« نماینده ولی فقیه در استان گلستان: انصاف داشتن نسبت به خدا به معنای شکرگزاری از نعمت های اوستتفكرات منفي؛عامل نابودي انسان ها »

«خانم مریم میرکریمی» در نشست اخلاقی تربیتی که در جمع طلاب خوابگاهی مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها برگزار شد بیان داشت: وقتی آیات قرآن را مورد بررسی قرار می دهیم در اکثریت آیات، خداوند متعال انسان را به تهذیب نفس و سِیر به سوی إلی الله فرا می خواند.

وی با استناد به آیه” 64 از سوره مبارکه عنکبوت” افزود: برای رسیدن به تهذیب نفس باید از لهو و لعب دوری کرد چنانچه  براساس آیه فوق خداوند متعال می فرمایند: “این زندگی دنیا چیزی جز لهو و لعب و بازیچه نیست و اگر بدانند، زندگی حقیقی، همان سرای آخرت است” .

مدیر مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان” تفکر و تعقل” را از دیگر نکاتی دانست که در آیه بدان تنبه داده شده است و اظهار نمود: انسان عاقل سعی می کند به یک موجود ناپایدار دل نبندد لذا گرفتار دنیا نخواهد شد چراکه دوامی ندارد.

میرکریمی در ادامه به بیان مصادیق لهو و لعب پرداخت وگفت: قرآن کریم بعد از دعوت به تهذیب نفس و دوری از لهو و لعب برای دست یابی به این مهم، به بیان مصادیق لهو و لعب پرداخته و “دنیا” را از جمله این مصادیق برشمرده است چنانچه آیه 64 عنکبوت به این مطلب اشاره دارد.
وی دنیا را براساس روایت به آب شوری تشبیه نمود و خاطر نشان کرد: همانگونه که آب شور دستگاه گوارش ما را در اختیار خود قرار می دهد و از انسان رفع عطش نخواهد نمود، بلکه او را تشنه ترمی کند، دنیا نیز انسان را بدنبال خود خواهد کشاند و هیچ گاه او را سیر نخواهد کرد چنانچه امیرمومنان علی علیه السلام می فرمایند: “انسان دنیازده هیچ گاه سیر نمی شود” .
مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها به بیان معنای دنیا پرداخت و تصریح کرد: هرآنچه انسان را از خدا باز دارد و به غیر مشغول سازد دنیا نام دارد، انسانی که گرفتار دنیاست هیچ گاه قدرت سیر الی الله نخواهد داشت.
میرکریمی اضافه نمود: خاصیت دنیا اینگونه هست که انسان به هرجا برسد بدنبال قدم تازه ای است لذا تاکید   براین است که انسان هرکاری انجام می دهد آن را بر میزان الهی ارزش گزاری نماید.
 
وی یکی از راههای دوری از دنیا و دنیا زدگی را” یاد مرگ” دانست و عنوان نمود: یاد مرگ عامل حرکت انسان بوده و موجب خواهد شد تا انسان از رکود خارج شود و از دنیا برای آخرت بهره ببرد، در حقیقت مرگ آغازی برای یک زندگی دیگر است.
استاد حوزه یادآور شد: رمز موفقیت و شاد زیستن دل نبستن به امورات فانی است لذا بدین خاطر است که اولیای الهی نه خوف و نه حزنی در دنیا داشتند چراکه دل به چیزی می بستند که باقی و جاویدان است.
میرکریمی از دیگر راههای رسیدن به قرب الهی و سیرإلی الله را عبادت نامید و گفت: یکی از راههای رسیدن به توحید و یقین عبادت است منتهی در بین عبادات بر نماز شب تاکید بسزایی شده است چرا که رسیدن انسان به مقامات عالی و معنوی جز با عبادت شبانه میسر نخواهد بود.
وی افزود: در فضیلت و اهمیت عبادت شبانه همین بس که روایات متعددی از ائمه معصومین علیهم السلام در این باب وارد است، چانچه امام حسن عسکری علیه السلام رسیدن به قرب الهی را سفری می داند که جز با شب پیمایی به نتیجه نخواهد رسید.
مدیر مرکز پژوهش های اسلامی الزهرا(س) گرگان در پایان به سوالات طلاب پاسخ دادند.
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 


موضوعات: زندگینامه
   شنبه 8 دی 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31