« عید سعید فطر، عید بزرگ مسلمانان جهان............تکبر »

- امروز (سى و دو) سال از تشكيل نماز جمعه تهران و همزمان در شهرستان گرگان مى‏گذرد. براى امام بزرگوارمان(ره) - آن حكيم فرزانه اين زمان و اين دوران - و همچنين براى مرحوم آيت الله طالقانى كه اولين خطبه‏ها و اولين نمازها را اقامه كردند و خواندند، علو درجات طلب مى‏كنيم و براى همه كسانى كه در طول اين (سى و دو) سال، در اين راه پرفيض تلاش كردند، از خداوند متعال اجر و پاداش مسألت مى ‏نماييم.

حضرت آیت الله نورمفیدی درباره اهمیت دینی و جایگاه اجتماعی نماز جمعه اظهار داشت:با دقت در آیات قرآن و روایات ائمه، نماز جمعه جایگاه بالایی در اسلام دارد. اینکه در آیه شریفه قرآن می گوید، وقتی نماز جمعه برپا می شود شما کار و کسب خود را رها کنید و در نماز جمعه شرکت کنید، اهمیت فراوانی دارد.

وی تصریح کرد: ما در هیچ فریضه ای نداریم که وقتی امر به آن فریضه می شود، بگویند کارخود را رها کنید. در هیچ جای دیگری نیست، این گونه مطرح نمی شود که اگر در نماز جمعه شرکت نکند نفاق است.

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نماز جمعه جایگاه مهمی از نظر شرعی و دینی دارد ، گفت: از روایات می آید که نماز جمعه به مثابه یک حج است. این روایات، اهمیت نماز جمعه را نشان می دهند همانطور که حج اجتماع مسلمانان در زمان واحد به عنوان عظمت مسلمین است نماز جمعه هم مانند حج است یعنی در تمام سرزمین اسلام آنچه در حج اتفاق می افتد، روی می دهد. اگر در ایام حج، دو میلیون حاجی مناسک را انجام می می دهند، روز جمعه ده ها میلیون در کشورهای اسلامی از میان 5/1 میلیارد جمعیت در یک عبادت خدایی شرکت می کنند. این رویداد بزرگ در معرض همه دنیا است و تجدید بیعت عمومی با دینی و شریعت است.

نماینده ولی فقیه دراستان گلستان در ادامه با اشاره به اینکه از نظر سیاسی هم، نماز جمعه از شئون حکومت اسلامی جدا نیست، افزود: نماز جمعه تنها یک عبادت فردی نیست بلکه شأنی از حکومت است جایگاهی است که با حکومت اسلامی پیوند دارد. همین الان هم، کسانی که خیلی با نماز جمعه میانه ای ندارند، وقتی می خواهند درباره نظام بدانند، از وضع و کم و کیف نماز جمعه ها می پرسند، چون آن را جلوه ای از حکومت می دانند. اگر باشکوه برگزار بشود شود، شکوه حاکمیت است و اگر شل شود، نشان دهنده سستی نظام است.

امام جمعه گرگان مرحوم آیت الله آقای طالقانی” نخستین امام جمعه تهران “را روحانی عالم و فاضلی یاد کرد و گفت :وی شخصیتی بود که در گذشته ملت ایران حضور شناخته شده داشت. ایشان یک محور بودند. امام جمعه نخست تهران باید کسی انتخاب می شد که همه مردم نسبت به وی نگاه مثبتی داشته باشند و مورد توجه همه باشد. آیت الله طالقانی از نظر علمی، رفتاری و سوابق مبارزاتی شاخص بود. من فکر می کنم انتخاب امام، انتخاب بزرگی بود. سیادت ایشان هم در این بین مهم بود.

آیت الله نورمفیدی ثمره نخستین خطبه های نماز جمعه را مهم برشمرد و اظهار داشت:این نماز بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب برگزار شد و اهمیت فراوانی داشت تاثیر مثبت زیادی هم در فضای انقلاب آن سالها گذاشت. من البته از چند و چون خطبه ها خبر ندارم اما بلاخره قدیمی ترین نماز جمعه درکشور بعد از انقلاب بود و توسط شخصیتی مانند آیت الله طالقانی برپا شد. و البته همزمان با آن، ما در گرگان نماز جمعه برگزار کردیم.

وی در ادامه گفت:امام جمعه منصب و جایگاهی است که هم متعلق به مردم است و هم متعلق به حکومت و باید رابط مطمئنی بین حکومت و مردم باشد. وقتی نهادی متعلق به مردم است، نمی تواند خود را از خواسته های و مطالبات مردم جدا کند. من معتقدم امام جمعه باید مسائل و مشکلات را بصورت عالمانه نقد کند. اما باید مواظب باشد که زبان نقد به سوی تخریب و تهمت و افترا نلغزد.

خطیب جمعه گرگان ویژگی های یک امام جمعه خوب را ایمان خوب، تقوای خوب، علم و آگاهی به معارف دینی، شناخت زمان و اوضاع، برخورداری از اخلاق خوب و سعه صدر، رفتار مردمی و اینکه عامل وحدت باشد و جوری باشد که همه مردم به او اعتماد کنند ، یاد کرد و گفت: دامن او باید به عنوان رهبر جامعه، پناه همه باشد حتی آنانکه به نماز جمعه نمی آیند.

آیت الله نورمفیدی در پایان با اشاره به آفت ها و آسیب هایی نماز جمعه اظهار کرد: برخورد نادرست دست اندرکاران نماز جمعه با مردم، رفتار خود امام جمعه و بی توجهی نسبت به مسائل دینی میتواند بر نماز جمعه تاثیر منفی بگذارد. باید با رفع هرگونه نکته منفی، جذابیت ها را بیشتر کرد


موضوعات: معرفی اساتید
   دوشنبه 6 مرداد 1393


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31