« محور بندگی ، اتصال خالصانه به خداستدر مسیر سیر و سفر الی الله معرفت و تاسی نسبت به سیره ائمه اطهار(ع) و متخلق شدن به این فضایل و مکارم باید در نظر گرفته شود. »

حضرت آیت الله نورمفیدی در جلسه اخلاق هفتگی در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرای گرگان ، با بیان این مقدمه که اخلاق یک معنای عامی دارد و بسیاری از مسائل تحت عنوان اخلاق قرار می گیرد و آنچه را که در دعای مکارم الاخلاق امام زین العابدین (ع) ، از خداوند خواسته شده مستقیما یا با واسطه تحت عنوان اخلاق قرار می گیرد ، به بیان و شرح فرازی از دعای مکارم الاخلاق پرداختند و بیان داشتند: طبع هر انسانی چنین اقتضاء می کند که به دیگران نیکی کند ، رفتار خوبی داشته باشد و….این محاسن اخلاقی در وجود هر انسانی وجود دارد مگار اینکه فرد هویت انسانی خود را از دست بدهد و از عنوان انسان بودن خارج شود .

وی افزودند: در باب مکارم اخلاق روایات بسیاری وجود دارد که شاهد بر این مطلب است که مکارم اخلاق مرتبه ای عالی تر از محاسن اخلاقی است که این مهم در روایتی از امام صادق (ع) محسوس است که می فرمایند: صل من قطعك واعط من حرمك واحسن الى من اساء اليك وسلم على من سبك وانصف من خاصمك واعف عمن ظلمك ،. اگر انسان بتواند روی هوای نفس خود غلبه نماید و برخلاف هوای نفس رفتار کند اینگونه رفتار جزء مکارم اخلاقی است .با نگاه به سیره امام علی (ع) خصوصا در جریان قضیه ابن ملجم که دستور دادند با رفق و مدارا با او برخورد نمایند بیان داشتند: … نحن اهل بیت رحمه و مغفره ( ما خانواده مهربانی ، مغفرت و آمرزش هستیم ) و این دلیل بر امامت امام علی (ع) است و این است که امام را برایمان امام قرار می دهد. سر اینکه قرآن کریم ، پیامبر (ص) را به عنوان الگوی حسنه معرفی می کنند در همین حقیقت نهفته است.

وی ادامه دادند: در باب مکارم اخلاقی برخی موارد استثناء شده و از تحت این مهم خارج شده است از جمله آنجا که فرد اهلیت این رفتار را ندارد و این رفتار را حمل بر ضعف طرف نماید که در این موارد انسان باید حق خود را اخذ نماید و از گذشت و چشم پوشی خودداری کند.


موضوعات: مناسبتهاي روز
   جمعه 9 خرداد 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
تیر 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31