« عرق کردن نشانه چیست؟در محضر آیت الله مجتهدی »

رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلّم مي‏فرمايد: «أَكْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ يَزِدِ اللَّهُ‏ فِي عُمُرِك‏».
اين روايت در مورد تأثير وضو و طهارت دائمي در عمر انسان است. پيامبر اکرم (ص): زياد وضو بگير خداوند عمرت را زياد مي‏کند.

رسول گرامی اسلام صلی الله عليه و آله و سلّم مي‏فرمايد: «أَكْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ يَزِدِ اللَّهُ‏ فِی عُمُرِك‏». [1]

اين روايت در مورد تأثير وضو و طهارت دائمی در عمر انسان است. پيامبر اکرم (ص): زياد وضو بگير خداوند عمرت را زياد مي‏کند.

اما من يک معنای عام‏تری را مي‏خواهم از روايت استفاده کنم: «تا مي‏توانی پاکی و پاکيزگی را در زندگی زياد کن خداوند عمرت را زياد مي‏کند.» روايت زيبا و پر معنايی است؛ در اين روايت پيامبر اکرم (ص) يکی از اصول و رموز عمر طولانی را بيان کرده است. نمي‏خواهد بگويد اين علت منحصره است يعنی بگوييم بين طولانی بودن عمر و طهور و پاکی ملازمه است؛ نه موارد نقض زياد دارد و ملازمه بين اين دو تا نيست ولی يکی از اصول و رموز عمر طولانی کثرت و اکثار طهور و پاکی است. موارد نقض هم ممکن است داشته باشد لذا اين ضمائمی دارد قهراً نقش خود فرد در رعايت حفظ و صحت بدن و مراقبت بر آن خيلی مؤثر است مثلاً اگر کسی غذای ناسالم استفاده کند، معلوم است که بعد از مدتی مشکل پيدا مي‏کند و عمرش کوتاه خواهد؛ اين عوامل سر جای خود محفوظ است ولی اين روايت يک نکته‏ای دارد که به هر حال مهم است. طهارت و پاکی در مالی که انسان مي‏خورد و با آن زندگی را مي‏گذراند، خيلی مهم است. پرهيز از گناه، تقوي، خيلی در اين جهت مؤثر است. کسی که اهل اجتناب از محرمات نيست اين ديگر حداقل از اين جهت و اين قانون محروم است طهارت اخلاقی يعنی اينکه نفس انسان از رذائل و پليدي‏ها پاک باشد. طهارت ذهنی و فکری يعنی اينکه ذهن انسان آلوده به تخيلات و اوهام و هوس‏ها و اميال و شهوات نباشد. طهارت اعتقادي؛ اينها همه ابعاد مربوط به انسان را در بر مي‏گيرد اعتقاد پاک و سالم نسبت به خداوند تبارک و تعالي، نسبت به انبياء و اوصياء و اولياء؛ اينها همه در اين جهت مؤثر است.

در اين جهت سعی کنيم هر چه به عمر و روزهای زندگی ما اضافه مي‏شود اين امور را هم زياد کنيم. مالی که با آن زندگی مي‏کنيم، مال حلال باشد و اين را بيشتر کنيم. البته با اين کار اقتضاء فراهم مي‏شود يعنی لولا الموانع اثر مي‏گذارد؛ تا مي‏توانيم سعی کنيم پاک‏تر شويم، اين پاک‏تر شدن و اين ناب‏تر شدن هم در دنيا اثر دارد و هم در آخرت. شخص پاک‏تر و ناب‏تر به خداوند نزديک‏تر است و در آخرت در مراتب بالاتری از جنت قرار مي‏گيرد و اهوال روز قيامت برايش آسان‏تر است و مواقف روز قيامت برايش کمتر است و در برزخ آسيب کمتر مي‏بيند و فشار کمتری دارد چون اين فشارها از همين دنيا و بعد زمان مردن و بعد در عالم برزخ و بعد در قيامت برای پاک کردن و تصفيه است تا انسان آماده ورود در بهشت شود. پس اگر مي‏خواهيم علاوه بر منافع و فوائد بی شماری که در زندگی پاک وجود دارد از منفعت عمر طولانی هم برخوردار شويم، سعی کنيم ابعاد زندگی خودمان را از نظر عمل، فکر، روح، عقيده و اخلاق پاک‏تر و ناب‏تر کنيم. «أَكْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ يَزِدِ اللَّهُ‏ فِی عُمُرِك‏».

«والحمد لله رب العالمين»


[1] . الامالی للمفيد، ص60، حديث5.

( قَالَ أَخْبَرَنِی أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ الْوَلِيدِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ أَبَانٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أُورَمَةَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبَانٍ الوَرَّاقِ عَنِ الرَّبِيعِ بْنِ بَدْرٍ عَنْ أَبِی حَاتِمٍ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ يَا أَنَسُ أَكْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ يَزِدِ اللَّهُ‏ فِی عُمُرِكَ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ عَلَى طَهَارَةٍ فَافْعَلْ فَإِنَّكَ تَكُونُ إِذَا مِتَّ عَلَى الطَّهَارَةِ شَهِيداً وَ صَلِّ صَلَاةَ الزَّوَالِ فَإِنَّهَا صَلاةُ الْأَوَّابِينَ‏ وَ أَكْثِرْ مِنَ التَّطَوُّعِ‏ تُحِبَّكَ الْحَفَظَةُ وَ سَلِّمْ عَلَى مَنْ لَقِيتَ يَزِدِ اللَّهُ فِی حَسَنَاتِكَ وَ سَلِّمْ فِی بَيْتِكَ يَزِدِ اللَّهُ فِی بَرَكَتِكَ وَ وَقِّرْ كَبِيرَ الْمُسْلِمِينَ وَ ارْحَمْ صَغِيرَهُمْ أَجِئْ أَنَا وَ أَنْتَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كَهَاتَيْنِ وَ جَمَعَ بَيْنَ الْوُسْطَى وَ الْمُسَبِّحَة. )

 


موضوعات: معرفی اساتید
   یکشنبه 19 مرداد 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31