در اين رساله به نقش خوف و رجا در زندگي پرداخته شده است. که انسان با توجه به خطرهای احتمالی که پیش روی خود مجسم می کند، با عقل خود در می یابد که نفعی عایدش نمی گردد. پس از آن ها می گریزد و علامت گریز آن، ترسی است که در خود احساس می کند و در مقابل اطمینان به نتایج سودمند ، ترس آن به امید مبدل گشته و برای رسیدن به آن تلاش می کند.

بیم و امید دو اصل بزرگ در زندگی انسان هستند چراکه این دو موجب تلاش درجهت کسب معرفت و انجام طاعت و پرهیز از معاصی می باشند ودر نیل به قرب الهی بسیار موثر هستند.

اکنون با توجه به نقش موثر این دو در تنظیم رفتارهای انسانی که مطابق با معیارهای فطری انسان صورت می گیرد می توان آن دو را از ضروری ترین اسباب حیات انسان به شمار آورد.

این رساله، بر اساس روش توصیفی-تحلیلی تهیه شده است وهمچنين در اين تحقيق سعي شده بجايگاه خوف و رجا در زندگي ، آثار و راه هاي تحصيل آن دو اشاره شود.

حاصل اینکه یکی از مهمترین مبانی و راههای تحصیل خوف و رجا معرفت به خدا است، يعني هر چه معرفت سالک به خدا بیشتر شود مرتبه ی او بالاتر می رود.


کلید واژگان: خوف، رجا، اعتدال

محقق:نرگس کوهکن



موضوعات: پایان نامه
   یکشنبه 28 مهر 1392نظر دهید »

دومین جلسه دفاعیه سطح سه در موسسه آموزش عالی  الزهرا(س) گرگان

به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان، دومین  جلسه دفاعیه سطح سه با موضوع ” اجتهاد خلفا ، ریشه ها و پیامدها، با رویکرد فقهی ” توسط خانم فاطمه رضایی گرایش فقه و اصول با حضور استاد راهنما حجه الاسلام  ابوترابی و  استاد مشاور حجه الاسلام  علی اصغر فضیلت و استاد داور حجه الاسلام خادم الذاکرین  ، مدیریت منطقه پنج، مدیر و معاونین این مدرسه و شماری از طلاب سطح  دو و سه از طریق ویدئو کنفرانس و با رتبه عالی برگزار گردید.

چکیده پایان نامه:

اجتهاد برای مذاهب اسلامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. نوع نگرش به این موضوع در طول تاریخ عامل شکل گیری مذاهب مختلف فقهی اسلامی شده است.اگرچه اجتهاد وسیله پویایی فقه است اما دو دیدگاه اساسی درمورد اجتهاد به طور خاص در مذاهب شیعه و اهل سنت ، موجب به وجود آمدن دو رویکرد متفاوت در عرصه استنباط احکام شده است؛ رویکردی که مبتنی بر اجتهاد در مسائل مستحدثه بر پایه ادله قطعی از کتاب و سنت می باشد، و رویکرد دیگر مبتنی بر استنباط این احکام بر پایه ادله ظنی بوده و اجتهاد به رأی و قیاس را مبنایی برای این کار قرار داده است. اجتهادات فقهی خلفا در صدر اسلام که از نوع دوم رویکرد است در روند اجتهادی مذاهب مختلف اهل سنت تاثیر گذار بوده است. با توجه به مصادیق گوناگون اجتهاد به رأی خلفا در تاریخ مسلم ، زمینه ها و ریشه های گوناگونی در پدیدار شدن آن نقش داشته است، زمینه هایی چون عدم پذیرش حقیقت اسلام و رسالت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)، عدم تعبد به صفات نیک اخلاقی و فرامین اسلام و از سویی وجود ریشه های پنهانی کفر و روحیه تمرد و عصیان. اجتهاد خلفا در صدر اسلام عامل شکل گیری مبانی فقهی خاصی در مذاهب اربعه اهل سنت شده است که با نگاهی دقیق به این مبانی ، ریشه های آن در اعمال نظر شخصی  و اجتهاد به رأی مشهود است، چیزی که به وضوح آن را در فتاوای فقهی امامان مذاهب اربعه اهل سنت می توان یافت. با وجود آنکه علمای اهل سنت در صدد توجیه موارد اجتهادی خلفا بر آمده اند، برخی از ایشان به انتقاد از شیوه اجتهادی خلفای سه گانه پرداخته اند ، که در این راستا همسو با اعتقادات ائمه معصومین ( علیهم السلام) و علمای شیعه قرار گرفته اند.

کلید واژه: اجتهاد، اجتهاد به رأی، قیاس، خلفا، مذاهب اربعه.



موضوعات: پایان نامه
   دوشنبه 22 مهر 13921 نظر »

به گزارش معاونت پژوهش موسسه عالی الزهرای گرگان، اولین جلسه دفاعیه سطح سه با موضوع ” ماهیت مرگ مغزی و آثار فقهی و حقوقی آن ” توسط خانم مهناز بزی گرایش فقه و اصول با حضور استاد راهنما حجه الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت ، استاد مشاور حجه الاسلام و المسلمین محمد مهاجر و استاد داور حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا نورمحمدی ، مدیر و معاون منطقه پنج، مدیر و معاونین این مدرسه و شماری از طلاب سطح سه از طریق ویدئو کنفرانس و با رتبه عالی برگزار گردید.

 چکیده پایان نامه:

چکیده

ازآنجا که در فقه اسلامی، واقعیت مرگ وحیات، موضوع حکم شرعی قلمداد شده است، احراز مرگ مغزی به مثابه مرزمرگ، بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش سعی برآن است که ابتدا مرگ وزندگی براساس اعتقاد وپذیرش روح تعریف، سپس به بررسی حیات مستقر وغیر مستقر در فقه اسلامی پرداخته شود وضمن بیان علایم آن درمتون فقهی، باتعاریف موجود برای مرگ مغزی مقایسه گردد. ازمطالعه معیارهای حیات مستقر وغیر مستقر ومقایسه آن باعلایم مرگ مغزی چنین به دست می آید که تفاوتی ماهوی میان آنها وجود دارد، ازآن جهت که در حیات ناپایدار قابلیت بدن برای تعلق روح ازبین رفته، ولی درمرگ مغزی باوجود از کارافتادگی قشرو ساقه مغز به دلیل گردش خون وتنفس به دوصورت طبیعی و مصنوعی، این قابلیت باقی است. تفاوت میلان این دوواقعه خود منشأ تفاوت درآثار فقهی وحقوقی است .کسی که دچارمرگ مغزی شده ازحیث احکام ارث، وصیت، دین ، زوجیت وجنایت ملحق به افراد زنده است درحالی که شخص دارای حیات غیرمستقر در این گونه احکام درحکم مرده  تلقی می شود.


موضوعات: پایان نامه
   دوشنبه 10 تیر 1392نظر دهید »

 

این تحقیق باهدف بررسی میزان تأثیرگذاری عوالمل مختلف برتربیت کودک به مورداجرادرآمده است.سؤالت اساسی این تحقیق عبرتنداز:مشخص نمودن نقش والدین ومحیط ورسانه برتربیت کودک می باشد.
دامنه تحقیق باتوجه به گستردگی موضوع به مسائل مهم وتأثیرگذاردراهداف وسؤالات می پردازد،درابتداباارائه تعریف تربیت ودیدگاههای موجودپرداخته ایم وبه نقش والدین درتربیت کودک درزمینه های اخلاقی،عاطفی و…اشاره کرده ایم وبه نقش محیط مدرسه،جامعه دربرخوردباکودک پرداخته ایم ودرانتهای امربه نقش رسانه هابه ویژه سیمااشاره کرده ایم.
مواردمورداستفاده ازکتب،مجلات،مقاله هاواینترنت بوده است،وجامعه آماری موردمطالعه دانش آموزان مقطع دبیرستان بوده است ومحقق بااستفاده ازروش تصادفی نمونه موردنظررادرانتخاب ودرتجزیه وتحلیل نتایج ازروش پیمایشی استفاده نموده است.نتایج حاصل ازپژوهش حاکی ازآن است که بین عملکردوالدین محیط،رسانه وآثارتربیت ارتباط مستقیم وجودداردواین عوامل به روشهای متفاوت برتربیت کودک مؤثرمی باشد.
واژگان کلیدی این تحقیق؛تربیت،خانواده،محیط،همسالان،رسانه بوده است.

محقق:خانم مهدیه محمدی

 


موضوعات: پایان نامه
   یکشنبه 9 تیر 1392نظر دهید »
جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31