« راه یافتگان به مرحله منطقه ایرمز مودت و ولایت اهل بیت (ع) ، به کششی است که به سوی خدا دارد. »

خانم حسینی واعظ از اساتید این مدرسه در اولین روز از هفته پژوهش  به بحث پیرامون اهمیت پژوهش و تحقیق پرداخته و خاطر نشان نمودند: پژوهش یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است.بنابراین نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود.

وی افزود: پژوهش فرایندی منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارهاست.به دلیل نظم و ترتیب حاکم بر پدیدارها و رویدادها ، امکان تنظیم قوانین، اصول و نظریه ها در رشته های گوناگون فراهم شده است و این قوانین و اصول و نظریه ها، به نوبه ی خود گویای نظم و همسانی موجود در پدیده هاست.

وی همچنین یا استناد به آیه 2 سوره یوسف ، هدف از انزال قرآن را، متذکر شدن مردم ، تعقل ، پژوهش و تحقیق در مضامین این کتاب الهی برمی شمارند. شهید مطهری وجه امتیاز اسلام با ادیان دیگر مخصوصا مسیحیت را در این می داند که  از نظر اسلام اصول عقاید جز از طریق تفکر و اجتهاد فکری جایز نیست. اما اصول دین مسیحی ، ماورای عقل و فکر شناخته شده است . همچنین ایشان می فرمایند: میتوان از حدود شصت ، هفتاد آیه قرآن را نام برد که در آنها به مساله تعقل اشاره شده است. با این توضیح ، دانسته می شود از نظر قرآن کریم انسان در جمیع شئون و ارتباطات خود، موظف است براساس تحقیق و پژوهش راه را طی کند، هرچند در آیات قرآن لفظ پژوهش ذکر نشده اما الفاظی همچون تفکر ، تعقل ،تدبر و تذکر در بیش از حدود 300 آیه از قرآن ما را رهنمون می سازد که تا چه اندازه خداوند به امر تحقیق و پژوهش و در نتیجه یافتن راه های حقیقت تاکید دارد. در احادیث نیز به این مساله مهم در موارد متعددی اشاره گردیده است مانند: اطلبوا العلم و لو بالصین ،طلب العلم فریضه علی کل مسلم ، دانش تحقیق را فرا بگیرید اگرچه در کشور چین باشد.، زیرا فراگیری عام بر هر فرد مسلمانی واجب است.


موضوعات: مناسبتهاي روز
   یکشنبه 26 آذر 1391


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31