« رفیق شفیقارزش طالب علم »

بیان اخلاقی حجه الاسلام سیدمجتبی نورمفیدی رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان

روايتي است از امام صادق عليه السلام:
«لما سئل بأيّ شيءٍ علم المؤمن أنّه مؤمنٌ؟» زماني که از امام صادق(ع) سؤال شد که به چه چيزي معلوم مي شود مؤمن واقعاً مؤمن است يعني ملاک ايمان واقعي چيست و از کجا انسان مي تواند هم نسبت به خودش و هم نسبت به ديگران کشف کند که واقعاً مؤمن هست يا نه؟ قال(ع): «التسليم لله و الرضا بما ورد عليه من سرور و سخط» مي فرمايد: تسليم امر خدا باشد و راضي باشد به آنچه که بر او وارد مي شود اعم از اينکه ما ورد عليه يک امر مسرور کننده باشد يا يک گرفتاري و يا مصيبت و مشکلي باشد

روايتی است از امام صادق عليه السلام:

«لما سئل بأيّ شيءٍ علم المؤمن أنّه مؤمنٌ؟» زمانی که از امام صادق(ع) سؤال شد که به چه چيزی معلوم مي­شود مؤمن واقعاً مؤمن است يعنی ملاک ايمان واقعی چيست و از کجا انسان مي­تواند هم نسبت به خودش و هم نسبت به ديگران کشف کند که واقعاً مؤمن هست يا نه؟ قال(ع): «التسليم لله و الرضا بما ورد عليه من سرور و سخط» مي­فرمايد: تسليم امر خدا باشد و راضی باشد به آنچه که بر او وارد مي­شود اعم از اينکه ما ورد عليه يک امر مسرور کننده باشد يا يک گرفتاری و يا مصيبت و مشکلی باشد؛ ملاک ايمان اين است. اگر کسی رضايتش نسبت به خداوند در مواقعی است که ورد عليه السرور يعنی هر وقت که اوضاع بر وفق مرادش پيش برود و هر وقت امور زندگی جريان طبيعی داشته باشد، راضی به رضای خداست و شکر خداوند مي­کند اما به محض اينکه سخط و مشکل و مصيبت به او مي­رسد زبان به گلايه و شکايت باز مي­کند يا حتی اگر زبان به گلايه و شکايت باز نکند در ذهن و قلبش گلايه مند از خداست. اين ملاک ايمان و مؤمن واقعی نيست؛ مؤمن واقعی از زبان امام صادق (ع) کسی است که «التسليم لله و الرضا بما ورد عليه من سرور و سخط» البته توجه داشته باشيد اين به اين معنی نيست که تنبلی و کسالت پيشه کند و بگويد که چرا تلاش کنم؟ راضی هستم به هرآنچه خداوند برای من مقدر فرموده؛ اين درست نيست بلکه در مصائب و مشکلات و سختي­ها بايد تلاش خودش را بکند اما آن مقداری که خارج از عهده و توان اوست ديگر آن را به خدا واگذار مي­کند و راضی است به رضای خداوند. رضايت به سرور و سخت خداوند به معنای دست روی دست گذاشتن و ناظر بودن و عدم تحرک و فعاليت و تلاش نيست. تسليم امر خدا بودن و راضی به رضای خدا بودن به اين است که شخص کار و تلاش خودش را مي­کند اما بيش از اين را به خدا واگذار مي­کند. اينطور نيست که با سرور ايمانش تقويت و با سختی ايمانش ضعيف گردد، بلکه در هر دو حال اعتماد و ايمانش به خداوند بوده و تسليم خداست.

لذا با توجه داشته باشيم که اين معيار مهمی است برای سنجش ايمان خودمان و مي­توان با اين ملاک و معيار درجه خلوص خود را اندازه گرفت يعنی هر چه اين قوي­تر باشد ايمان نابتر خواهد بود. خداوند إن شاء الله به ما توفيق تسليم و رضا بما ورد علينا عنايت بفرمايد.


موضوعات: نکات اخلاقی
   دوشنبه 4 شهریور 1392


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31