« سالروز شهادت جانسوز حضرت امام محمد باقر(علیه‌السلام) بر عموم مسلمانان جهان تسلیت باد١٩فروردین سالگردشهادت شهیدصدر »

 

  خانم سکینه رفیعی نژاد در نشستی اخلاقی که به مناسبت دهه مبارک فجر و با حضور طلاب مدرسه علميه عالي الزهرا(س) گرگان برگزار شد به بحث پیرامون” معیارهای جامعه اخـلاقی در اندیشه حضرت امام(ره)” پرداخت و به بررسی نظرات ارسطو، افلاطون و ..پیرامون سیاست پرداخت و گفت: هرگاه سخن از جامعه به میان می آید بحث سیاست مراد است.

 وی افزود: قبل از قرون وسطی، سیاست زیر مجموعه اخلاق بود اما در قرون وسطی با انقلابی که در عصر رنسانس ایجاد شد، فردی بنام ماکیاولی سیاست را مساوی با قدرت دانست، لذا با این دیدگاه؛ سیاست از زیر مجموعه بودن خارج شده و فوق اخلاق قرار گرفت.

استاد حوزه، دیدگاه ماکیاولی نسبت به سیاست را محور و مبنای حکومت های خودکامه برشمرد و خاطر نشان کرد: پس از سیاست نیکولو ماکیاول، سیاست به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از؛ سیاست ضاله و رذیله که با نیرنگ و دروغ همراه می باشد که امروزه مصداق بارز این نوع سیاست، آمریکاست.

رفیعی نژاد، سیاست تک بُعدی و سیاست الهی را از اقسام دیگر سیاست دانست و گفت: حکومت های دارای سیاست تک بُعدی بدنبال رفاه عمومی و تامین نیازهای مادی هستند اما سیاست الهی بر مبنای ارسال رُسُل اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: خداوند متعال تمامی دستورات و مسائلی که پیروی از آنان لازم بود به عنوان سیاست الهی بر پیامبران ابلاغ کرد.

مسئول تشکل های پژوهشی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان، سعادت محوری را از جمله مولفه سیاست الهی دانست و خاطر نشان کرد: مولفه سیاست الهی؛ نفی هرگونه ظلم و ستم و رفتار بر مبنای قسط و عدالت و ایجاد جامعه ای برای رشد دو بُعدی انسان است.

رفیعی نژاد امام خمینی(ره) را طلایه دار حکومت جمهوری اسلامی معرفی نمود و ادامه داد: دیدگاه امام راحل مبتنی بر هستی شناسی و انسان شناسی است که براساس قرآن و سنت طراحی شد، اعتقادات و معارف حضرت امام(رحمه الله علیه) چنین بود که در جهت تحقق اصلی از اصول اسلامی حرکت کرد.

وی دیدگاه امام خمینی(ره) را جهان شمولی و فراملی عنوان کرد و گفت: از مهمترین مولفه های بسیار ارزشمند برگرفته از قرآن کریم در اندیشه و دیدگاه حضرت امام(رحمه الله علیه)” تقوا و عدالت” است، در اندیشه امام(رحمه الله) تقوای الهی ملاک برتری دانسته و هیچ امتیازی جز تقوای الهی برای کسی قائل نبودند.

مبلغ حوزه، امام علی(ع) را الگوی تمام نمای امام خمینی(ره) معرفی کرد و افزود: حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) با تأسی از آموزه های قرآن و سنت، معصومانه حرکت کرده و معصومانه زندگی نمود.

 رفیعی نژاد با استناد به  کلام حضرت امام(ره) پیرامون اهمیت رعایت تقوا در امور حکومتی اضافه کرد:  براساس دیدگاه امام(ره) “اینهایی که در رأس امورند، اگر تقوا نداشته باشند، این به همه کشور سرایت می‌کند، همه کشور را یک وقت - خدای نخواسته - به باد می‌دهد و لهذا، برای آنها اهمیت تقوا بسیار بیشتر است تا برای اشخاص” .

وی با اشاره به توصیه حضرت امام (ره) در رعایت تقوا خطاب به طلاب تصریح کرد: “یک مجاهد با نفس،              می تواند بر یک ملت حکومت کند، چنانچه حضرت امام(رحمه الله علیه) خود، اسطوره عملی این دیدگاه بودند، همچنین به اعتقاد آیت الله جوادی آملی، تقوای حضرت امام(رحمه الله علیه) در آزادمنشی و استقلال فکری است.

مشاور امور بانوان اداره آموزش و پرورش گرگان، با بیان نمونه های متعددی از عدالت عملی امام خمینی(ره) بیان کرد: با بررسی ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی و نیز حکومت داری حضرت امام(رحمه الله) بدست می آید که در همه زمینه ها، عدالت را رعایت نموده و هیچگاه از این اصل مهم و اساسی غافل نبودند.

رفیعی نژاد صداقت را از دیگر مولفه های سیاست الهی دراندیشه امام(ره) برشمرد و یادآور شد: از توصیه های حضرت امام(رحمه الله علیه) به مسئولین در بحث صداقت و اجرای عمل است که” باید بدانید و می دانید که انسان از اشتباه و خطا مصون نیست لذا به مجرد خطا و اشتباه برگردید و اقرار به آن خطا کنید که آن کمال انسان است".

وی با استناد به آیه 75 از سوره مبارکه نساء ادامه داد: نگاه معصومانه امام(رحمه الله علیه) آنقدر نفوذ اندیشه ایشان را قوی کرده بود که در هر زمان و مکانی صدای مظلومی شنیده می شد، کمک به آنان را از واجبات             می دانستند، این نگاه جهان شمولی حضرت امام(رحمه الله)، پاسخ آیه کریمه از سوره نسا می باشد.    

کارشناس فرهنگی حوزه با استناد به کلام حضرت امام(ره)، فلسفه تشکیل حکومت را خدمت به مردم برشمرد و ادامه داد: اهداف اندیشه امام(ره) در مردم داری، بر مبنای اتحاد و ائتلاف ملت بود، در ادندیشه حضرت امام(رحمه الله) که برگرفته از آموزه های دین مبین اسلام است، صدور و ظهور انقلاب که یکی از انتظارات دنیا از ما است، باید با اخلاق، ادب و اعمال اسلامی همراه باشد.

وی در پایان بر شناخت اندیشه بلند حضرت امام(رحمه الله) و تأمل در افکار ایشان تاکید داشته و بر مطالعه کتاب صحیفه نور حضرت توصیه نمود.

   یکشنبه 20 بهمن 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31