« مدیر ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران استان گلستان: ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا و زمینه رسیدن به قرب الهیغروب غربت آمیخته هفتمین آفتاب ولایت را به تمام آزادگان جهان، تسلیت می‌گوییم. »

در این ماه، زمین و زمان، عرش و فرش و ملائکه، دست به دست هم داده‌اند تا بندگان خدا را در میهمانی خدا پذیرایی کنند. ممکن است این فرصت دیگر پیش نیاید پس باید حداکثر استفاده را ببریم. دل‌ها هم مانند اشیاء چرک می‌شوند. مثل خانه‌ها، لباس‌ها و چیزهای دیگر. چرک اشیاء دیده می‌شود اما چرک دل‌ها شاید دیده نشود و یا به راحتی دیده نشود و متوجه نباشیم. استغفار که این همه در قرآن کریم و دستورات ائمه اطهار آمده است برای این است که این چرک دل را پاک کند و بزداید. از این تاکیدات و دستورات معلوم می‌شود که دل هم چرک می‌شود.

از قول پيامبر اکرم (ص) نقل شده است که فرمود: «انّه لیغان علی قلبی»؛ دل من را غبار میگیرد، ابر می‌گیرد. «یغان»، «غین» به معنای «غیم» است؛ یعنی ابر. مثل روی خورشید را، روی ماه را که ابر بپوشاند، یک حالت تیرگی نسبی، جلوگیری از آن درخشش. فرمود: «لیغان علی قلبی»؛ گاهی دل مرا آن حالت ابرآلودگی و مه‌آلودگی فرا میگیرد. «و انّی لأستغفر اللَّه کلّ یوم سبعین مرّة»؛ در هر روزی من هفتاد مرتبه استغفار می‌کنم.

وقتی پیامبر خدا چنین می‌گوید پس ما باید بیشتر سعی کنیم. دل آینه است. مرآت تجلی حق است. خدا در دل انسان‌ها تجلی می‌کند و خود را نشان می‌دهد.

به خودمان نگاه کنیم ببینیم چگونه‌ایم انسان به خودش نسبت به دیگران آگاه‌تر است. بل الانسان علی نفسه بصیره : بلکه انسان خود بر نفس خویش بصیرت دارد. رابطه‌مان را با خدا مستحکم‌تر کنیم.

«و ان کان قددنا اجلی و لم یدننی منک عملی فقد جعلتُ الاِقرار بالذّنب الیک وسیلتی» این هم یکی از راه‌ها است که انسان با خدای متعال ضعف خود را در میان بگذارد و به گناهانش اعتراف کند این هم یکی از راه‌های نزدیکی و قرب به خداوند است. انسان ضعف خود را، کوتاهی خود را، عجز خود را، غفلت‌هایی که موجب گناه و ورود در معصیت هستند، اینها را باید با خدای متعال در میان بگذارد، اقرار به عجز خودش بکند، تصمیم هم داشته باشد برای اینکه تعمداً دوباره وارد گناه نشود.

امام صادق (ع) می‌فرماید برای انسان سه روز است؛ روزی که گذشته است و روزی که در آن قرار دارد و روزی که نیامده است. روزی که گذشته دیگر گذشته است و نمی‌آید و روزی هم که نیامده است هیچ معلوم نیست وقتی می‌آید ما باشیم یا نباشیم. پس بنده خدا باید روزی را که در آن قرار دارد قدر بداند. رمضان امسال را هستیم و معلوم نیست رمضان آینده باشیم یا نباشیم. پس قدر این ماه را بدانیم و استغفار کنیم و از بندگان خوب خدا باشیم.توصیه می‌کنم مخصوصاً از سحرهای این ماه مبارک بهره ببرید و اگر در طول سال نماز شب نمی‌خوانید در این ماه خود را مقید کنید به خواندن نماز شب. اهل نماز شب باشید که خداوند به پیامبرش توصیه می‌کند برای رسیدن به مقام محمود نماز شب به‌پا دارد و انفاق کند. «وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسَی أَن یَبْعَثَکَ رَ‌بُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا»؛ و پاسی از شب را زنده بدار، تا برای تو به منزله‌نافله‌ای باشد، امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند(سوره‌ی اسراء، آیه‌ی ۷۹)

انفاق کردن فقط با پول نیست. اگر دلی را خوشحال کنید، در کاری به کسی کمک کنید، اصلاحی بین مردم انجام دهید، بریده‌ای را پیوند دهید، همه اینها انفاق است و شاید بهترین نوع انفاق.


موضوعات: اخبارمدرسه
   شنبه 5 خرداد 1397


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31