع) است که می فرماید: “یا علی! هنگامی که می بینی مردم با انواع نیکی ها به خدا نزدیک می شوند، تو با انواع تعقل و اندیشه به پروردگار نزدیک شو و از همه آنها پیشی بگیر “. وی، عمل امام علی(ع) را معیار سنجش اعمال معرفی و اضافه کرد: جهت رشد عقل، نیاز به قلب سالم است، بدین معنا که باید با موعظه دل را زنده کرده، با یقین قوت بخشیده و با حکمت، موجب روشنایی آن شد. حکیمی در پایان، معرفت نفس را از دیگر مولفه های تربیتی از منظر امیرمومنان علی(ع) نام برد و آن را از سودمندترین دانش ها برشمرد و کرامت نفس، تقوامحوری، مکارم پروری، قرآن محوری و رعایت ادب را از دیگر اصول ثابت در تعلیم و تربیت عنوان کرد.
[یکشنبه 1399-12-10] [ 01:53:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|