« مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری گفت: حضرت زهرا(س) به لحاظ مقامی، از همه انبیای الهی برتر است، پیامبر اکرم(ص) وارث همه انبیای الهی است و اوصیای پیغمبر(ص)، وارث پیغمبر(ص) است و تمام مقاماتی که برای آنان متصور است، برای حضرت زهرا(س) نیز مفنماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: ملکه وجودی انسان، بر اثر توبه و عمل صالح، تبدیل به حسنه می شود. »

خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در مراسم ولادت حضرت زینب(س) که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با مشارکت دانشگاه منابع طبیعی شهر گرگان و همزمان از طریق live  برگزار شد، با استناد به کلام آیت الله جوادی آملی(مدظله العالی) پیرامون عقل و عقیله بودن حضرت زینب(س) گفت: عقل در اختیار کسانی است که با صفت عقیله بودن معرفی می شوند.

وی، از ویژگی های بارز و شاخص حضرت زینب(س) را صبر ایشان برشمرد و افزود: زندگی هر انسانی، دارای بحران، نگرانی و فراز ونشیب های بسیاری است لذا نحوه عملکرد ما در این شرایط است که چگونه و چه روشی را اتخاذ کنیم.

 مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، صبر را از ویژگی های صاحبان عقل دانست که با رضای خدا همراه باشد.

حسینی واعظ، با استناد به روایتی از پیامبر مکرم اسلام(ص)” صبر را زانوبندی بر نفس اماره نامید و ایراد کرد: نفس اماره مانند جانور پلیدی است که اگر پای آن بسته نشود، به بیراهه رفته، سرگردان می شود و مشکلات زیادی را برای انسان به وجود می آورد.

وی، به بیان آثار صبر در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: براساس روایت وارده، خداوند  متعال” عقل را بزرگترین و فرمانبردارترین آفریده نامید"  که این حاکی از جایگاه و اهمیت آن است، یکی از نشانه های بارز انسانی که دارای تربیت درست است، بردباری و صبر اوست که در برخورد با دیگران آشکار می شود، همچنین صبر به انسان انرژی مثبت و قدرت زیاد می بخشد.

مبلغ حوزه افزود: صبر انسان را مستوجب دریافت بهترین پاداش ها می کند و تحمل شکست را در زندگی به انسان داده و ظرفیت او را بالا می برد، همچنین انسان صبور، حق طلب و همیشه پیروزمیدان است

حسینی واعظ از جمله بحران های واقعه عاشورا را بحران معرفتی و عقیدتی دانست و ادامه داد: حضرت زینب(س) در فضایی سرشار از انحراف فکری توانست با صبوری، اهداف و ماهیت قیام امام حسین(ع) را تشریح کرده و مانع از  تحریف حادثه عاشورا و پیام های بنیادین این حادثه عظیم شود.

وی، با اشاره به بحران اخلاقی و رفتاری در واقعه عاشورا اضافه کرد:اگر مبانی فکری امویان در جامعه حاکم می شد، شاخص ارزش ها و معیار خوب و بد نیز تغییر می کرد لذا حضرت زینب(س)، در این موقعیت با اتخاذ روشنگرانه خود توانست مانع از این انحراف شود.

استاد حوزه گفت: با بررسی سیره حضرت زینب(س) بدست می آید که حضرت با توجه به شناخت کامل موقعیت و آگاهی کامل، این مسیر را انتخاب کردند.

حسینی واعظ، در بیان رویکرد راهبردی در مواجهه با بحران های واقعه عاشورا عنوان کرد: اولین رویکرد، رویکرد تحقیری و تقریبی با هدف رسوایی یزیدیان است که  نمونه عینی آن؛ سخنرانی حضرت زینب(س) در شام و مجلس یزید است که به موجب رسوایی آنان شد.

وی در پایان، رویکرد تنبیهی با هدف بیداری و تثبیت حقیقت کربلا و تبیین ماهیت قیام امام حسین(ع) و رویکرد تدافعی حضرت زینب(س) با هدف کاهش آلام و تنش های روحی و روانی بازماندگان کربلا را از دیگر رویکردهای راهبری در مواجهه با بحران قیام عاشورا برشمرد.


موضوعات: زندگینامه
   شنبه 6 دی 1399


فرم در حال بارگذاری ...

جستجو
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31