« استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان: رفتار حضرت امام(ره) با خانواده براساس حرمت گذاری و شخصیت دادن به آنان بود، چنانکه همسر خود را همراه، هم راز خود می دانستند.رجوع به متخصص در بازگشایی مساجد در دوران بیماری کرونایی »

 به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، بمناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) جلسه هم اندیشی با عنوان” نقش ابتلاء به شدائد در تقویت روحانی انسان با تاکید بر آراء امام خمینی(رحمه الله علیه) “با حضور معاونین و کارکنان مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار گردید.

 در ابتدای جلسه، خانم ربابه کابوسی ابتلا را به معنای گرفتار شدن، آزمودن و امتحان کردن دانست و گفت: براساس دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه)هرچه از ناملایمات، شداید و امور مقابل آنها به بندگان می رسد اختبار و آزمون حق به شمار می آید.

وی با استناد به کلام حضرت امام(ره) بلا را معرفت بخش نامید و ادامه داد: نزول بلا برای کسی که صاحب تعقل است ادراک این امر است که هیچ پیشامدی پوچ و تهی از حقیقت و حکمت نخواهد بود، لذا هدفی برتر در پسِ جریانات عالم و در باطن نعمات و نقمات نهفته است.    

وی اضافه کرد: ابتلائات جوهر واقعی هر فرد را آشکار می کند و هر کس براساس قابلیت های خویش راه تکامل را پیدا خواهد نمود، کسانی که شایستگی وصول به قرب حق را دارند بدین وسیله ارتقا می یابند ولی کسانی که قابلیت این قرب را دارا نیستند، مسیر ضلالت را خواهند پیمود لذا ابتلائات امتیاز دهنده افراد و جداسازنده آنان براساس قابلیت آنان بشمار می رود.

مبلغ این مدرسه در پایان تصریح کرد: ناامیدی، عصیان و نیز صبرو پایداری از عملکرد افراد در برخورد با ابتلائات است، امام خمینی(رحمه الله علیه) ضمن تاکید بر صبر در ابتلائات، توصیه داشتند که در پیشامدهای ناگوار، مَشقّات عبادات و نیز تلخی ترک لذات نفسانیه صبر کنند.   

خانم مریم علیجانی کارشناس پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان در ادامه با استناد به روایتی از امام علی(ع)، بلا را برای ستمگران تادیب، برای مومنان امتحان و برای پیامبران مقام و درجه دانست و افزود: ابتلا برای ستمگران از دیدگاه امام خمینی(رحمه الله علیه) یا برای تادیب و سازندگی روحی و یا جبران گناهان و موجبی ایمنی از عذاب اخروی است.   

وی گفت: از نظر حضرت امام(رحمه الله علیه)، امتحان امتیاز واقعی بشر از یکدیگر است نه علم به آن، بدین معنا که با امتحان مومنین به کمال و ترقی روحی می رسند و اشقیا در گناه غرق خواهند شد، به اعتقاد امام راحل، سر عمده ابتلا مومنین به بلا و امتحان، محبت خدا است که باعث ارتقاء، تکامل و تقرب آنان به حق خواهد شد.

خانم زهره میراحمدی کاربر مجموعه حوزوی الزهرا(س) نیز پرهیز از دنیا و قرار گرفتن در مسیر کمال را از فلسفه های ابتلا به بلا ذکر کرد و گفت: ابتلا به شداید و ناملایمات در صورتی سازنده و مثبت خواهد بود که در مواجهه با آن بهترین عملکرد اتخاذ شود، مواجهه درست با شداید، مربی انسان و موجب ارتقای درجات معنوی می گردد.

خانم مریم میرکریمی مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در ادامه این جلسه، خطاب به حاضرین بر مطالعه کتاب اربعین حدیث و شرح حدیث عقل و جهل امام خمینی(ره) بیان کرد: زندگی بدون بلا و آزمایش نیست و هر نوع حرکت انسان در دنیا نوعی بلا و آزمایش و وسیله ای برای قرب یا عدم قرب به خداست.

وی گفت: گاهی بلاها متناسب با عملکرد انسان است که انسان باید عمل خود را عوض کند ولی زمانی که بلاها از ناحیه خداوند باشد همچون از دست دادن پدر یا مادر و…انسان باید نگرش و بینش خود را عوض کند.

وی با استناد به کتاب اربعین حدیث امام(ره) افزود: براساس روایات وارده، بلاها برای اولیاء و انبیاء برای کمال است، بطوری که بعضی مقامات جز بواسطه صبر بر بلاها و مصائب برای انسان میسر نخواهد شد.

در پایان خانم لادن یونسی کارشناس آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان به عنوان دبیر این نشست به جمع بندی مطالب پرداخت و اظهار کرد: بلا و مشکلاتی که از راه نعمات یا نقمات بر انسان عارض می شود امتحان و آزمایشی است که یا باعث قرب و رشد انسان و به عبارتی موجب صعود و یا عامل سقوط او خواهد شد.

 

   شنبه 24 خرداد 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31