« شوق پدرروز همکاری وهمیاری »


ابوریحان، محمد بن احمد خوارزمی، از برجسته ‏ترین محققان مسلمان و از بزرگ‏ترین دانشمندان ایران عهد اسلامی است. او به سال 362 هجری قمری در بیرون حوالی خوارزم چشم به جهان گشود و به همین سبب، او را «بیرونی» نام نهادند.

او از سرآمدهای روزگار خود و دارای ابعاد مختلف علمی بود. موید این مطلب تعداد زیاد كتاب‌ها و عمق نوشته‌های این داشمند بزرگ است. او مباحث متعددی را مطرح و نظریات جدیدی را ابداع كرد كه كسی قبل از او آن‏ها را بیان نكرده بود. ابوریحان بیرونی در علوم متعدد، نظریه‏ های جدیدی را پایه‏ گذاری كرد در پزشكی و داروشناسی به ترجمه اصطلاحات دارویی و نام‏گذاری داروها به زبان عربی و فارسی برای اولین بار از زبان یونانی پرداخت.

در نجوم نظریه ی حركت وضعی زمین، تعیین سمت قبله در شهرهای گوناگون؛ در جغرافیا، محاسبات طول و عرض جغرافیایی شهرها و ترسیم نقشه شهرها بود. وی همچنین به  اظهار نظر در مورد زمان پیدایش عالَم، چگونگی پدید آمدن لایه سطحی زمین و تبدیل دریاها به خشكی پرداخت. در شیمی و كانی‏ شناسی، تعیین وزن مخصوص عناصر در شیمی، به خصوص تعیین وزن مخصوص هیجده سنگ و فلز گران‏بها برای اوّلین بار از سوی او مطرح شد.

سر انجام ابوریحان بیرونی، پس از سال‏ها تلاش و كوشش در راه علم و فضیلت، در روز جمعه 2 رجب سال 440 ق در سن 78 سالگی چشم از جهان فرو بست.


موضوعات: مناسبتهاي روز
   چهارشنبه 13 شهریور 1392
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: ماحی [بازدید کننده]
ماحی
5 stars

سلام
بد نیست بدونیم که:
صفر، به معنای خالی، است. کتاب خوارزمی باعث آشنايی اروپايی‌ها با عددهای هندی، که به عددهای عربی مشهور شدند، از جمله صفر گرديد. پيش از آن، اروپايی‌ها از عددهای رومی برای محاسبه بهره می‌گرفتند که محاسبه‌ی دقيق با آن بسيار دشوار بود. برای مثال، اگر عدد 998 را با عددهای رومی بنويسيم، اين گونه می‌شود: D C C C C L X X X X V I I I .

خوارزمی در کتاب خود نوشته است:” صفر را بگذار تا اين که جای آحاد خالی نماند و صفر جای آن را پر کند. چون اگر جای آحاد خالی بماند، رتبه تقليل می‌يابد و رتبه‌ی دوم که عشرات باشد، جای آحاد محسوب می‌شود.” ورود اين عدد به فرهنگ اروپا با چنان شگفتی همراه بود که در وصف آن شعرها گفتند که نمونه‌ای از آن چنين است:

در صفر چيز مقدسی وجود دارد که آن را ابتدا و انتهايی نيست، مانند خداوند که او نيز مانند صفر نه زياد می‌شود و نه کم. او نه احتياج به تغذيه دارد … همان گونه که صفر عددها را ده برابر می‌کند، او نيز نه تنها ده برابر که هزار برابر می‌کند. آری چنين است. او همه چيز را از هيچ به وجود آورده، نگهبانی و رهبری می‌کند.

1392/06/14 @ 00:12


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31