« مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان: صبر را از ویژگی های صاحبان عقل دانست البته در صورتی ارزشمند است که برای رضای خدا باشدنماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: برای نجات از گمراهی و ضلالت شیطان باید روح بندگی را در خود تقویت کنیم »

آیت الله سید کاظم نورمفیدی در هفتمین جلسه اخلاق هفتگی خود که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان و بصورت پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، اسلام را مجموعه ای سازمانی معرفی کرد که از کوچک ترین مسائل شروع شده و به بزرگترین آن که توحید است ختم می شود.

وی، ضمن تاکید بر خودسازی و تهذیب نفس، تمرین و ممارست در ترک گناه و انجام کار نیک را نوعی مراقبت و جزء تکالیف الهی برشمرد و مراقبت از ملکات نفسانی را نوع دیگری از مراقبت دانست و افزود: آنچه از اعضا و جوارح صادر می شود، ناشی از یک ریشه های روحی است، مهم مراقبت از آنها در جهت رسیدن به سعادت ابدی است.

 نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: توبه بابی است که هم خداوند متعال در قرآن بدان اشاره کرده و هم در ادعیه ماثوره بر آن تاکید شده است که موجب از بین رفتن مجازات ناشی از گناه می شود و کسی که از گناه خود توبه کند، همچون کسی است که گناه نکرده باشد، چراکه گناه، آثاری را در روح و نفس انسان ایجاد می کند، با استغفار و توبه آن اثر از بین می رود.

 نورمفیدی، در پاسخ به این سوال که آیا توبه همه نواقص را برطرف خواهد کرد؟ با استناد به آیه 69 سوره مبارکه فرقان، به بیان دیدگاه های مختلف در این زمینه پرداخت و اضافه کرد: برخی براین عقیده اند که؛ توبه نواقص گذشته را برطرف نخواهد کرد بلکه آن آثار سوء که در روح و نفس انسان ایجاد شده باقی می ماند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه احتمالاتی را بیان می کنند مبنی براینکه؛ از زمان توبه، به جای سیئه از آنان حسنه صادر می شود، چنانچه ملکه وجودی انسان، بر اثر توبه و عمل صالح، تبدیل به حسنه می شود.

نورمفیدی خاطرنشان کرد: طبق نظر مرحوم علامه طباطبایی، احتمال اول با ظاهر آیه موافق نیست، بلکه ظاهر آیه دلالت بر این دارد که نه تنها مجازات بلکه گذشته انسان با توبه تغییر می کند و نفس انسان متبدل می شود.

وی در پایان با اشاره به تفاوت سیئه و حسنه تصریح کرد: سیئه و حسنه از نظر فعل ظاهری، فرقی با هم نمی کند، تفاوت در موافقت یا مخالفت با امر خداوند است، لذا بنابر آیات وارده و دیدگاه علامه طباطبایی؛ توبه واقعی، گذشته انسان را جبران خواهد کرد.


موضوعات: زندگینامه
   شنبه 6 دی 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31