« اهداف حوزه های علمیه خواهرانتاثیرنیایش برآرامش »

در مواجهه با هر پدیده ای ،انسان ها برخورد های متفاوتی دارند از جمله این پدیده ها:فرارسیدن ماه رمضان است که انسان ها 6  برخورد با آن دارند :گروهی آن را انکار میکنند دسته دوم گرو هی هستند که با اجبار آن رامی پذیرند دسته ی سوم گروهی هستند که شکرگزارهستند و دسته ی چهارم بااکراه میپذیرند و دسته ی پنجم گروهی هستند که از مرحله ی شکر گزاری بالاتر رفته وبه مرحله ی رضا ء رسیده اند . دسته ی ششم  گروهی هستند که لحظه شماری میکنند برای رسیدن ماه رمضان (همچون ائمه (ع)که قبل از رسیدن ماه رمضان خود را در ماه های قبل آماده میکردنند و در پایان ماه رمضان همانند کسی که فرزند خود را از دست داده است گریه می کردنند ).  زمان خوبی است که تفکر نماییم جزءکدام دسته هستیم .چرا که هرطور باشیم خداوند به همان صورت واندازه مارا می پذیرد.

و نکته ی دیگری که باید به آن توجه نمود این است که وظیفه ی خود را در این ماه بشناسیم . توجه به این مسئله داشته باشیم که ما در این ماه مهمان خداییم ،محبوب ترین مهمان خدا ،قدر دان ترین مهمان است . کسی که هر آنچه از صاحب خانه برسد از آن لذت می برد و راضی به رضای اوست ، هم قدر دان است وهم مودب . البته این ادب چندین ویژگی دارد 1)عظمت خدا را درک کرده 2)در نعمت های خدا دقت میکند 3)به نیازمندی خود واقف است و خود را در برابر خداوند بی نیاز وغنی ،نیازمند میداند 4)انجام وظیفه می نماید . وظایف خود را شناخته وبه آن عمل می کند . وظیفه ی خود را با خود ،با همراهان ،با نظام اسلامی ،و با حیوان .در رابطه با تعامل انسان با خود آیت الله جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیاة خود فرمودند: اولین چیز در رابطه با وظیفه ی انسان در برابر خودش تفکر وتدبر است . امام علی (ع)نیز در این رابطه می فرمایند :برترین عبادت اندیشیدن مداوم درباره ی خدا وقدرت اوست . همچنین امام رضا (ع) فرمودند :عبادت به فراوانی نماز وروزه نیست بلکه تفکر در کار خداست . حال ممکن است این سوال مطرح شود که فلسفه ی تفکر چیست ؟ انسان ها به عنوان خلیفه الله و جانشین خداوند باید خدا را شناخته و صفات او را در خود پیاده نمایند . پیامبر اکرم (ص)فرمودند:آموزش علم برای خدا،خوب است .یادگیری عبادت است ،گفت وگوی علمی تسبیح است و کاربرد آن جهاد است و آموزش آن به کسی که نمیداند صدقه است

 دانش ،آموزنده ی حلال وحرام است و همدم تنهایی انسان . در حدیثی قدسی آمده است :عبادت ده جزءدارد که نه جز ء آن کار وتلاش برای روزی حلال است.

سخنرانی خانم رجب زاده ازاساتیدمدرسه


موضوعات: مناسبتهاي روز
   یکشنبه 12 شهریور 1391
نظر از: عمادی [عضو] 

موفق باشید

1391/06/12 @ 20:30


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31