« اعمال شب و روز عرفه ...مراسم دعای عرفه »

خانم میرکریمی مدیر مدرسه علمیه الزهرای (س) گرگان در نشست با اساتید سطح دو این مدرسه با استناد به کلام امام علی (ع) به بحث پیرامون اهمیت خودسازی قبل از دیگر سازی  پرداختند  و بیان داشتند: حضرت امیر ( عليه السلام ) می فرمایند : مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ .

آن كه خود را در مرتبه پيشوايى قرار مى‏دهد بايد پيش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند و پيش از آنكه ديگران را به گفتار ادب نمايد  بايد به كردارش مؤدب به آداب كند و آن كه خود را بياموزد و ادب نمايد به تعظيم سزاوارتر است از كسى كه فقط ديگران را بياموزد و تأديب كند. درمسیر مسئولیت خطیر معلمی ، توجه به این نکته حائز اهمیت است که قبل از اینکه برای طلاب درسی را اعم از آموزشی ، اخلاقی و … جهت تدریس آماده کنید حتما آن درس را برای خودتان بگذارید ، چراکه استحقاق شما به آن درس بیش از دیگران  است. آنچه در کلام حضرت تاکید و توجه ویژه شده است این است که انسان باید در مرحله نخست  معلم خود باشد  ، مطمئنا اگر معلم خودتان باشید معلم دیگران نیز خواهید بود و دیگران قطعا به شما اقتداء خواهند کرد ولی عکس آن صادق نیست. از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمودند : «من ساوا یوماه فهو مغبون؛ هر کس دو روزش مساوی باشد، پس زیان کرده است.» اگر بخواهید فقط به دیگران پرداخته و از خود غافل باشید این جز رکود چیزی به دنبال  نخواهد داشت.

وی افزود: در کلام دیگری ازامیرمومنان علی (ع)  وارد است که می فرمایند: اما ترحم من نفسك ما ترحم من غیرك» اى انسان! چرا همان گونه كه به دیگران رحم مى‏كنى به خودت رحم نمى‏كنى؟ ( خطبه 223)  در مسیر تربیت طلاب ، سعی شود در حق خودتان ترحم کنید و مواظب اعمالتان باشیدو از خود غافل نشوید ، گاهی غفلت موجب می شود انسان درد خود را فراموش می کند حال آنکه خود به تربیت  نیازمندتر است ، ترحم به خود بهتر از ترحم در حق دیگری است  چراکه جامعه ، طلاب و .. تربیت نمی شوند مگر اینکه مربیان این امر تربیت شده باشند. از کلام حضرت امیر (ع) چنین استفاده می شود که ادب به دو صورت است: گاهی زبانی است و گاهی نیز به سیره و عمل است. اگر می خواهیم طلبه تربیت شود این مهم ممکن نیست جز اینکه عمل ما درست باشد پس عمل و رفتار بر گفتار برتری دارد.

وی در ادامه بیان داشت: اساتید به نقش الگویی خود در جمع طلاب تاکید وافر داشته باشند و در راستای تدریس به نکاتی نظیر حضور به موقع در کلاس ، آمادگی کافی و نشاط در کلاس درس و …توجه نمایند .

خانم دوست محمدیان معاون آموزش این مدرسه نیز در این جلسه بیان داشتند: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) وارد است که حضرت دررابطه با مقام و منزلت علم و دانش و آگاهی می فرمایند: انَّ الله تعالی  و ملائکه و اهل الارض حتی النمله فی جِحرها و حتی الحوت فی البحر یصلون علی المعلم الناس الخیر .( خداوند متعال و فرشتگان و اهل زمین حتی مورچه در لانه اش و حتی ماهیان در دریا بر معلم خیر درود می فرستند. معلم خیر کسی است که خوبیها را به دیگران می آموزد. سرآمد همه خوبیها، علم و دانش و آگاهی است. کسی که علم می آموزد پرده های جهل و نادانی برایش کنار می رود و به  رشد و تعالی می رسد.

وی افزود: شما اساتید رسالت سنگینی را به عهده دارید. علمی که توفیق تدریس آن را کسب نمودید اشرف علوم است لذا شایسته است که تمام هستی برایتان دعا کنند البته نکته حائز اهمیت که باید در این راستا بسیار به آن توجه کرد این است که علم همراه با تربیت باشد.رسالت  خطیر ، تعلیم همراه با تهذیب است.

وی در ادامه بر اهمیت سنت مباحثه تاکید نمودند و بیان داشتند: اساتید باید در کلاس درس برضرورت و لزوم مباحثه دروس تاکید نموده ونحوه مباحثه درست را برای طلاب تشریح نمایند.




موضوعات: مناسبتهاي روز
   دوشنبه 22 مهر 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31