« یک دقیقه درنگ!معاون فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان: تهذیب و خودسازی لازمه زندگی طلبگی است که باید در متن کار یک طلبه قرار گیرد »

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در ادامه سلسله جلسات اخلاق هفتگی خود که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد” تفقه در دین” را رسالت اصلی طلاب برشـمرد و  به بررسی اهمیت این رسالت خطیر در روایات پرداخت و بیان داشت: سایر علوم دارای اهمیت و امتیاز می باشد ولی در این بین علم فقه از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با استناد به روایتی از پیامبر مکرم اسلام(ص) افزود: بنابر روایت فوق؛ “اگر خداوند نسبت به بنده اي اراده خير داشته باشد او را فقيه در دين قرار مي دهد، نسبت به دنيا زاهد می گرداند و او را به عيوب خويش بصير و آگاه           مي کند ” .

نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: “فقاهت و تفقه در دین “فلسفه اصلی حوزه های علمیه بشمار می رود که به معنای فهم درست از دين، دین شناسی و دین فهمی است.

آیت الله نورمفیدی در ادامه اظهار داشت: از دیگر نشانه اراده خير خداوند به انسان اين است که او را نسبت به دنیا زاهد می گرداند. البته زهد در دنيا به معناي ترک دنیا نیست بلکه کسي وابستگي و تعلق به دنيا نداشته باشد و نسبت به آن بی رغبت باشد.

وی دنیا را دانشگاه و کارگاه انسان سازی دانست و خاطر نشان کرد: دنیا یک چیز قهری و طبیعی است که بذر وجود انسان آنچه در درون خود دارد در آن بیرون ریخته و آنگونه که می تواند خود را می سازد. مهم نوع نگاه ما به دنیاست، در روایتی از امیرمومنان علی علیه السلام وارد است که می فرمایند: “اگر کسی به این دنیا به چشم بصیرت بنگرد دنیا او را بصیر می کند ولی اگر تمام هم و غمش دنیا باشد دنیا او را کور خواهد نمود ” .

امام جمعه گرگان اضافه کرد: از دیگر نشانه اراده خير خداوند به انسان این است که او را نسبت به عیب هایش بینا می سازد. اگر انسان نسبت به عيوب خود بصير و آگاه باشد معلوم مي شود که  مورد لطف و عنایت خداوند قرار گرفته است و در این عنایت و بصیرت است که شبها از خواب بیدار شده و برای جبران کاستی ها رو به سوی خدا می آورد و مصداق بارز” تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ” خواهد شد.

 آیت الله نورمفیدی در پایان خطاب به طلاب توصیه نمود: برای اینکه به یک دین فهمی نظام مند و منسجم برسید با افکار متفکران شیعی و شخصیت های اهل علم آشنا شوید.

 

 


موضوعات: زندگینامه
   چهارشنبه 17 مهر 1398


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31