« گاهی یک تلنگر کافی است!!!مدیر مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان: انسانی که گرفتار دنیاست هیچ گاه قدرت سیر الی الله نخواهد داشت »

“حضرت آیت الله سیدکاظم نورمفیدی” در ادامه سلسله جلسات اخلاق هفتگی خود در مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان بیان داشت: نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه) در ادامه وصایای خود به ابن مسعود، او را بر سه امر توصیه می فرماید که از جمله آنها” رفتارکردن منصفانه با مردم” است.

وی به معنای انصاف در اصطلاح فارسی پرداخت و افزود: انسان منصف کسی است که به حق دیگران تجاوز نکرده و به حق خود قانع است.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان با استناد به نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتراضافه کرد: در کلام امیرالمومنین علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر وارد است که حضرت خطاب به مالک فرمودند: “هم با خدا باانصاف رفتار نما و هم با مردم” که در اینجا انصاف داشتن نسبت به خدا به معنای شکرگزاری در مقابل نعمت های الهی است که بواسطه این نعمات حقوقی برگردن بندگان قرار می گیرد.

آیت الله نورمفیدی از دیگرسفارش های رسول مکرم اسلام صلي الله عليه به ابن مسعود را” نصیحت کردن امت” برشمرد وگفت: نصیحت در زبان عرب به معنای خیرخواهی است بدین معنا که انسان وظیفه دارد در هر موقعیتی که قرار می گیرد خیرخواه مردم باشد.

وی یادآورشد: از کلام پیامبر صلی الله علیه استفاده می شود که انسان هیچ گاه نباید بدخواه و بی تفاوت نسبت به دیگران باشد، در فضیلت خیرخواهی همین بس که در آیات قرآن کریم همچون سوره مبارکه"عصر” خداوند متعال بر توصیه یکدیگر به حق و صبر تاکید نموده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه نمود: “رحمت” نیز از دیگر توصیه هایی است که پیامبر اسلام صلی الله علیه بدان اشاره دارد، “رحمت” به این معناست که هرگاه انسان در جامعه یا اشخاص نقص و نیازی مشاهده نمود برای رفع آن کاستی تلاش نماید که ماحصل آن مهربانی است.

آیت الله نورمفیدی خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم صلی الله علیه آیه 117 سوره مبارکه هود را به عنوان موید توصیه های سه گانه خود بیان می فرمایند که مضمون آیه چنین است: “اگر اهل جامعه ای مصلح( اهل انصاف، نصیحت و رحمت) باشند خداوند آن جامعه را هلاک نخواهد کرد حتی اگر مشرک باشند.

وی اظهار داشت: از دیگر وصایای پیامبر صلی الله علیه این است که به عبدالله ابن مسعود سفارش می کند: “بپرهیز از اینکه در ظاهر خضوع و خشوع داشته باشی و با مردم، خاکی مسلک رفتار کنی حال آنکه” وَ أَنتَ فیما بینَکَ وَ بینَ رَبِّک….” خودت میدانی چکاره هستی! نکند ظاهرت را خوب نشان دهی ولی در دلت به دنبال چیز دیگری جز خدا باشی که حضرت موید سخن خود آیه 19 از سوره غافر را بیان فرمودند.

امام جمعه گرگان اضافه نمود: از دیگر نکاتی که باید بدان توجه نمود و در توصیه پیامبر صلی الله علیه نیز بدان تاکید شده این است که حضرت می فرمایند: “از کسانی نباشید که در امر دین بر مردم سخت گیری نموده و بر خویش آسان می گیرند” .دین را طوری معرفی نماییم که برای مردم جاذبه ایجاد شود نه اینکه کاری کنیم که مردم از دین زده شوند، اینها اصول طلبگی است چنانچه باید چهره پُر جاذبه خدا، دین و ائمه هدی علیهم السلام را به جامعه نشان دهیم، موید این مطلب آیه دو از سوره مبارکه صف است. 

آیت الله نورمفیدی در خاتمه گفت:در روایت دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه وارد است که حضرت فرمودند: “قبل از انجام هرکاری در مورد آن کار بیندیشید و سعی کنید دانش شما همراه با بینش، تدبر و تعقل همراه باشد” .

کلیدواژه ها: انصاف, رحمت, نصيحت, وصايا

موضوعات: زندگینامه
   شنبه 8 دی 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31