« ثواب‌هایت را در کیسهٔ سوراخ نریز!سوال: احساس مى كنم انسان اجتماعى و برون گرا نيستم ؛ زيرا هنگام حضور در جمع دوستانه يا مهمانى حرف زيادى براى گفتن نمى يابم. اگر هم حرفى داشته باشم، نمى توانم صريح و با آرامش بيان كنم و مجبور مى شوم در گوشه اى ساكت بنشينم و فقط به صحبت هاى ديگران گوش داده، »

ملا محمد محسن فیض کاشانی حکیم،فیلسوف،عارف ،محدث وشاعرقرن یازدهم هجری یعنی دوره صفویه واز دانشمندان شیعه بوده است.
ایشان در سال 1007هجری قمری در کاشان متولد شد.وپس از پایان مقدمات علوم ودانش های زمان خویش به شیراز رفت و به حلقه شاگردان ملا صدرا پیوست ولقب فیض را از ایشان دریافت نمود.وی از علمای بزرگ عهد خویش محسوب می شده و تالیفاتی در علوم عقلیه ونقلیه وحکمت و اخلاق دارد.مهمترین آنها عبارتند از :ابواب الجنان،تفسیر صافی،کتاب الوافی ،اسرارالصلوه،شرح صحیفه سجادیه ،محجه البیضا،و…..
وی در سال 1090هجری قمری در گذشت ودر کاشان به خاک سپرده شد. کتاب الوافی که از تالیفات گرانسنگ ایشان می باشد یکی از منابع بزرگ روایی است که مشتمل بر پنجاه هزار حدیث همراه با توضیح ها وشرح هایی است که مولف بزرگ آن ،در ذیل روایات آورده است.اما این کتاب آن چنان که در خورو شایسته آن است مورد توجه قرار نگرفته است.
در معرفی این کتاب ارزشمند باید گفت: الوافی کتابی حدیثی است که تمام احادیث موجود در کتب اربعه شیعه (الکافی ،من لا یحضره الفقیه ،التهذیب و الاستبصار)را در بر دارد ..مرحوم فیض در این کتاب علاوه بر جمع آوری این روایات ،سعی کرده است تا متون روایات را شرح و مشکلات موجود در آن هارا برطرف سازد.مراجعه به کتاب الوافی برای کسانی که در علوم اسلامی تحقیق می کنندلازم است،زیرا این کتاب مصدر حدیثی وسیعی است که در حدود پنجاه هزار حدیث را در بر دارد و می توان آن را دائره المعارفی شیعی دانست. از طرف دیگر توصیه هایی که مرحوم فیض در ذیل احادیث آورده است مطالعه و فهم آنهارا حتی برای افراد مبتدی آسان می نماید. مولف با توجه به تخصص خود در علوم مختلف از قبیل فقه فلسفه،عرفان،اخلاق،حدیث و کلام و…در هنگام شرح روایات،نکته های ارزشمندی را آورده است .)لازم به ذکر است که این کتاب در کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان موجود می باشد)


موضوعات: معرفی اساتید
   شنبه 27 دی 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31