- ابنمسعود نقل مىكند كه، ديدم على بن ابىطالب ( عليهالسلام ) را كه مشغول نماز است و در ركوع و سجودش مىگويد: «اللهم بحق محمد صلى اللَّه عليه و آله و سلم عبدك، اغفر للخاطئين من شيعتى»
( پروردگارا، به حق بندهى مقربت محمد خطاكاران از شيعيان مرا ببخش. )
از نزد او خارج شدم و به محضر رسول خدا ( صلى اللَّه عليه و آله و سلم ) شرفياب شدم. ايشان را در حال نماز يافتم. ديدم كه رسول خدا ( صلى اللَّه عليه و آله و سلم ) در نماز خود مىگويد:
«اللهم بحق على عليهالسلام عبدك اغفر للخاطئين من امتى»
( خداوندا، خطاكاران از امت مرا، بحق على بندهى مقربت ببخش. )
از آنچه ديده بودم، در من وحشت و ترديد بزرگى ايجاد شد. وقتى نماز رسول خدا به پايان رسيد، خطاب به من فرمودند:
اى پسر مسعود، آيا كافر شدى بعد از آنكه ايمان آورده بودى؟
عرض كردم : ابداً چنين نيست يا رسولاللَّه، بلكه ديدم على ( عليهالسلام ) را كه خداوند را به حق شما طلب مىكرد و شما را ديدم كه خدا را به حق على ( عليهالسلام ) مىخوانديد . پس ترديد كردم كه كداميك از شما نزد خداى عزوجل برتريد.
پيامبر فرمودند: اى پسر مسعود ، بنشين.
پس من در مقابل رسول خدا نشستم.
آن حضرت فرمودند: خداوند من و على ( عليهالسلام ) را از نور عظمت و بزرگى خود خلق كرد ، هزار سال قبل از آنكه ساير خلائق را بيافريند . زمانى كه هيچ تسبيح و تقديسى وجود نداشت .
پس نور مرا شكافت و از نور من آسمانها و زمين را آفريد به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمانها و زمين برترم.
و چون نور على ( عليهالسلام ) را منتشر ساخت عرش و كرسى از نور او خلق گرديد ؛ به پروردگار قسم كه على ( عليهالسلام ) از عرش و كرسى افضل است.
سپس نور حسن ( عليهالسلام ) را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن ( عليهالسلام ) به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن ( عليهالسلام ) از لوح و قلم نيز برتر است.
و چون هستى را از نور حسين ( عليهالسلام ) معطر كرد، بهشت و حوريان زيباروى از نور او پديدار گشتند؛ واللَّه حسين از حورالعين برتر است.
سپس همهى هستى از شرق تا به غرب تاريك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاريكى و ظلمت شكايت كردند و خواستند كه پروردگار تاريكى را از ايشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواستهى آنان كلمهاى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گرديد، سپس كلمهاى ديگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترين مكان عرش قرار داد . همهى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آميخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نيست ، جز فاطمه زهرا ( عليهاالسلام ) و به همين دليل او را زهرا ناميدند زيرا نورش آسمانها را روشن ساخت.
۲- پیامبر اکرم فرمودند :
“ آفریدگار هستی نور فاطمه ( سلام الله علیها ) را به سان مشعلی فروزان آفرید . و آن را بر کنگره های عرش آویخت و آن گاه بود که آسمان ها و زمین های هفتگانه به نور او نورباران گردد و به همسن جهت او زهرا نامیده شد . “
بحارالانوار / ج ۴۳ / ص ۱۷