« طالب خون خدا متی ترانا و نراکموسس محترم مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان : حاضرم در راه تبلیغ دین، جان خود را از دست بدهم »

آیت الله سید مجتبی نورمفیدی شب دوازدهم ماه محرم در مسجد گلشن گرگان افزود: اگر یک فرد معمولی، لطفی در حق ما کند، نسبت به او احساس دین کرده و تلاش می کنیم محبت او را جبران کنیم، بر همین اساس، باید به حقوق اهل بیت (ع) که حجت پروردگار بر روی زمین هستند، جامه عمل بپوشانیم.
وی با بیان اینکه دو مورد از حقوق اهل بیت (ع) بر ما (وظایف ما نسبت به اهل بیت) را شب گذشته بیان کرد، ادامه داد: پذیرش ولایت ولی پروردگار، یکی از این حقوق است، حضرت علی (ع) فرموده است برای ما بر شما حق طاعت و ولایت پذیری ما ثابت است.
معرفت حداقلی نسبت به حقوق اهل بیت (ع) در کنار محبت، ولایت پذیری را به همراه دارد
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر نسبت به حقوق اهل بیت (ع) معرفت حداقلی حاصل شود و در کنار آن هم نسبت به آنها محبت داشته باشیم، به خودی خود، ولایت آنها را هم می پذیریم.
آیت الله نورمفیدی، چهارمین حق اهل بیت (ع) بر ما را اطاعت آنها برشمرد و گفت: اطاعت متفاوت از پذیرش ولایت است، اطاعت به معنی عمل به فرامین و دستورات آنهاست.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) اظهار کرد: ایشان فرمودند که اهل بیت، فارغ بین حق و باطل هستند و باید به آنها اقتدا شود.
برای نیفتادن در دام هلاکت، باید به اهل بیت (ع) چنگ بزنیم
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، تمسک به اهل بیت (ع) در مقامات معنوی را پنجمین وظیفه شیعیان نسبت به آنها عنوان و خاطرنشان کرد: تمسک در لغت به معنی نگ انداختن برای جلوگیری از سقوط است، وضعیت ما هم در دنیا به گونه ای است که برای نیفتادن در دام هلاکت، باید به اهل بیت (ع) چنگ بزنیم.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: فقط با اظهار محبت اهل بیت (ع)، تمسک معنا ندارد، تمسک با پذیرش ولایت آنها، معنا دارد، تنها راه تقرب به درگاه الهی، تمسک به اهل بیت (ع) است.
وی با اشاره به فرمایشی از امام (ره) گفت: طبق نظر صریح ایشان، سیر و سلوک در مسیر غیر از اهل بیت (ع)، بدون تردید سرانجام شیطانی دارد.
انجام هر کاری بدون تمسک به اهل بیت (ع) مانند خاکستری است که با اندک بادی، متفرق می شود
استاد حوزه علمیه قم توضیح داد: نزدیک شدن به پروردگار مانند نزدیکی به اهل دنیا نیست، قرب یعنی کامل شدن، هر وجود که علم کامل، اخلاق خوب و … داشته باشد، کامل است، یعنی کارهایش رنگ و بوی الهی به خود بگیرد، اهل بیت (ع) کامل ترین وجودات هستند و برای تقرب به درگاه الهی باید به آنها تمسک جست.
آیت الله نورمفیدی ادامه داد: امام باقر (ع) فرمودند انجام هر کاری بدون تمسک به اهل بیت (ع) مانند خاکستری است که با اندک بادی، متفرق می شود.
وی با بیان اینکه هفتمین حق اهل بیت، توسل به آنها در حاجات مادی و معنوی است، گفت: متاسفانه ما عات کرده ایم که فقط در مسائل مادی به آنها متوسل شویم، در حالی که مسئله بالاتر از این حرف هاست.
اهل بیت من ستارگان اهل زمین هستند، آنها را مقدم بر خود بدانید
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: امام معصوم (ع) تا زمانی که زنده است به او متوسل می شویم، اما بعد از مرگ باید به روح او توسل جوییم.
آیت الله نورمفیدی در پاسخ به این سئوال که توسل به روح ائمه یعنی چه؟ اظهار کرد: جسم مادی انسان ها به جز انبیاء، ائمه، اولیای الهی و بزرگان دین، بعد از مرگ به طور طبیعی از بین می رود، اما با مرگ آنها، روح فقط از جسم خاکی خارج شده و احاطه آنها به دنیا بعد از مرگ، تام تر و کامل تر می شود، شما وقتی به آنها سلام می گویید، آنها پاسخ می دهند و اگر حجاب ها کنار روند پاسخ آنها را هم می شنوید.

وی ادامه داد: مقدم دانستن اهل بیت (ع) بر خود و دیگران، هفتمین وظیفه شیعیان در برابر آنهاست به گونه ای که نبی مکرم اسلام (ص) درباره آنها فرموده اند اهل بیت من ستارگان اهل زمین هستند نه از آنها جلو بزنید و نه بگذارید دیگران از آنها جلوتر حرکت کنند، آنها را مقدم بر خود بدانید.
ذکر اهل بیت (ع)، مصائب و فضایل آنها یکی دیگر از وظایف شیعیان است
استاد حوزه علمیه قم، زیارت قبور اهل بیت (ع) را هشتمین حق آنها عنوان کرد و با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) گفت: ایشان در این روایت فرمودند برای هر امامی، یک عهد و پیمان بر گردن دوستداران و شیعیان اوست، کسی که قبور اهل بیت (ع) را زیارت کند مانند این است که وفای به عهد را کامل کرده است.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: ذکر اهل بیت (ع)، مصائب و فضایل آنها یکی دیگر از وظایف شیعیان است، یعنی باید مجالسی که در آنها ذکر و یاد اهل بیت (ع) است، برگزار شوند، امام صادق (ع) فرمودند بهترین افراد بعد از ما کسانی هستند که درباره امر ما یعنی ولایت، با یکدیگر سخن گویند و دیگران را نیز به این امر دعوت کنند، ذکر اهل بیت (ع) مساوی است با ذکر پروردگار و ذکر دشمنان برابر است با ذکر شیطان.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) نیز فرمود من این مجالس را دوست دارم، پس امر ما را احیاء کنید، کسی که به یاد ما باشد و یا نزد او یاد ما شود و یا از گوشه چشم او به اندازه بال مگسی، اشک جاری شود، پروردگار، گناهان او را می بخشد.
باید مایه افتخار اهل بیت (ع) باشیم نه اینکه اسباب سرافکندگی آنها را فراهم کنیم
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دهمین وظیفه ما نسبت به اهل بیت (ع) این است که مایه افتخار آنها باشیم نه اینکه اسباب سرافکندگی آنها را فراهم کنیم.
آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: شیعه بودن فقط به آوردن نام اهل بیت (ع) نیست، وقتی که تابلوی آنها را بلند می کنیم باید اعمال و رفتار ما هم مانند آنها باشد.
به گفته وی، ما در هر کاری باید احساس کنیم که اهل بیت (ع) ما را می بینند، آنها اهل امانت، صدق، وفا، حسن خلق، پاکدامنی و عفت بودند، اگر ما مانند آنها باشیم در عالم ملکوت نزد ملائکه افتخار می کنند.
اگر کسی در نماز، صلوات نفرستد، نماز او مورد قبول نیست
استاد حوزه علمیه قم بر درود و صلوات به پیامبر گرامی اسلام (ص) به عنوان یازدهمین وظیفه نسبت به آنها تاکید کرد و گفت: این کار به قدری اهمیت دارد که اگر کسی در نماز، صلوات نفرستد، نماز او مورد قبول نیست، حتی کتب اهل سنت نیز این مورد را بیان کرده اند.

آیت الله نورمفیدی، دوست داشتن دوستان و دشمن دانستن دشمنان اهل بیت را یکی دیگر از وظایف شیعیان برشمرد.

وی، سیزدهمین و آخرین حق اهل بیت (ع) نسبت به شیعیان را ذکر یاد و نام امام زمان (عج) عنوان کرد و افزود: دقه دادن برای سلامتی ایشان، انتظار فرج و اینکه کاری نکنیم دل آن حضرت به درد آید.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به این فرمایش امام زمان (عج) که فرمودند ما شما را فراموش نمی کنیم، اظهار کرد: واقعا ما در زندگی خود چقدر به یاد امام زمان (عج) هستیم؟


موضوعات: معرفی اساتید
   شنبه 17 آبان 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31