« نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: ویروس کرونا، معلولِ عواملی است که اگر بشر به این علل و عوامل پی ببرد می تواند جلوی آن را بگیرد.کارشناس فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) گرگان: ترویج تقوای عملی و عفاف، شرط لازم برای ترویج حجاب در فضای مجازی است »

معاون فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان گفت: بهترین راه ترویج حجاب در جامعه رواج سبک زندگی دینی مبتنی بر اصل حیا و عفاف و نیز نهادینه کردن معنویات است.

حجاب یک حکم الهی است که تاثیرات فردی و اجتماعی ویژه ای در مقاطع مختلف زندگی بشر دارد، گرایش معتقدانه وآگاهانه مردم جامعه نسبت به فلسفه حجاب و وجوب این حکم الهی، نیازمند اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آگاهی دادن هرچه بیشتر به مردم به ویژه نسل جوان است.

 برای تبیین فواید حجاب به طور ریشه ای، از آغاز کودکی تمهیداتی باید فراهم شود؛ چرا که این تکلیف الهی، ریشه در فرهنگ و باورهای مذهبی ما داشته و بخشی از اعتقادات عمیق و ماندگار این سرزمین است.

بحث حجاب و پوشش با توجه به اهمیت و جایگاه خاص آن، مورد اشکالات و شبهات متعددی قرار گرفته است.

با توجه به فرارسیدن هفته عفاف و حجاب، خانم«زهرا علاءالدین» معاون فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان در گفت ‌و گو با خبرگزاری کوثر از گلستان در پاسخ به سوالاتی پیرامون بحث حجاب گفت:

1-حجاب چه تاثیری در امنیت روانی جامعه دارد؟

پایبندی به اصول اخلاق انسانی یکی ازضروری ترین نیازهای آدمی در رسیدن به امنیت روانی است. انسان زمانی می تواند به سلامت و آرامش وامنیت روانی برسد که در سایه ی ایمان و اخلاق زندگی کند. اگر زن حجاب و پوشش مناسب نداشته باشد، عامل به وجود آمدن فساد در جامعه و نابودی اخلاق می شود. بی حجابی می تواند به بسترمناسبی برای به وجود آمدن بیماری های روانی برای مردم تبدیل شود. وقتی ما برای روابط بین زن و مرد، حریم و قانونی چون حجاب قرار دهیم و لذت های جنسی را محصور در خانواده کنیم هرگز به این مشکلات درمان ناپذیر روانی و روحی مبتلا نمی شویم و بهتر می توانیم زمینه ی رشد و شکوفا شدن استعدادهای انسانی و رسیدن به سلامت و امنیت روانی جامعه را آماده کنیم.

2- آیا حجاب و عفاف زن با حضور و فعالیت سازنده او در جامعه در تعارض است؟

بر خلاف تبلیغات سوئی که پیرامون بحث حجاب و مانعیت آن برای حضور زن در اجتماع وجود دارد دین مبین اسلام، نه تنها پوشش زن را با حضور سازنده وی در جامعه در تعارض ندانسته بلکه این حضور متعهدانه و سازنده را موجب تعالی و پیشرفت جامعه می داند، حضور زنان در طول تاریخ در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و نیز تجربه کنونی زنان فعال مسلمان و خصوصاً تاریخ انقلاب اسلامی بهترین گواه بر این مطلب است که حضور و فعالیت زن در جامعه براساس موازین شرعی و الهی موجب موفقیت و سعادت آن جامعه نیز خواهد شد.

 

 

3-آیا حجاب یک امر شخصی است یا مربوط به عرصه عمومی جامعه است؟

نگرش عمیق و بی غرضانه به حجاب به روشنی نشان می دهد که مسئله پوشش، حق شخصی نیست که بتوان آن را در حوزه حریم خصوصی جای داد بلکه حق الناس است که اگر در تشریع حکم تعامل فرد با دیگران لحاظ شود حکم اجتماعی است، حجاب با ملاحظه تعامل فرد با خودش تشریع نشده زیرا اگر چنین بود زن مسلمان باید در تنهایی حجاب را رعایت می کرد در حالی که حجاب اسلامی در تعامل با دیگران معنا پیدا می کند و درست رعایت نکردن آن تجاوز به حقوق دیگران محسوب می شود، بنابراین هر رفتاری که به منافع دیگران خدشه وارد کند مشمول مقررات اجتماعی شده و قانون گذار می تواند برای آن قانون وضع کند.

4-حوزه های علمیه خواهران در زمینه عفاف و حجاب چه نقشی می توانند ایفا نمایند؟

تبلیغ و گسترش مسأله حجاب و عفاف، یکی از وظایف اصلی حوزه های علمیه به ویژه حوزه های خواهران است، طلاب برای اثرگذاری در جامعه، ابتدا باید از اهداف و چرایی حجاب آگاهی یافته و آن را  به دیگران نیز منتقل کنند، برای این که بتوان در این زمینه گام های اساسی برداریم، باید مبلغان را به علوم مورد نیاز این عرصه تجهیز کرد که در همین راستا حوزه های علمیه خواهران در طول سال تحصیلی، دوره هایی را به صورت غیررسمی برگزار و آموزش هایی را به بانوان طلبه ارائه می دهد.

5- بهترین راه ترویج حجاب چیست؟

بهترین راه ترویج حجاب در جامعه رواج سبک زندگی دینی مبتنی بر اصل حیا و عفاف و نیز نهادینه کردن معنویات است. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) “بزرگ‌ترین مشکل را دوری جامعه از قرآن و معارف دانسته‌اند ” بنابراین باید به سمت دین رفت، مراکز فرهنگی و رسانه های جمعی مثل مطبوعات  و صدا و سیما به عنوان گسترده ترین وسیله ارتباط جمعی نقش مهمی در تبیین مسائل مختلف مربوط به حجاب دارد. ضمن آنکه رعایت پوشش اسلامی خانم ها در فیلم ها و برنامه های تلویزیون نقش مهمی در ارائه الگوی صحیح حجاب به مخاطبین و خصوصاً نسل جوان دارد.

 

 

 


موضوعات: زندگینامه
   سه شنبه 24 تیر 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31