آیت الله سید کاظم نورمفیدی در جمع روزه داران گرگانی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود اگر ماه رمضان فرارسید و کسی مشمول الطاف الهی قرار نگیرد، از رحمت حق به دور است.

وی افزود: در روایات آمده است به گونه ای نماز بخوانید که اخرین نماز شما باشد، اگر انسان چنین احساسی داشته باشد چگونه نماز می خواند؟

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: بنابراین بنا را بر این بگذارید که آخرین ماه رمضان عمر شماست و در این ماه، حساب خود را با پروردگار پاک کنید.

نورمفیدی با قرائت آیات 163 و 164 سوره بقره ادامه داد: با وجود اینکه روزه گرفتن در گرمای تابستان، کار سختی است، اما پروردگار در این آیات، به ملایمت، ما را به این امر واجب، دعوت کرده است.

وی تصریح کرد: در این آیات آمده است که روزه گرفتن تنها مختص مسلمانان نیست و امت های گذشته نیز موظف به چنین کاری بودند، همچنین، روزه گرفتن، انسان را به سوی تقوا هدایت می کند و دیگر اینکه زمان روزه گرفتن محدود به یک ماه است.

امام جمعه گرگان با بیان اینکه طبق دستور الهی، روزه گرفتن برای بیماران و مسافران، واجب نیست، ادامه داد: فردی که نسبت به بیماری خود یقین دارد، یا گمان می برد که روزه برای او ضرر دارد و یا حتی، احتمال عقلایی درخصوص ترس از ضرر دارد، روزه بر او واجب نیست و در فرصت دیگر باید قضای آن را بجا آورد و یا به اندازه طعام یک نیازمند که 750 گرم نان است، کفاره آن را بپردازد.

نورمفیدی تصریح کرد: افرد پیری که بیمار و مسافر نیستند، اما روزه گرفتن برای آنها مشقت دارد، باید تمام تلاش خود را در راه گرفتن روزه، صرف کنند.

وی درخصوص جایگاه روزه در معارف اسلامی گفت: در روایتی آمده است که روزه، سپر آتش است و در روایتی دیگر به نقل از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده که روزه، صورت شیطان را سیاه می کند.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان تصریح کرد: ما نمی توانیم مانند معصومین (س) باشیم، اما با عجز و ناتوانی خود در درگاه الهی، رگ گردن شیطان را می توانیم قطع کنیم.

موضوعات: معرفی اساتید
[شنبه 1394-03-30] [ 12:00:00 ب.ظ ]