« نماینده ولی فقیه در استان گلستان: فلسفه اصلی حوزه های علمیه، تفقه در دین و انذار مردم استنماینده ولی فقیه در استان گلستان :نشست صمیمی یادگاران دوران دفاع مقدس با آیت الله نورمفیدی »

 مشاور امور بانوان اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان:«خانم سکینه رفیعی نژاد »در نشست روشنگری که به مناسبت هفته دفاع مقدس و از سوی مجموعه حوزوی الزهرا سلام الله علیها برگزار شد به بحث پیرامون” نقش زنان در تداوم نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی” پرداخت و با استناد به آیه 75 از سوره مبارکه نسا، این آیه را مبنای انقلابهای شیعه در طول تاریخ دانست و با اشاره به نقش زنان بعد از واقعه عاشورا بیان داشت: نهضت عاشورا، نهضت عادی نبود بلکه نهضتی بود که تمامی حق در مقابل تمامی باطل قرار گرفت. زنان در عاشورا نقش الگویی و نقش صادر کردن الگو را برعهده داشتند ولی در انقلاب اسلامی نقش آنان تأسی از الگوهای عاشورا بود.

وی به فرق اساسی نهضت عاشورا و نهضت انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در نهضت عاشورا، کسانی همچون امام سجاد علیه السلام، حضرت زینب و ام کلثوم سلام الله علیهما حضور داشتند که در دامان رسالت و  وحیانیت تربیت یافته بودند. از امام سجاد علیه السلام است که خطاب به حضرت زینب فرمودند: “أَنتِ عالمةٌ غیر معلمه ” و نیز آیت الله جوادی آملی در شأن ایشان می فرمایند: “در ظهر عاشورا حضرت زینب به مقام ولایت رسیدند ” .

استاد حوزه ادامه داد: از دیگر تفاوت بارز نهضت عاشورا با انقلاب اسلامی در این بود که در انقلاب عاشورا زنانی بودند که اباعبدالله را درک کردند و تعالیم را مستقیماً از حضرت زینب سلام الله علیها دریافت می نمودند لذا درک نَفَس قدسی معصوم، قطعاً بسیار زیبا می تواند انسان را هدایت گر باشد و موجب تحول او گردد.

خانم رفیعی نژاد” حضرت زینب” را مهمترین زنی برشمرد که در عاشورا درخشید و همزمان چهار مسئولیت محوری ایفا نمود که سرپرستی کاروان، تبلیغ پیام شهادت برای حفظ انقلاب، پرستاری از امام سجاد و حراست ویژه از کودکان و زنان از مهمترین وظایفی بود که برعهده حضرت قرار داشت.

وی اضافه نمود: تمام حالت های حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا و بعد از آن، آموزشگاه بود. مجاهدت های حضرت بعد از عاشورا، سخنرانی قهار و ماندنی حضرت در حضور یزید و …هر بخش آن آموزه انسان کامل است.

 مسئول تشکل های پژوهشی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: زنان بعد از واقعه عاشورا با تاسی از حضرت زینب سلام الله علیها آموختند که باید برای تداوم نهضت سخنرانی نموده و وقایع را بازگو کنند لذا خطبه هایی که زنان ایراد کردند دستاوردهایی همچون؛ مقاومت و ایستادگی مردم در برایر دستگاه ظلم و ستم، ایجاد وحدت و همدلی برای مبارزه، رسوا نمودن دستگاه حاکم، بیداری افکار و اندیشه ها، توسعه معارف اسلامی، ایجاد ارزشهای اخلاقی جدید و نیز تهیه عوامل سقوط رژیم را بدنبال داشت.

خانم رفیعی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نقش زنان در تداوم انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران با تأسی از الگوهای صدر اسلام رخ داد. زنان ما در انقلاب اسلامی هم به صورت مستقیم با حضور در راهپیمایی ها و .. و هم غیر مستقیم با تشویق همسران و فرزندان برای دفاع از کشور و مبارزه با دشمن ایفای نقش نمودند.

وی تصریح کرد: یکی از مولفه های نقش زنان در انقلاب اسلامی و انقلاب های دیگر؛ حفظ عفت و دینداری بود. مهمترین نقش زنان در انقلاب اسلامی و بعد از آن؛ احساس مسئولیت در قبال فرزندان و حفظ حریم خانواده است. اولویت اول زنان، خوب همسرداری و مادری کردن است. مادر، دختر و خواهر خوب بودن را باید از حضرت زینب سلام الله علیها بیاموزیم اینها رمز موفقیت تداوم می باشد. باید بدنبال کاری باشیم که عامل تداوم در انقلاب و عاشورا است چرا که حفظ انقلاب مهمتر از خود انقلاب است.

مبلغ حوزه در ادامه اظهار داشت: از دیگر وظایف زنان در انقلاب اسلامی و بعد از می توان به: فعالیت های اجتماعی با حفظ کلیه ارزشهای اسلامی همچون عفاف و حجاب، شجاعت در مقابل استکبار جهانی، پاسداری از نهضت اسلامی بعنوان امانت الهی، تاسی به زنان الگوی صدر اسلام همچون حضرت خدیجه، حضرت زهرا، حضرت زینب و ….تلاش در جهت تهذیب و تقوی، علم آموزی، تعلیم و تربیت، تبلیغ و …. اشاره نمود.

خانم رفیعی نژاد در پایان با استناد به کلام مقام معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) گفت: مقام معظم رهبری در سه قلمرو حضور زنان را پررنگ می دادند یکی؛ درتکامل انسانی، دوم؛ در حضور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و سوم در خانواده است.


موضوعات: زندگینامه
   سه شنبه 9 مهر 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31