« «آيت الله سيد مجتبي نورمفيدي» رئيس هيات امناء مدرسه علميه عالي الزهرا(س) گرگان: تلاش براي صلاح مردم و کمال سعادت«زن» در نگاه نماينده ولي فقيه در استان گلستان«حضرت آيت الله نورمفيدي» »

«خانم دکتر عادله کشمیری» در ادامه سلسله نشست علمی با موضوع«پاسخ به شبهات پیرامون زنان» که به مناسبت هفته زن و در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان انجام شد، با اشاره به مقام والای حضرت زهرا(س) و ضرورت شناخت سیره عملی آن حضرت بیان داشت: ایام ولادت حضرت زهرا(س) و هفته بزرگداشت زن فرصت مناسبی است تا حلقه اتصال خود را با حضرت فاطمه زهرا(س) محکمتر نموده و بتوانیم با بهره گیری از سیره عملی حضرت به سعادت ابدی دست یابیم.

وی افزود: حضرت زهرا(س) الگویی عملی برای همه زمان ها است. به طوری که در همه زمینه های زندگی می توان از سیره آن حضرت بهره جست.در عظمت مقام و جایگاه ایشان همین بس که حضرت جبرئیل با ایشان سخن می گفت.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: سیره حضرت زهرا(س) در بحث همسرداری و فرزند پروری بر کسی پوشیده نیست. همچنین در زمینه دفاع از ولایت، اهمیت جایگاه امیر مومنان(ع) و مباحث علمی نمونه بارزی است که می توان با تاسی و الگوگیری از ایشان در زندگی مسیر بندگی را طی نمود.

خانم دکتر کشمیری اذعان نمود: شخصیت حضرت زهرا(س)، شخصیتی دست یافتنی است. کم نیستند بزرگانی که با الگوگیری از ایشان و ائمه معصومین(علیهم السلام) به مقام انسان کامل رسیدند، همچون حضرت امام خمینی(ره) که تالی تلو معصوم بودند.

وی گفت: از دیدگاه اسلام، زنان همچون مردان دارای جایگاه و مقام والایی هستند تا آنجا که امام خمینی(ره) در این خصوص می فرمایند: «زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند» و نیز فرمودند: «لطفی که اسلام به زن نموده به مرد نداشته است» .

کارشناس فرهنگی حوزه خاطر نشان کرد: با استناد به«آیه 13 از سوره مبارکه حجرات» بدست می آید که تنها برتری انسان در تقواست. در قرآن کریم هرگاه سخن از مقامات معنوی شده است خطاب با همه انسان هاست و با تعبیر«ایها الناس » بیان شده است.

دکتر کشمیری یادآور شد:وجود تفاوت در زن و مرد اساس هستی و آفرینش است. وجود تفاوت هاست که جاذبه بدنبال دارد .

وی ادامه داد: در شریعت مقدس اسلام برای تمام مباحث دینی استدلال وجود دارد. در مورد ارث مرد که دو برابر زن مطرح شده است باید گفت: تمام مسئولیت های اقتصادی و نیز تامین مخارج زندگی برعهده مرد است. همچنین نفقه و مهر زن نیز برعهده اوست. ارثیه به نوعی از نفقه و مهریه اثر می پذیرد. تا قبل از اسلام ارث بردن زن مطرح نبود. اسلام حق ارث را به زن داده لذا این برگرفته از جایگاهی است که اسلام برای زن قائل بوده است.

استاد دانشگاه تصریح کرد: در زمینه دیه نیز باید گفت: دیه براساس  بار اقتصادی تعیین شده است. لازم به ذکر است در جنایات خطایی دیه زن بر عهده عاقله اوست.در خصوص صیغه نیز که مطرح می شود حقیقت امر این است که صیغه برای پیشگیری از زنا و سوء استفاده جنسی، جهت حفظ ایمان و بندگی لازم می آید و در صورت باکره بودن دختر باید با اذن ولی، اختیارو بلوغ و نیز تعیین مَهریه همراه باشد.

وی در پایان به سوالات متعدد دیگر طلاب پاسخ داد.

 


موضوعات: اخبارمدرسه
   دوشنبه 21 اسفند 1396


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31